Bocsánatot kért az ausztrál kormányfő, amiért nyaralni ment, miközben Ausztrália lángokban állt

  • narancs.hu
  • 2019. december 22.

Külpol

"Kösz a nagy semmit, és jó nyaralást Hawaiin!" – kiabálták lakása előtt diáktüntetők.

Visszatértem szabadságomról, és tudom, hogy a nyaralásom nagy nyugtalanságot okozott. Akiket megbántottam, azoktól bocsánatot kérek" – mondta Scott Morrison ausztrál miniszterelnök, aki tegnap este tért vissza nyaralásából, mert szabadsága nagy felháborodást keltett a lakosság körében. Ausztráliában ugyanis az elmúlt évtizedek legsúlyosabb bozóttüzei pusztítanak, az országban pedig 41 fokos hőség tombol.

Morrison távolléte miatt a canberrai kormányfői hivatalt is éles bírálatok érték, mert nem árulták el, hogy az országot sújtó természeti katasztrófa közepette hol tartózkodik a miniszterelnök. Morrison sydney-i házánál diáktüntetés is volt emiatt. "Kösz a nagy semmit, és jó nyaralást Hawaiin!" - hangzott el a tüntetésről készült élő közvetítésben a közösségi médiában.

Ausztrália történetének legforróbb hetét rögzítették a meteorológusok a kontinensnyi országban. Szerdán 41,9 fokot mértek, csütörtökön pedig 41 fokot mutatotta hőmérő. A konzervatív Scott Morrison kormánya sokat bírált klímapolitikáját is védelmébe vette, aláhúzva, hogy senki sem vitatja, hogy a világ extrém időjárási jelenségei és a klímaváltozás közötti kapcsolatot, de aki azt sugallja, hogy egy konkrét tűzeset is a globális klímaváltozás miatt van, az szerinte nem hiteles. Scott Morrison szerint a tüzeket sok tényező közösen okozza, és a klímaváltozás csak egy ezek közül. Kijelentette, hogy kormánya cselekszik és cselekedni is fog ez ellen, de nem fog pánikba esni, mert annak semmi haszna nem lenne.

Ausztrália keleti részét súlyos aszály sújtja, és a bozóttüzek ezúttal a szokásosnál két hónappal korábban lobbantak lángra. Új-Dél-Walesben 800 ház semmisült már meg, és a lángok elérték az állam fővárosa, Sydney peremét, ahol a füst miatt veszélyes a levegő minősége. A lángokban két tűzoltó is halálát lelte a napokban.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.