Az ukrán hatóságok folytatják az Azovsztalban rekedt civilek kimenekítését

  • narancs.hu
  • 2022. május 6.

Külpol

Tegnap az ENSZ segítségével 500 embert sikerült kimenekíteni az ostromlott területről.

Ismét megkísérlik az ukrán erők a mariupoli Azovsztal acélműben rekedtek evakuálását – jelentette be pénteken Andrij Jermak, a kijevi elnöki hivatal vezetője, részleteket azonban nem árult el. Az MTI beszámolója szerint Jermak elmondta, hogy csütörtökön az ENSZ segítségével mintegy 500 civilt sikerült kimenekíteni Mariupolból, köztük olyanokat is, akik az orosz csapatok által ostromlott létesítményben kerestek menedéket.

Moszkva szerint az Azovsztal az utolsó olyan létesítmény Mariupolban, amelyet még nem sikerült elfoglalniuk az orosz erőknek. Az épület alatt húzódó hétszintes földalatti alagútrendszerben a várost védő fegyveresek mellett még mindig vannak civilek, beszámolók szerint nagyon rossz körülmények között. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtöki videóüzenetében elmondta, hogy az orosz csapatok összesen 2014 rakétát lőttek ki Ukrajnára, s hozzátette, hogy a harcok kezdete óta 2682 alkalommal rendeltek el légiriadót.

Zelenszkij kiemelte, hogy az orosz fél az egészségügyi infrastruktúrát sem kíméli, s mostanáig csaknem 400 egészségügyi létesítményt rongált vagy semmisített meg.

„Minden egyes ilyen művelet honfitársaink halálát, s infrastruktúránk lerombolását jelenti” – fogalmazott Zelenszkij. Az Azovsztalba visszavonult, korábban Mariupol városát védő fegyveresekre kitérve Zelenszkij leszögezte: nem fogják megadni magukat, kitartanak a végsőkig. Valentin Reznyicsenko, a keleti országrészben lévő Dnyipropetrovszk megye katonai adminisztrációjának vezetője eközben Telegramon arról számolt be, hogy csütörtök éjjel az orosz erők Grad rakéta-sorozatvetőkkel támadták Krivij Rih és Szinyelnikov térségét, áldozatokról nem érkezett hír.

Az ukrán főügyészség pénteken azt közölte, hogy a harcokban február 24-e óta 223 gyerek halt meg és több mint 408 megsebesült. A legtöbb gyerekáldozatot Donyekcből, Kijevből és Harkivból jelentették.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.