Dávid-Barrett Tamás: Innen már csak egy lépés, hogy házakat építsen a mesterséges intelligencia

Tudomány

Az Oxfordi Egyetem evolúciósviselkedés-kutatója, Dávid-Barrett Tamás nyáron megjelent könyvében a patriarchátusról rombolt le tévhiteket, de közben saját mesterséges intelligenciát is fejleszt. Erről, a sebességről és a párszáz kilométerre működő gyilkos robotokról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Viselkedéskutatóként milyen szempontból vizsgálja a mesterséges intelligenciát (MI)?

Dávid-Barrett Tamás: Jelenleg egy új céget építek, amely sokat használja a mesterséges intelligenciát, illetve épít is egyet. Miután előregondolkodó, támogató rendszert csinálunk, sokat gondolkozunk rajta, milyen hatással van ez az emberiségre. Három felületen érünk hozzá az MI-hez: egyik a használat, a másik az újfajta építése, a harmadik pedig az ezen való gondolkodás. Az utóbbi úgy jó, ha kicsit hátralépünk: mit látna vajon egy Marsról jött biológus? Annak a megfigyelésével indulna, hogy vannak élőlények, és létezik egy gondolkodási testrészük, az agy. Ez egy háló, és van néhány faj, ami az atmoszférában való nyomáshullámok változtatásával át tudja adni a hálóstruktúrát egyik agyból a másik agyba. Ez a beszéd. És van egy faj, ami ezt olyan jól csinálja, hogy képes a világ leírását is átadni, ezáltal több ember is képes közös tudással rendelkezni, és már a generációk közt is megszülethet a közös tudás. A Tavaszi szél vizet áraszt című népdalban nagyon fontos ökológiai tudás jelenik meg: amikor nagy szelek vannak, akkor jön az áradás. Magyarországon mindenki tudja ezt. Ezután lehet mindezt tovább vinni; például ha kövekbe vésnek valamit, vagy később azzal, hogy leírják. Ezután könyvtárakba raktuk ezeket. Aztán azt láthatta a marslakó, hogy valahogy köveket olvasztunk fel, azokból picike szobrocskákat csináltunk, és ezeken az elektronmintázatok ugyanazt a reprezentációt végzik, mint a hangullámokban lévő mintázatok. Ezt pedig valahogy manipuláltuk, valahogy úgy, mint a fejünkben lévőket: lett egy komputerünk. Ez volt az első pillanat a Föld történetében, hogy az intelligencia nem biológiai, hanem fizikai rendszeren fut. A világról alkotott tudásunkban specializált faj vagyunk, ebbe érkezik ez az egészen újfajta intelligencia, ami újrahuzaloz mindent, amit csinálunk a gazdaságtól kezdve a születéseken át az ökológiai kihívásokig. Most vagyunk ebben a pillanatban, most kezdünk erre rájönni.

MN: Tényleg annyira félelmetes és mindent megváltoztató ez? Egyelőre pont azt nem tanulja meg az MI, amit intelligensnek gondolunk, hiszen nem ért semmit, csak gyárt.

DBT: Az MI most ott tart körülbelül, mint amikor a gyerek bölcsibe megy; nem várhatjuk tőle egy PhD-dolgozat megírását. A tudás és intelligencia két különböző dolog. A kreativitást még nem találtuk ki, az absztrakció kérdése nincs megoldva. Részben most ezen dolgozunk, találtunk egy absztrakciós megoldást, és ha az összejön, akkor lesz ilyen, ami működik. Ha ez működik és általánosítható, akkor az a kreativitás generálásához vezethet. De még nagyon az elején vagyunk, ez a bölcsőde utolsó éve lesz!

MN: Egyáltalán miért olyan dolgokat akarunk állandóan tanítani és kiszervezni gépeknek, amiket mi is szeretünk csinálni? Képek festése és szövegalkotás helyett nem lehetne, ha végre a szobánkat festenék ki?

DBT: Amit ezek a gépek tudnak csinálni, abban előreszaladtak. Az emberi evolúcióban a test előreébb volt az agynál, mi most fordítva dolgozunk. Nekem van otthon takarítórobotom, egy karja már van! Benne van az MI, ezekkel együtt kell élni és tapasztalni őket. De azt tudom, lehet-e kérni tőle, hogy építsen házat, mert nem tart ott, ám azt már igen, hogy a komputeren fessen valamit, mert ahhoz csak kód kell. Mégis kicsit az is megy már: tőlünk párszáz kilométerre repülő gyilkos robotok öldösik az embereket, csak nem így hívjuk őket, hanem drónnak. Jelentős részük már önmagában tud döntéseket hozni, és hoz is. Innen már csak pár lépés az, hogy házakat építsen. Szerintem amit a mostani nyelvi modellek csinálnak, az tanulás: az emberek használatával tanulnak, nem fizikai visszajelzésekkel. Épp ahogy az agy használja a szemet vagy a szájat.

 
Dávid-Barrett Tamás
Fotó: Palágyi Barbara
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.