A szudétanémet ügy és Trianon

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. július 24.

Külpol

A magyaroknak Trianon szellemében sikerült újranyitni a küzdelmet, arra ítéltetve ezáltal, hogy a 21. században se járjanak jobban, mint a 20.-ban.

A cseh miniszterelnök-helyettes, a kereszténydemokrata Pavel Bělobrádek nemrég meglátogatta a Münchenben lévő Szudétanémet Házat. Ez az intézmény azok emlékét és gyakorta politikai érdekeit védi, akiket a második világháború után kitelepítettek – pontosabban: elűztek – a Szudéta-vidékről.

A szudéta ügyet át- meg átszínezi a bonyolult és tragikus múlt. Az egykor itt élő homogén német lakosság tényleges jogkorlátozása ürügyén szállta meg a hitleri Németország Csehországot 1938-ban; az eset jelentős, bár köztes állomásnak számított a második világháború kitörésében.

Az 1945 után kitelepített szudétanémetek ugyan szétszóródtak a majdan létrejövő Nyugat-Németországban, de egy jelentős csoportjuk Bajorországban telepedett le. Politikai szervezeteik – és benne a szimbolikus funkciókat is betöltő müncheni Szudétanémet Ház – meglehetősen radikális, nacionalista politikát követtek, revansista felhangokkal.

Hogy Bělobrádek épp e központot látogatta meg, az az első olyan jelentős politikai gesztus, mely felülírni igyekszik ezt az állandó konfliktusforrást a két nemzet között. Érdekes módon, német – pontosabban egykori szudétanémet – részről egyelőre nagy nyitottságot tapasztalni a vizit megítélésében; egyetlen olyan nyilatkozat sem hangzott el eddig, amely az „ellenség látogatásaként” vagy a korábbi üldözöttek emlékének meggyalázásaként állította volna be a miniszterelnök-helyettes lépését.

Bělobrádek (középen) a Szudétanémet Központban

Bělobrádek (középen) a Szudétanémet Házban

 

Annál nagyobb a hangzavar a mai magyar valóságot másoló Csehországban, ahol a kereszténydemokrata miniszterelnököt gyakorlatilag lehazaárulózták. Az egyre nacionalistábbá váló közhangulatban egyre többen náciznak ismét, s mutogatnak a mai Németországra mint a harmadik birodalom örökösére, amely mintegy túszul ejtette a cseh radikálisok által is ma már fő ellenségként kezelt Európai Uniót. Az unióval szembeni gyűlöletben találtak egymásra a cseh jobb- és baloldal szélei.

Akik a leghangosabbak ma Bělobrádek elítélésében – állapította meg a liberális gazdasági napilap, a Hospodářské noviny –, éppen azok, akik a leginkább ellenzik az európai szolidaritást például a menekültekkel szemben. És a leginkább istenítik Orbán Viktort, aki ennek úgymond ellenáll. Az új cseh nacionalizmus érveiben jellemző módon az a „vér és rög”-kultusz tükröződik, amely oly harcias lázba tudta hozni a 19. és a 20. századnak a csehek ellen is fenekedő német nemzeti militarizmusát.

A lap ezt „ironikusnak” nevezi, ám mindennek következményein már nem lehet ilyen könnyedén átsiklani. Ezt a magyarok tudhatják a legjobban, akik messze előtte járnak a ma még csak szárnyait bontogató cseh újnacionalizmusnak. Emlékszünk még, hogyan kezdődött? Úgy, hogy a román nemzeti ünnepet 2002. december 1-jén a Kempinskiben közösen ünneplő magyar és román miniszterelnök kénytelen volt végighallgatni a fideszes Németh Zsolt által felheccelt tüntetők szidalmait. Hogyan folytatódott? 2010-ben Alföldi Róbert lett az ügyeletes hazaáruló, mert bérbe adta egy estére a román nagykövetségnek a Nemzetit, hogy ott ünnepeljék országuk nemzeti ünnepét.

A magyaroknak Trianon szellemében sikerült újranyitni a küzdelmet, arra ítéltetve ezáltal, hogy a 21. században se járjanak jobban, mint ahogy a 20.-ban jártak. Ehhez képest a cseh nacionalizmusnak még van hova fejlődnie.

A szerző a DK elnökségi tagja


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.