Megint elárasztotta a Szent Márk teret a víz

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. december 22.

Külpol

Egész Olaszországban ítéletidő tombol.

Ismét víz öntötte el a velencei Szent Márk teret vasárnap, alig másfél hónappal a csúcsokat döntögető áradás után. Vasárnap délelőtt 130 centiméteren tetőzött az ár, alig tíz centiméterrel elmaradva a rendkívülinek minősülő 140-es határértéktől, bár novemberben 187 centiméteres is volt a víz magassága, amire több mint fél évszázada nem volt példa.

Nemcsak Velencében, egész Olaszországban ítéletidő tombol, az olasz polgári védelem vasárnap 11 tartományban rendelt el közepes, narancssárga színnel jelzett időjárási riasztást a nagy mennyiségű csapadék, viharok és heves széllökések miatt.

A déli Campania tartományban, Irpinia térségében több mint 300 lakost evakuáltak otthonaikból egy helyi patak hirtelen áradása miatt. Nápolyban egy 62 éves marokkói férfi életét veszítette, amikor rázuhant a heves szélben egy kidőlt fa.

Szardínia északnyugati partjainál a viharos szél által felkorbácsolt hullámok zátonyra sodortak egy Spanyolország felé tartó kávészállító teherhajót, a 12 fős legénységet partra menekítették.

A lombardiai Cremona és Mantova közötti szakaszon a Pó-folyó majdnem egy métert emelkedett huszonnégy óra alatt. Az esőzések és áradások Toszkánában megnehezítették a közlekedést: több autós is segítségre szorult, miután gépjárművével nem tudott átkelni a megduzzadt és kiáradt patakokon. Máshol az esőben keletkezett földomlás zárta el az utakat.

Rómán még az éjszaka szélvihar söpört végig, fákat, cserepeket, óriásplakátokat sodorva magával. Az olasz főváros tengerpartján óránkénti 100 kilométer erősségű szél korbácsolta a tengert. A főpolgármester lezáratta a parkokat és temetőket.

Hétfőtől javulást, karácsony napjaiban jó időt várnak Olaszország nagy részén.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.