A pápa útjai: A bolygó keresztény

  • Petõcz György
  • 1996. szeptember 5.

Külpol

A magyarországi látogatás II. János Pál hetvenharmadik Olaszországon kívüli utazása. A pápa eddigi 18 hivatali évével számolva ez évi négy út, ráadásul többnyire nem is csak egy országban. A mennyiségnek ebben az esetben tartalmi jelentősége van, és Wojtyla uralkodásának (a Vatikán nemcsak a katolicizmus központja, de egyben önálló állam is, melynek államformája a választáson alapuló monarchia) stílusát és céljainak irányát is jól mutatja.
A magyarországi látogatás II. János Pál hetvenharmadik Olaszországon kívüli utazása. A pápa eddigi 18 hivatali évével számolva ez évi négy út, ráadásul többnyire nem is csak egy országban. A mennyiségnek ebben az esetben tartalmi jelentősége van, és Wojtyla uralkodásának (a Vatikán nemcsak a katolicizmus központja, de egyben önálló állam is, melynek államformája a választáson alapuló monarchia) stílusát és céljainak irányát is jól mutatja.

Különösen, ha tudjuk, hogy elődei 1871-től, az olasz állammal történt szakítástól kezdve száz éven keresztül alig hagyták el az egyházi állam területét, s még az 1978-ban elhunyt VI. Pál sem tekintette a külföldi látogatásokat a pápa eszközének vagy feladatának.

Wojtyla útjainak célja és értelme mindvégig többszintű volt, bár a hangsúlyok az évek során sokat változtak. Kezdetben nagyon fontos szolgálatot tettek a közvetlen politikai küzdelemben, a kommunizmus elleni harcban. A lengyel pápa hazájában tett látogatásai jócskán hozzájárultak a szovjet típusú rendszerek ideológiai fellazulásához, s nemcsak Lengyelországban. A berlini fal leomlását követő kelet-európai utak is a Vatikán bátorítását fejezték ki az új demokráciáknak.

Kiknek?

Az 1991-es magyarországi beszédek üzenete univerzális volt, s ez az akkori, túlfűtött belpolitikai hangulatban inkább a nacionalizmusok és a jobboldaliság elleni figyelmeztetésnek hatott. Tavaly Lengyelországban viszont Wojtyla határozottan beleszólt a politikai csatározásokba, kifejezett támogatásáról biztosítva a választásokra készülő Walesát. A célkitűzések azonban tendenciájukban egyre általánosabbakká váltak. A pápa többször is hangsúlyozta a politikai hatalmak felelősségét a nukleáris kísérletek és a környezetszennyezés okozta veszélyek kapcsán. Ugyanígy a helyi elitek felelősségét a harmadik világbeli korrupcióért, stagnálásért és szegénységért. Egészen odáig, hogy egy 1994-es dokumentumban (Justitia et pax) a Vatikán majdhogynem egy világkormány létrehozására szólított fel (az ENSZ égisze alatt) a helyi háborúk és a fegyverkereskedelem felszámolására. A jaltai dualista világrend bukása, majd a Clinton és Gorbacsov által meghirdetett "új világrend" nyilvánvaló kudarcai után tehát az egyház úgy érzi, hogy komoly szerepe lehet a világbéke megszervezésében.

A politikai szándékok mellett Wojtyla gyakori utazásainak a katolikus egyházon belüli okai is voltak. II. János Pál "külföldiként" is kívülről került a Vatikánba. Nem hogy nem olasz, mint elődei, de nem is vett részt a pápaságon belüli hatalmi összefonódásokban és játékokban. Sőt, amikor VI. Pál kifejezetten a krakkói érseket javasolta utódának, szándéka éppen a kialakult erőegyensúlyok miatt megmerevedett vatikáni apparátus felfrissítése és megmozgatása volt. Amikor I. János Pál uralkodásának pár hetes intermezzója után Wojtyla végül valóban elfoglalhatta a pápai trónt, a belső, bizalmatlan közeggel szemben a támogatást és a legitimációt főként a falakon kívül kereste. Utazott, és hozzálátott a felső egyházi méltóságok és testületek új kinevezésekkel történő megújításához.

Kik miatt?

A kommunizmusnak, az egyház évszázados fő ellenségének legyőzése után Wojtyla teljes figyelme a harmadik világ és a fejlett kapitalista országok felé fordult. Az első a világméretű szolidaritás és a keresztény humanizmus célpontjaként és feladataként, a második pedig a társadalmi szolidaritás, a keresztény szociális doktrína reménybeli gyakorlóterepeként szerepelt a pápai üzenetekben és kívánságokban. A kilencvenes évek külföldi látogatásait ezért a kapitalizmus vadhajtásainak, a morális bilincseket lerázó piacgazdaságnak a támadása és a keresztény értékekre és morális elvekre - vagyis az "újra-evangelizációra" - figyelmeztető felszólítások kísérik. Keresztény elvek és morális értékek, ahogy azokat a lengyel pápa értelmezi. S éppen ez az a pont, szint vagy szín, amelyik miatt az utóbbi évek vatikáni expanzióját a legtöbb kritika éri. Sokan gondolják úgy, hogy a pápa személyes morális és teológiai álláspontját kényszeríti a hívőkre, és utazásai is a centralizáció, egyszemélyi hatalom és személyi túlsúly fokozását szolgálják. Vagyis az állandó jelenlét és a fegyelmezés eszközei. Nem véletlen, hogy az utóbbi években Európa-szerte és Amerikában is egyre-másra születnek az egyház belső demokratizálását, a pápai tévedhetetlenség dogmájának feladását vagy lazítását, a teológiai sokszínűség és a helyi papság szerepének és szabadságának erősítését követelő aláírás-mozgalmak.

Kivel?

II. János Pál ma már a Jubileumra, a második ezredfordulóra készül. Többször kifejtett kívánsága, szinte személyes ambíciója, hogy az egyház szakadásait (a nyugati és a keleti egyház 1053-as végleges szétválása, majd a reformáció) hozó évezred végeztével a kereszténység ismét egységben lépje át a 2000. év küszöbét (lásd az Ut unum sint - Hogy egyek legyenek - című tavalyi enciklikát). Az utazások és a tervek most már ezt a törekvést szolgálják. A Vatikán szempontjából a magyarországi program legfontosabb része is a moszkvai pátriárkával való találkozás lett volna. A helyzet paradoxona, hogy az egységnek, a keresztény egyházak párbeszédének ma éppen a római apostoli székhely relatív, a többiekhez képest betöltött szerepével és vezető ambícióival kapcsolatos problémák jelentik a legfőbb akadályát. A jórészt az utazások révén elért eredményekkel, a katolikus egyház világméretű morális és politikai tekintélyének helyreállításával Wojtyla egyben akadályokat is gördített az egység útjába. A viták és bizalmatlanságok azonban nemcsak a különféle keresztény egyházakat, hanem a katolikusokat is megosztják. Az egység helyes célkitűzés - gondolják -, de nem mindegy, hogy milyen teológiai, morális és politikai elvek alapján. Wojtyla fegyelmet parancsoló tekintélye a már meglévő nézeteltérésekből itt is további szakadásokat provokálhat. A szétesést persze követi az új alapokon létrehozott egység. De ez valószínűleg már nem Wojtyla útja.

Petőcz György

(Firenze)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.