Amíg mesét néztek a gyerekei, elszökött a háborúba a teniszező

  • narancs.hu
  • 2022. május 12.

Külpol

Az ukrán teniszező Budapestről, a családjától szökött haza Ukrajnába, hogy harcoljon. Azóta tisztázták a feleségével, miért döntött így.

Évek óta Magyarországon él Szerhij Sztahovszkij ukrán teniszező, családja továbbra is itt van, ő viszont most Ukrajnában harcol – írja a BBC.

Az interjút szemléző 24.hu emlékeztet, már márciusban is arról nyilatkozott a 36 éves sportoló, hogy természetesen harcolna a hazájáért, ez az egyetlen ok, amiért visszamegy. Vissza is ment – úgy, hogy a feleségének, gyermekeinek sem mondta el, mire készült, mert tisztában volt vele, hogy ellenezték volna. 

„Majdnem 17 évig játszottam a Davis Kupában, amire büszke vagyok, de őszintén nem értem, miért kellene nekem abban a kiváltságban részesülnöm, hogy kivonom magam abból, ami a hazámban történik. Kiszöktem otthonról, amíg mesét néztek, csak a legfiatalabb kapott rajta, neki csak annyit mondtam, majd jövök. Amikor rövid időre hazalátogattam, mindent átbeszéltünk a feleségemmel, azóta én is jobban érzem magam. Három gyerekem és egy feleségem van, akiket imádok, és bár semmi nagyszerű nincs abban, amit tettem, értük is harcolok a hazámért” – nyilatkozta a brit médiumnak a teniszező.

 

Szerhij Sztahovszkij 2010-ben a világranglista  31. helyén szerepelt, a legnagyobb diadala az volt, amikor 2013-ban Wimbledonban legyőzte Roger Federert.

 

Davis Kupa - Magyarorsz?g-Ukrajna

 

Az ukrán Szerhij Sztahovszkij játszik Fucsovics Márton ellen a Magyarország - Ukrajna tenisz Davis Kupa-osztályozón Budapesten, a Sport 11 központban 2019. szeptember 15-én.                                                             Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

 

Most két hónapja tartalékos katona. 

Hazatérve Ukrajnába előbb segített kimenekülni Kijevből a testvére feleségének és gyerekeinek, valamint az édesanyjának, aztán felvette az egyenruhát. A BBC-nek most arról beszélt, hogy ő és bajtársai nem tudták először, merről jöhetnek az oroszok, ezért gépfegyverrel a kézben aludtak, készen arra, hogy bármikor használniuk kell.

A teniszező nagyon bízott abban, hogy az orosz katonák előbb-utóbb fellázadnak, ha látják, milyen pusztítást végeznek a bombáik, de nem ez történt.

„Amit és ahogyan tettek, az embertelen. Nem tudom leírni a gyűlöletet, amit az orosz hadsereg iránt érzünk. Akik itt éltek, nem érdemlik meg ezt. Nem háborúztak, nem akartak részt venni a háborúban. Csak civilek, akiknek nem volt esélyük élni. Már nem habozok, ha meglátok egy orosz katonát, tudom mit kell tennem” – mondta Sztahovszkij.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.