Brazíliában berobbant a vírus, egyetlen nap alatt 1179-en haltak meg

  • narancs.hu
  • 2020. május 20.

Külpol

A populista elnök félvállról vette a járványt, korábban azt nyilatkozta, ez csak egy kis influenza.

Az amerikai kontonens legnépesebb régiójában valósággal berobbant a vírus, egyetlen nap alatt 1179-en hunytak el Brazíliában. A helyzetről beszámoló BBC szerint a halottak száma folyamatosan emelkedik, a vírus terjedése óta hétfőn hunytak el a legtöbben a közel 210 milliós országban.

A brit közszolgálati orgánum hírportálján megjegyzi, jelenleg Brazília a harmadik a legtöbb regisztrált fertőzöttet nyilván tartó országok listáján az Egyesült Államok és Oroszország után. Jelenleg több mint 250 ezer vírushordozóról tudnak a hatóságok, de a szám meredeken emelkedik. Eddig 16 ezren haltak meg.

Frissen ásott sírok egy Sao Pauló-i temetőben

Frissen ásott sírok egy Sao Pauló-i temetőben

Fotó: MTI/EPA/EFE/Fernando Bizerra

A 2018-ban megválasztott populista, összeesküvés-elméletekben hívő elnök, Jair Bolsonaro már a kezdetek óta bagatellizálja a járványt. Korábban azt állította, hogy olyan, mint egy "kis influenza", nem kell tőle félni, sokkal inkább a gazdasági vissszaeséstől. Egy ideig nem is volt hajlandó maszkot sem viselni - bár az utóbbi időben már ő is felteszi nyilvános szereplésein.

A BBC megjegyzi, miután a központi hatalom nem igazán foglalkozik a válságkezeléssel, a helyi kormányzók próbálják fékezni a járvány terjedését. Bolsonaro hívei - akik többnyire a szegényebb és védtelenebb társadalmi rétegekből kerülnek ki - ráadásul hisznek az elnöknek, több alkalommal is tüntettek a helyi lezárások ellen, mi több, volt olyan alkalom, amikor az államfő is részt vett a megmozduláson.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.