Edith Bruck már nem támogatja a migránsok befogadását, mert antiszemitizmust hoznak

  • narancs.hu
  • 2023. november 4.

Külpol

A magyar származású holokauszt túlélő sajnálja, hogy az emberiség nem változik, és semmit nem tanul a múltból.

Már nem pártolom a migránsok befogadását, mert minél többen érkeznek, annál több antiszemitizmust hoznak magukkal –hangoztatta Edith Bruck Olaszországban élő magyar származású holokauszt túlélő a LaPresse olasz hírügynökségnek pénteken. A hvg.hu összefoglalója szerint a kilencvenkét éves írónő úgy nyilatkozott, a világon végigáramló antiszemitizmus a lehető legnagyobb mértékben elkeseríti.

"Nem jelent számomra azonban meglepetést, mivel az antiszemitizmus mindig is létezett, és soha nem lehet kiirtani.

Nem félek, de sajnálom azt, ami történik" - jelentette ki.

Edith Bruck drámainak és kétségbeejtőnek nevezte a jelenlegi helyzetet, hangoztatva, hogy egész életét az antiszemitizmus elleni küzdelemnek szentelte. "Sajnálom, hogy az emberiség nem változik, és semmit nem tanul a múltból" - jelentette ki.

A Tiszakarádon született, a koncentrációs táborokat gyerekként túlélő Edith Bruck elmondta, demokratikusnak tartja magát és baráti körét, akikkel mindig is a menekültek és mindazok befogadása mellett foglalt állást, akik a tengeri átkelésben kockáztatták életüket.

"De mi lett ennek az eredménye Franciaországban? Nyolc millió muzulmán: közöttük vannak sajnos, akik eltanulták az antiszemitizmust, és a falakra Dávid-csillagot rajzolnak" - hangoztatta Edith Bruck.

 

Hozzátette, a migrációt pártolóknak korábban az azt ellenző olasz jobboldali politikusokkal, Matteo Salvinivel és Giorgia Melonival "volt bajuk, de már mi is szemléletet váltottunk (..). mert minél többen érkeznek, annál több antiszemitizmust hoznak magukkal. Ma már nem mondom, hogy engedjük be őket" - utalt a migránsokra.

 

"Nincsenek szavak arra, amikor egy kisgyereket lefejeznek. A kibucokban történt mészárlás híre megfojtott, nem kaptam levegőt. Rögtön az jutott eszembe, amikor Auschwitzban egy német játékból egy véres gyermekfejet rugdosott (...) ez terrorizmus, és

nem akarom, hogy a világ bármelyik gyermekéhez hozzáérjenek, akármilyen vallású is legyen" - mondta Edith Bruck.

Az interjú megelőzte az antiszemitizmus, a terrorizmus, a vallási gyűlölet ellen készülő megmozdulást, amelyet Matteo Salvini, a Liga vezetője hirdetett meg Milánóban, szombaton. Salvini Edith Bruck szavait idézte közösségi oldalán a demonstrációt hirdető bejegyzésekben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.