Berlusconi most egy hangfelvételre hivatkozva próbál visszatérni a politikába

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. június 30.

Külpol

Az őt elítélő, de már elhunyt egyik bírótól került ki egy hangfelvétel.

Azonnali kivizsgálást sürgetett a Hajrá Olaszország (Forza Italia, FI) párt kedden, miután nyilvánosságra került egy hangfelvétel, melyen a legfelső bíróság egyik tagja jogtalannak nevezte a Silvio Berlusconival szemben 2013-ban adócsalásért hozott ítéletet, melynek következtében a FI elnökét a római parlamentből is kizárták.

A Hajrá Olaszország képviselői Igazságot Berlusconinak! feliratú transzparensekkel tüntettek az alsóház üléstermében. A párt képviselőházi frakcióvezetője Mariastella Gelmini azonnali kivizsgálást sürgetett, bizottság felállításával a történteket tisztázására.

A tiltakozáshoz a bírósági ügyekre szakosodott Il Riformista napilap értesülései vezettek. Az újság hozzájutott a Semmítőszék egyik volt bírójával, a tavaly elhunyt Amedeo Francóval készült hangszalaghoz, amelyen azt állította, hogy a bíróság eleve el akarta ítélni Berlusconit annak ellenére, hogy "jogtalanul kezelték az ügyét, és igazságtalanul ítélték el". Hozzátette, hogy az ítélet politikai nyomásra született. A hangfelvételt hétfő este az egyik Berlusconi-féle kereskedelmi csatorna is lejátszotta.

A jogi eljárás 2003-ban kezdődött és a Berlusconival szembeni számtalan vizsgálatból az egyetlen volt, amelyben jogerősen elítélték. A politikust adócsalással vádolták az általa birtokolt Mediaset televíziós birodalom vásárolta filmközvetítési jogokkal kapcsolatban.

Az ítéletet 2013 augusztus elsején a Semmítőszék emelte jogerőre. Ezt követően november 27-én a volt olasz kormányfőt kizárták a szenátusból. Az eredetileg négy éves büntetéséből valamivel több mint félévet töltött le egy Milánóhoz közeli idősek otthonában végzett társadalmi munkával. Silvio Berlusconi saját pártja elnöke maradt, de a jogerős ítélettel az aktív politikából kizárták, választáson azóta nem indulhatott. 2013-ban a Hajrá Olaszország 21 százalékon állt, jelenleg hat százalék körül teljesít, és a jobbközép koalíció legkisebb erejévé csökkent.

"Mindez bizonyítja, hogy Silvio Berlusconival szemben nem bírói ítéletet, hanem politikai kivégzést hajtottak végre. Így tudták eltávolítani az olaszországi politikai élet vezetőjét" - jelentette ki Mariastella Gelmini. A Hajrá Olaszország alelnöke, Antonio Tajani "bírói államcsínyről" beszélt.

A párt bejelentette, Sergio Mattarella államfőhöz fordul annak érdekében, hogy az "üldözött" Silvio Berlusconit nevezze ki örökös szenátornak.

A hangszalagon elhangzottak kivizsgálását sürgették Berlusconi szövetségesei, vagyis a Matteo Salvini vezette Liga és a Giorgia Meloni vezette Olasz Testvérek (FdI) elnöke, valamint a kormánypártok közül a Matteo Renzi vezette Élő Olaszország (IV).

Májusban Luca Palamara bíró rögzített telefonbeszélgetései kerültek nyilvánosságra, melyekben Palamara jogtalannak, de szükségesnek nevezte Matteo Salvini volt belügyminiszter "megállítását", a Liga vezetőjével szembeni jogi eljárásokkal, amelyeket több ügyészség a migránsokat szállító hajók feltartóztatása miatt indított. Palamarát júniusban kizárták az olasz bírók szövetségéből.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. Nem azok a győzedelmes, sorsunkat magabiztosan irányítani kész harcosok vagyunk, akiknek látni szeretnénk magunkat, hanem végtelenül sérülékeny, esendő lények. Korunk talán leginkább rettegett betegsége, a sztrók életerős embereket fokoz le magatehetetlen csomaggá, kiváló intellektusú, kreatív elmékből csinál kommunikációra képtelen bábut, valóban egész családok életét képes tönkretenni órák leforgása alatt. Magyarországon félóránként hal meg ebben valaki, de ez a film Dániában játszódik, ahol a túlélés esélye lényegesen nagyobb, a rehabilitációról nem is beszélve.

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.