Miért mondott le az Orbán-kormány a szélenergiáról, és mért rossz ez nekünk?

Feljön a szén

Belpol

A magyar energiapolitikából 2010 után gyakorlatilag száműzték a szélenergia-hasznosítást. A Brüsszelből a szélenergiára szánt eurómilliárdok talán észhez térítik a magyar kormányt – és ez volna mindannyiunk érdeke.

Furcsa társaság gyűlt össze az Irinyi János utcában tizenhat évvel ezelőtt egy áprilisi csütörtök délutánon. A BME Kármán Tódor Kollégiumában a kisszámú érdeklődő előtt tartott fórumnak három előadója volt. A magyar szél­erőmű-építés és -üzemeltetés első kézből szerzett tapasztalatairól beszéltek, és bár jószerivel semmiben sem értettek egyet, akkor, 2007-ben náluk jobban senki sem látta át ezt a témát.

Tombor Antal, a rendszerirányító (Mavir) akkori első embere azt jövendölte, hogy az uniós direktívákkal összhangban azután is nő a szélenergia részaránya a magyar árammixben, hogy maradéktalanul kiépül a már kiosztott, 330 megawatt szeles áramtermelő kapacitás. Grábner Péter az Energiahivatalból a 2006-ban botrányos körülmények között kiosztott engedélyeket magyarázva arról beszélt, hogy ha a parlamentben egy szakmailag nem egyeztetett egyéni képviselői indítványt keresztül lehet verni a rendszeren, akkor nem kell csodálkozni, hogy az eredetileg a megújuló energiásokat támogató kasszából a szenet égető Mátrai Erőmű kapja a legtöbb támogatást. Stelczer Balázs, a kulcsi szélerőmű üzemeltetője pedig azt vázolta, hogy miért nem lesz addig Magyarországon érdemi változás, amíg a szélerőművekre nem környezetvédelmi, hanem elsősorban energetikai beruházásként tekintenek. Az előadók biztosan nem gondolták akkor, hogy 16 évvel később még mindig hasonló gondokkal küszködik majd a magyar szélenergia-ágazat.

 

Jégre tolták

Gyakran hallani, hogy a 2010-ben hatalomra került és azóta regnáló Orbán-kormányok miatt nincs szélenergia-hasznosítás Ma­gyarországon. Ez azonban tévedés. Már 2006-ban is, amikor az első engedélyeket kiadták, nagy problémát okozott a kiszorítósdi (lásd: Bolond szél fúj, Magyar Narancs, 2006. április 13.). Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon miniszterelnöksége idején a hatalmon lévő szocialisták között a klasszikus energiaipart (a szenet, illetve már akkor is Paksot) favorizáló idősebb politikusi generáció (Podolák György, Puch László, Burány Sándor) ahol tudott, keresztbe tett a biomasszában, szalmatüzelésű erőműben, a megújuló energiában – köztük akár a szélben – megoldásokat kereső fiatalabbaknak. És rendre felbukkant Kapolyi László is, a korszak megkerülhetetlen energetikai nagyembere (róla lásd portrénkat: Rendszereken át, Magyar Narancs, 2004. február 12.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.