Aknamezővé válhat Herszon az oroszok kivonulása után

  • narancs.hu
  • 2022. november 11.

Külpol

Csütörtökön megkezdődött az orosz csapatok kivonulása a stratégiai jelentőségű herszoni régióból. Az ukrán hatóságok attól tartanak, „a halál városa” lesz a terület.

Herszon az egyetlen tartományi főváros, amit az oroszok el tudtak foglalni a februári inváció óta, és most innen is ki kell vonulniuk, a katonai művelet menetéről azonban keveset tudni – írja az AP News. A háború előtt 280 ezer fős lakosság élt itt, kikötője miatt stratégiai jelentőségű.

Zelenszkij elnök csütörtök este azt mondta, hogy az ukrán seregek már olyan tempóban foglalják vissza területeiket, hogy „a lakosok óránként ellenőrizhetik, hol tartanak a csapataink, és hol tűzték ki a zászlót.” Az ukrán hadsereg főparancsnoka, Valerij Zsaluzsnij  arról beszélt, október 1-je óta 36,5 kilométert haladtak előre azon a területen, amit a Kreml annektált, visszavéve 41 falut és várost.

Zelenszkij azt ígérte, nagy erőket vetnek be, hogy megtisztítsák a területeket az oroszok által telepített aknáktól, ami „a halál városává” változtathatná Herszont. Egyes ukrán vezetők attól tartanak, az oroszok visszavonulása csel a visszahódítók csapdába ejtésére, a város gátját megrongálva akár eláraszthatják bizonyos területeit.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.