Az oroszok elzárták a gázcsapot Olaszország felé

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. október 1.

Külpol

A Gazprom indoklása szerint az Ausztrián is áthaladó vezetékre vonatkozó mennyiséget nem erősítette meg az osztrák fél.

A Gazprom orosz gázipari óriásvállalat bejelentette szombaton, hogy felfüggeszti a gázszállítást Olaszországba az Ausztrián áthaladó vezetéken keresztül, mert az osztrák hálózatüzemeltető nem erősítette meg a szállítási mennyiségeket.

A Gazprom egy Telegram-üzenetben azt állította, hogy az előállt helyzetért az osztrák félnél életbe lépett szabályozási változások a felelősek, és az olasz partnerekkel együtt dolgoznak a probléma megoldásán.

Az Eni olasz energiaszolgáltató már ezt megelőzően jelezte szombaton, hogy leálltak az orosz gázszállítások. Normál esetben az orosz gáz Olaszországba egy Ausztrián áthaladó vezetéken keresztül Tarvisiónál érkezik meg, és onnan osztják szét tovább. Az Eni egyik szóvivője azt mondta az ANSA olasz hírügynökségnek, hogy a Gazprom jelezte, nem tud Ausztriába gázt szállítani. A szóvivő szerint azonban Ausztriába továbbra is érkezik orosz gáz az osztrák-szlovák határon keresztül.

Az ukrajnai háború kirobbanása előtt Olaszország gázszükségleteinek nagyjából 40 százalékát orosz gázból fedezte. Mario Draghi távozó miniszterelnök kormánya azonban úgy döntött, függetleníti magát az orosz gázszállításoktól, és a nyár folyamán megnövelt földgázszállítási szerződést kötött például Algériával, amely mostanra Olaszország legfontosabb gázszállítója lett. Az utóbbi hónapokban az olasz gázszükségletnek már csak a 25 százalékát adták az orosz szállítmányok.

Eközben a moldovai gázszolgáltató, a Moldovagaz igazgatója közölte: a Gazprom 30 százalékkal csökkentette a Moldovába irányuló földgázszállítmányait. Andrei Spinu moldovai miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy a csökkentés hátterében technikai okok vannak, és Moldova kérvényezni fogja a szállítmányok növelését.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.