Az új olasz kormány engedélyezi, hogy a tengerből kimentetteket szállító hajók kikössenek

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 14.

Külpol

Salvini azzal vádolja korábbi, most a baloldallal koalícióra lépett szövetségeseit, hogy gyűlölik az olaszokat.

Olaszország nemrég felállt új kormánya engedélyezte egy civil szervezet mentőhajójának, hogy fedélzetén 82, a tengerből kimentett emberrel kikössön az országban, szakítva az előző kormány belügyminiszterének keményvonalas politikájával - írja a 444.hu a The Guardian cikke alapján.

Az említett Matteo Salvini, aki bár annak reményében mondta fel a koalíciós kormányzást az Öt Csillag Mozgalommal, hogy előrehozott választást provokáljon ki, majd aztán mégsem járt sikerrel, a Twitteren reagálva rögtön azzal vádolta korábbi, most a baloldallal koalícióra lépett szövetségeseit, hogy gyűlölik az olaszokat.

Salvini belügyminisztersége alatt az olasz hatóságok minden lehetséges módon akadályozták a kimentett menekülteket szállító hajók kikötését.

Idén a norvég zászló alatt hajózó, az Orvosok Határok Nélkül (MSF) és az SOS Méditerranée civil szervezetek által működtetett Ocean Viking lehet az első hajó, aminek engedélyezik a kikötést az olasz partokon. A Guardian összesítése szerint az elmúlt 14 hónapban 25 alkalommal kerültek összetűzésbe vízből kimentetteket szállító hajók az olasz hatóságokkal.

Az új olasz kormány szombaton engedélyezte a hajó kikötését, miután egyeztettek az Európai Bizottsággal, amelyhez szerdán este futott be kérés, hogy segítsen az Ocean Viking fedélzetén érkezők szétosztásában a tagállamok között. Az MSF közleménye szerint a tengerből kimentettek hat napi hajózás után a szicíliai Lampedusában léphetnek majd partra.

Az olasz kormány tájékoztatása szerint a 82 kimentett menekülő felét Franciaország és Németország fogadja be, míg a többi menekültet más EU-tagállamok között osztják majd szét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.