Dávid-Barrett Tamás: Innen már csak egy lépés, hogy házakat építsen a mesterséges intelligencia

Tudomány

Az Oxfordi Egyetem evolúciósviselkedés-kutatója, Dávid-Barrett Tamás nyáron megjelent könyvében a patriarchátusról rombolt le tévhiteket, de közben saját mesterséges intelligenciát is fejleszt. Erről, a sebességről és a párszáz kilométerre működő gyilkos robotokról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Viselkedéskutatóként milyen szempontból vizsgálja a mesterséges intelligenciát (MI)?

Dávid-Barrett Tamás: Jelenleg egy új céget építek, amely sokat használja a mesterséges intelligenciát, illetve épít is egyet. Miután előregondolkodó, támogató rendszert csinálunk, sokat gondolkozunk rajta, milyen hatással van ez az emberiségre. Három felületen érünk hozzá az MI-hez: egyik a használat, a másik az újfajta építése, a harmadik pedig az ezen való gondolkodás. Az utóbbi úgy jó, ha kicsit hátralépünk: mit látna vajon egy Marsról jött biológus? Annak a megfigyelésével indulna, hogy vannak élőlények, és létezik egy gondolkodási testrészük, az agy. Ez egy háló, és van néhány faj, ami az atmoszférában való nyomáshullámok változtatásával át tudja adni a hálóstruktúrát egyik agyból a másik agyba. Ez a beszéd. És van egy faj, ami ezt olyan jól csinálja, hogy képes a világ leírását is átadni, ezáltal több ember is képes közös tudással rendelkezni, és már a generációk közt is megszülethet a közös tudás. A Tavaszi szél vizet áraszt című népdalban nagyon fontos ökológiai tudás jelenik meg: amikor nagy szelek vannak, akkor jön az áradás. Magyarországon mindenki tudja ezt. Ezután lehet mindezt tovább vinni; például ha kövekbe vésnek valamit, vagy később azzal, hogy leírják. Ezután könyvtárakba raktuk ezeket. Aztán azt láthatta a marslakó, hogy valahogy köveket olvasztunk fel, azokból picike szobrocskákat csináltunk, és ezeken az elektronmintázatok ugyanazt a reprezentációt végzik, mint a hangullámokban lévő mintázatok. Ezt pedig valahogy manipuláltuk, valahogy úgy, mint a fejünkben lévőket: lett egy komputerünk. Ez volt az első pillanat a Föld történetében, hogy az intelligencia nem biológiai, hanem fizikai rendszeren fut. A világról alkotott tudásunkban specializált faj vagyunk, ebbe érkezik ez az egészen újfajta intelligencia, ami újrahuzaloz mindent, amit csinálunk a gazdaságtól kezdve a születéseken át az ökológiai kihívásokig. Most vagyunk ebben a pillanatban, most kezdünk erre rájönni.

MN: Tényleg annyira félelmetes és mindent megváltoztató ez? Egyelőre pont azt nem tanulja meg az MI, amit intelligensnek gondolunk, hiszen nem ért semmit, csak gyárt.

DBT: Az MI most ott tart körülbelül, mint amikor a gyerek bölcsibe megy; nem várhatjuk tőle egy PhD-dolgozat megírását. A tudás és intelligencia két különböző dolog. A kreativitást még nem találtuk ki, az absztrakció kérdése nincs megoldva. Részben most ezen dolgozunk, találtunk egy absztrakciós megoldást, és ha az összejön, akkor lesz ilyen, ami működik. Ha ez működik és általánosítható, akkor az a kreativitás generálásához vezethet. De még nagyon az elején vagyunk, ez a bölcsőde utolsó éve lesz!

MN: Egyáltalán miért olyan dolgokat akarunk állandóan tanítani és kiszervezni gépeknek, amiket mi is szeretünk csinálni? Képek festése és szövegalkotás helyett nem lehetne, ha végre a szobánkat festenék ki?

DBT: Amit ezek a gépek tudnak csinálni, abban előreszaladtak. Az emberi evolúcióban a test előreébb volt az agynál, mi most fordítva dolgozunk. Nekem van otthon takarítórobotom, egy karja már van! Benne van az MI, ezekkel együtt kell élni és tapasztalni őket. De azt tudom, lehet-e kérni tőle, hogy építsen házat, mert nem tart ott, ám azt már igen, hogy a komputeren fessen valamit, mert ahhoz csak kód kell. Mégis kicsit az is megy már: tőlünk párszáz kilométerre repülő gyilkos robotok öldösik az embereket, csak nem így hívjuk őket, hanem drónnak. Jelentős részük már önmagában tud döntéseket hozni, és hoz is. Innen már csak pár lépés az, hogy házakat építsen. Szerintem amit a mostani nyelvi modellek csinálnak, az tanulás: az emberek használatával tanulnak, nem fizikai visszajelzésekkel. Épp ahogy az agy használja a szemet vagy a szájat.

 
Dávid-Barrett Tamás
Fotó: Palágyi Barbara
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.