Elindul-e Oroszország és Belarusz a 2024-es párizsi olimpián?

Egyenes kiesés

Külpol

Az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt az orosz sportolókat a legtöbb nemzetközi sporteseményről kizárták – ám az olimpia más tészta. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) felségjelzés, zászló és himnusz nélkül beengedné őket, Ukrajna és több szövetségese viszont zéró toleranciát követelnek, és bojkottot kiáltanak. Még azt sem tudni, mikor lesz hivatalos döntés.

Az olimpiarendezés presztízséből sem a világ boldogabb, demokratikus fele, sem a saját szobrukat építő diktátorok nem akarnak kimaradni. Azzal különösebb gondja egyetlen demokratának sem lehet, hogy 2024-ben Párizsban rendezik a játékokat (köszönhetően többek közt a Momentum 2017-es népszavazási kezdeményezésének): de mi legyen az Ukrajna ellen februárban fegyveres agressziót kezdeményező Oroszország, s a vele szoros szövetségben lévő Belarusz sportolóival?

 

Magyarország segít, ahol tud

A NOB azt szeretné, ha ők is elindulhatnának a versenyeken, Ukrajna viszont bejelentette, hogy ha ez megtörténik, akkor bojkottálja az eseményt – azt a furcsa helyzetet előidézve, hogy a megtámadott ország nincs ott az olimpián az őt megtámadók kedvéért. Mindez ráadásul egy olyan szervezetet érint, amelynek elnöke, a német Thomas Bach dokumentáltan jó viszonyt ápol Vlagyimir Putyinnal.

Precedens igazából nem létezik: ahogy a nemzetközi álláspont sem egységes a háború megítéléséről, úgy a nemzetközi szakági sportszövetségek és a versenyek rendezői is maguk döntötték el eddig, hogyan is állnak Oroszországhoz. Szinte magától értetődő lenne a korrupció mértékéhez kötni, milyen kemények vagy lazák egyesek ebben a kérdésben, de ez nem stimmel. Az olimpia mellett messze a legkorruptabb szervezőkkel dolgozó nemzetközi fociból például következetesen és mindenhonnan kitiltották mindkét országot – annak ellenére, hogy 2018-ban még Oroszországban rendezték a vb-t. Hasonló a helyzet például a korrupcióval épp nem vádolható nemzetközi jégkorongban is; és egészen más ott, ahol piaci körülmények eleve szóba sem jöhetnek. A sportlövőszövetségnél például lemondatták az orosz elnököt, de ott így is erős marad az orosz befolyás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.