Az Egyszerű Emberek vezetésével alakulhat kormány Szlovákiában

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. március 4.

Külpol

Zuzana Caputová a pártelnököt bízta meg kormányalakítással.

Zuzana Caputová szlovák államfő szerdán megbízta az új kormány megalakításával Igor Matovicot, a múlt szombati parlamenti választásokon győzelmet arató, jobboldali Egyszerű Emberek és Független Személyiségek (OLaNO) párt elnökét.

Zuzana Caputová már hétfőn megbeszélést tartott az OLaNO elnökével,  de akkor még azt mondta: mielőtt  megbízást ad a kormányalakításra, találkozni akar három másik, a parlamentbe bejutott párt, a Boris Kollár vállalkozó vezette jobbközép Család Vagyunk (Sme rodina), a Richard Sulík vezette klasszikus liberális Szabadság és Szolidaritás (SaS), és az előző államfő, Andrej Kiska vezette centrista liberális Emberekért párt elnökeivel, hogy ők is megerősítsék a leendő koalícióba való belépési szándékukat. Ezek a találkozók időközben lezajlottak, és az érintettek megerősítették, hogy készek részt venni egy Matovic vezette kormánykoalícióban. Egyedül az Andrej Kiska vezette párt az, amelyik vezetősége még meg kell, hogy erősítse a döntést csütörtökön.

"Mindent megteszek annak érdekében, hogy belátható időn belül olyan kormánya legyen Szlovákiának, amelyről a történelemkönyvekben úgy fognak megemlékezni, hogy az ország legjobb kormánya volt" - jelentette ki Igor Matovic a megbízatás átvétele után. Hozzátette: azt akarja, hogy az új kormány "olyan érzést hozzon az emberek lelkébe, hogy az ország mindegyiküké".

A szombati parlamenti választáson az Egyszerű Emberek és Független Személyiségek (OLaNO) nevű jobboldali ellenzéki mozgalom győzött, a voksok 25,02 százalékát megszerezve. Az új összetételű pozsonyi törvényhozásba hat párt jutott be.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.