Finn uniós biztos: "Nagy volt a nyomás,de a Néppárt többsége úgy döntött, jobb fenntartani a párbeszédet a Fidesszel"

  • narancs.hu
  • 2018. november 23.

Külpol

Hiába veszélyes a populizmus a demokráciára.

"Az Európai Néppárton (EPP) belül növekszik a nyomás a Fideszen, de a tagpártjaink többsége úgy döntött, jobb fenntartani velük a párbeszédet" - mondta Jyrki Katainen, az Európai Bizottság finn alelnöke a Politico hírlevelében közölt interjúban.

Úgy tűnik, a volt finn miniszterelnök különvéleményen van az EPP-n belül, szerinte ugyanis le kellene állítani az uniós pénzek kifizetését azokban az országokban, amelyek nem tartják tiszteletben a jogállamiságot. "Az adófizetők pénzéből nem segíthetünk olyan kormányokat, amelyek veszélyeztetik ez EU-t" - mondta Katainen.

Szerinte a ma előretörő populizmus új jelenség, Európa legfőbb belülről jövő fenyegetése és "a liberális demokráciát ért legerősebb támadás a Szovjetunió összeomlása óta."

Az EPP november eleji kongresszusán Katainen finn kereszténydemokrata pártja felvetette a Fidesz kizárását a pártcsaládból, de nem talált elég támogatóra. Az Európai Bizottság elnökjelöltségéért folyó versenyben alulmaradt a finnek jelöltje, Alexander Stubb a német Manfred Weberrel szemben, aki engedékenyebbnek látszik Orbánnal.

A finn kereszténydemokraták kizárnák a Fideszt az Európai Néppártból

Még hat párt kellene, hogy hivatalosan is elinduljon a folyamat. A Kokoomus nevű finn kereszténydemokrata párt elnöke a pártcsalád kongresszusán jelezte, hogy készek lennének megvitatni a Fidesz kizárását az Európai Néppártból - írja a 444. A Helsinkiben zajló kongresszuson Petteri Orpo finn pénzügyminiszter azt mondta, "a Kokoomus készen áll arra, hogy megvitassuk a Fidesz helyét az EPP-ben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.