Ausztria: Haider és alibitanúja

  • Karl Pfeifer
  • 1997. január 9.

Külpol

A magyarok általában irigylik az osztrákokat, akik megúszták a népi demokráciát, viszont a szociális hálójuk még ma is működik. Meglehet, nem kell már sokáig csorgatniuk a nyálukat: az osztrák konszenzus-demokrácia, amelynek alapján 1945 óta két párt, a szociáldemokrata és a Nép-, osztozik a politikai hatalmon, a végét járja.
A magyarok általában irigylik az osztrákokat, akik megúszták a népi demokráciát, viszont a szociális hálójuk még ma is működik. Meglehet, nem kell már sokáig csorgatniuk a nyálukat: az osztrák konszenzus-demokrácia, amelynek alapján 1945 óta két párt, a szociáldemokrata és a Nép-, osztozik a politikai hatalmon, a végét járja.

A harmadik erő, amely megbontotta az egyensúlyt, Jörg Haider szélsőjobbos Szabadságpártja, amely egy rövid epizódnyi ideig közelében sem volt semmiféle kormánypozíciónak, mostani vezetője, Jörg Haider tizedik éve tartó uralma alatt hatról 28 százaléknyira vitte a választásokon. A jelenség magyarázatát pusztán az osztrák gazdaság visszaesésével magyarázni hiba volna. A második köztársaság, vagyis a jelenlegi osztrák államrendszer egy hazugságra épül: arra, hogy 1938 - az Anschluss, a német megszállás éve - és 1945 között inkább áldozata, mint tettestársa volt a náciknak. Ez a hazugság azonban korántsem hátráltatta a két állampártot abban, hogy szavazóik, sőt tagjaik jelentős részét is az exnácik közül toborozzák, és inkább igyekezzenek a tettesek és cinkosok kedvében járni, mint az áldozatokéban. Egyébként már 1945-ben megmondta Karl Renner akkori (szociáldemokrata) kancellár, hogy "az Anschluss drukkerei, a kispolgárok, kishivatalnokok és kiskereskedők nem fűztek különösebben nagyralátó ambíciókat a megszálláshoz, egyedül annak örültek, hogy valaki végre csinál valamit a zsidók ellen".

Tény, hogy az antiszemitizmus mindmáig nem tűnt el az osztrák politikából és a médiából. Egymást érik a botrányok, beszennyezve az ország hírét külföldön; nyilván ezért van szüksége mindkét állampártnak azokra az

alibizsidókra,

akik azt volnának hivatva elhitetni a külvilággal, hogy Ausztriában minden rendben van. A Waldheim-botrány óta pedig boldog-boldogtalan kötelességének érzi, hogy könnyes szemmel értekezzék a zsidók szerepéről az osztrák kultúrában, amely témára egyébként intézmények egész sora alakult az országban. Míg Magyarországon még a liberálisok is felháborodással reagáltak Landeszmann főrabbi egy nyilatkozatára, pontosabban egy abból kiragadott részletre, amely a magyar kultúrát mint olyat meglehetős lebecsüléssel kezelte, addig Ausztriában nem múlik el nap anélkül, hogy valaki az osztrák zsidók - a lista Freudtól Kreisky egykori kancellárig terjed - múlhatatlan, az osztrák XX. századot egyáltalán lehetővé tévő érdemeiről ne tenne említést.

A Waldheim-ügy kapcsán vált világossá, micsoda hazugság az osztrák "boldog sziget" víziója. A konzekvenciát azonban egyedül Haider volt képes levonni: arra legalábbis rájött, hogy a külföldi-ellenességgel legalább akkora tömegeket lehet lelkesíteni, mint a nemzetközi közvélemény szemében divatjamúltnak tartott antiszemitizmussal. Ez persze korántsem jelenti azt, hogy Haider elvágta volna a köldökzsinórt, amely pártját a kisebb nemzetiszocialista, neonáci csoportosulásokkal egybefűzi, sőt számos, antiszemita körökben jól csengő nevű versenyző csinált fényes karriert a Szabadságpártban. Haider célja azonban az, hogy az 1998-as választások eredményeképpen Ausztria kancellárja legyen - ehhez pedig neki is szüksége van a maga alibizsidójára, aki Peter Sichrovsky újságíró, több könyv szerzője (témájuk: hogyan birkózzunk meg kellemetlen múltunkkal) személyében talált meg. Sichrovskyt a jelek szerint nem zavarja, hogy olyan emberrel szűrte össze a levet, aki nyilvánosan kiállt a Waffen-SS emléke mellett; és az sem, hogy az eisenstadti (Kismarton) zsidó temető feldúlóiról kiderült: kapcsolatban állnak a Szabadságpárttal. Meglehet, inkább a párt parlamenti frakcióvezetőjének hisz, aki szerint a temetőt maguk a zsidók gyalázták meg.

Az állítás csak külföldön hathat szokatlannak: Ausztriában tíz éve, Waldheim választási kampánya óta mindennapinak számít az efféle érvelés, mint minden, az osztrák történelemmel, különösen az Anschluss idejére vonatkozó szakasszal foglalkozó

kutatást helyettesítő demagógia,

amiben a jelek szerint Sichrovsky is mesternek számít. Sikerült például egy címlapsztorit elhelyeznie az izraeli Jerusalem Reportban, amelyben azt igyekszik bizonyítani, hogy a Szabadságpárt igenis demokratikus párt. Lehet, hogy a hazai pályán neonáci színekben fellépő Haider számára pont egy zsidó újságírónak sikerül kiköveznie az utat a kancellári palota felé?

Karl Pfeifer

(Bécs)

(fordította: - kk -)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.