Csaknem 3 millió ukrajnai állampolgár kért védelmet az Európai Unióban

  • narancs.hu
  • 2022. június 1.

Külpol

Jelentősen megnövekedett az orosz állampolgárok menedékkérelmeinek száma is.

Oroszország Ukrajna ellen indított háborújának február 24-i kezdete óta rekordszámú, csaknem 3 millió ukrajnai menekült kért ideiglenes védelmi státuszt az Európai Unió valamelyik tagországában - közölte az Európai Unió Menekültügyi Ügynöksége (EUAA) szerdán.

A máltai központú uniós ügynökség jelentésében közölte: a február 24-én kezdődött orosz invázió kezdetét követően a megtámadott ország állampolgárai az elmúlt évek adataihoz képest márciusban nyújtották be a legtöbb, körülbelül 83 ezer menedékkérelmet.

A nemzetközi védelem biztosítására benyújtott kérelmek száma meghaladta a 2015-2016-os menekültválság kiugró adatait is.

Megjegyezték: az Európai Unió tagországaiban februárban regisztrált összes, mintegy 22 ezer menekültstátusz iránti kérelem legtöbbjét szintén ukrajnai állampolgárok nyújtották be. Számuk február 24. után körülbelül harmincszorosára ugrott a háború kezdete előtti adatokhoz képest.

Az uniós ügynökség emlékeztetett, az ideiglenes védelemről szóló irányelvnek az ukrajnai háborút követő ideiglenes módosítása értelmében az Ukrajnából menekülők menekültügyi eljárás nélkül kérhetik regisztrációjukat ideiglenes uniós védelemre. Az ilyen regisztrációk száma szintén márciusban tetőzött, 1,6 millió benyújtott kérelemmel. Míg ezt követően a regisztrációk üteme folyamatosan lassult, május negyedik hetében még mindig legalább 50 ezer ukrajnai állampolgárt vettek nyilvántartásba a tagállami hatóságok.

A jelentésből kiderült az is, hogy a háborút követen jelentősen növekedett az orosz állampolgárok menedékkérelmeinek száma is.

Az ukrajnai háború kitörését megelőzően, februárban benyújtott 1400 kérelemhez képest megmegkettőződött, és 2018 óta a legmagasabb szintre emelkedett az orosz menedékkérők száma.

Szintén növekedett a fehérorosz, az azeri, a tádzsik, az üzbég és a türkmén állampolgárok regisztrációja, azonban - mint írták - nem világos, hogy ezek a kérelmezők Ukrajnában tartózkodtak-e a háború kezdetekor. Az orosz, illetve a volt szovjet tagköztársaságok állampolgárai mellett számos afrikai ország, nevezetesen Nigéria, Szomália, Egyiptom, Marokkó, Tunézia és Mali esetében is jelentősen nőtt a kérelmek száma - tették hozzá.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.