A szexuális visszaélések és erőszak felszámolásáért felelős biztost nevezett ki a holland kormány

  • narancs.hu
  • 2022. február 9.

Külpol

Mert a MeToo mozgalom kiváltó okai még mindig léteznek az országban.

A holland kormány a szexuális visszaélések és erőszak felszámolásáért felelős biztost nevezett ki - tájékoztatott kedden a holland sajtó.

Mariette Hamer kormánybiztos, a holland Munkáspárt tagja, korábban a párt parlamenti frakcióvezetője volt, és kinevezéséig a kormány tanácsadó testülete, a Szociális és Gazdasági Tanács elnöki tisztségét töltötte be. Jelenlegi szerepkörében tanácsot ad a kabinetnek a szexuális visszaélések és erőszak felszámolásához. Kinevezése három évre szól.

Sajtóforrások szerint, a kormánybiztos kinevezésére azért volt szükség, mert a közelmúltban, az országban nagy port kavart fel a Voice of Holland című, zenei tehetségkutató-műsorral kapcsolatos botrány, amikor több személlyel kapcsolatban szexuális visszaélés és erőszak gyanúja került nyilvánosságra. A programot azóta az érintett televíziós csatorna levette a műsoráról, az ügyben többen is hivatalos feljelentést tettek.

A hétvégén a holland lapok arról írtak, hogy az Ajax amszterdami futballklub igazgatója, Marc Overmars lemondásra kényszerült, mivel kiderült, hogy több kolléganőjét nem kívánatos, szexuális jellegű üzenetekkel zaklatta. Kedden Gijs van Dijk munkáspárti parlamenti képviselő mondott le a tisztségéről, mivel az elmúlt napokban több bejelentés is érkezett arról, hogy női munkatársait fogdosta, akaratuk ellenére.  

A sport és a televíziózás világában történt incidensek azt mutatják, hogy a MeToo mozgalom kiváltó okai még mindig léteznek hazánkban. Ezen változtatni kell

- jelentette ki a sajtónak Robbert Dijkgraaf az oktatási, kulturális és tudományos ügyek minisztere. Hozzátette: "a kormány olyan kulturális váltáson dolgozik, amelynek az a célja, hogy mindenkit felelősségre lehessen vonni a helytelen viselkedésért".

A múlt hónapban több százan tüntettek Amszterdamban, hogy a szexuális visszaélések elleni hatékonyabb fellépésre ösztönözzék a holland kormányt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.