Foglyokat cserél Ukrajna a szakadár területekkel

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. december 29.

Külpol

A fogolycserét a normandiai négyek párizsi csúcstalálkozóján kezdeményezték.

Újabb fogolycsere kezdődött vasárnap Kijev és a Donyec-medencei szakadár területek között a kelet-ukrajnai frontvonal mentén lévő Majorszke ellenőrzőpontnál – közölték az ukrán elnöki hivatalra hivatkozva ukrán híradások.

Az elnöki hivatal élő videoadásban közvetíti a Facebookon az átadás menetét.

Darja Morozova, a donyecki szakadárok "ombudsmanja" az Ukrajinszka Pravda hírportál szerint újságíróknak elmondta, hogy előbb a luhanszkiak cserélik az ukrán oldallal a foglyokat, majd a magát "Donyecki Népköztársaságnak" nevező szakadár terület következik.

Az előzetes adatok szerint Kijev 87, a szakadárok 55 foglyot adnak át. Ez a szám azonban még nem végleges – tette hozzá –, mivel előzőleg a donyeckiek listáján szereplő 22 személy egyelőre nem egyezett bele abba, hogy átadják őket a szakadároknak.

Egy újabb Donyec-medencei fogolycsere év végéig történő végrehajtásáról a "normandiai négyek" vagyis Ukrajna, Oroszország, Franciaország és Németország december 9-i párizsi csúcstalálkozóján született megállapodás. Ezt követően a kelet-ukrajnai válság rendezésével foglalkozó háromoldalú, azaz Kijev, Moszkva és az EBESZ képviselőiből álló minszki összekötő csoport hétfőn egyezett meg a fogolycsere feltételeiről.

Kijev és a kelet-ukrajnai szakadárok között legutóbb  2017 decemberében volt nagyszabású fogolycsere, akkor a szakadár területeken fogva tartottak közül 73-an nyerték vissza  szabadságukat, cserébe 233 szakadárt adtak át az ukrán hatóságok.

Ukrajna és Oroszország legutóbb szeptember 7-én cserélt ki foglyokat, akkor térhettek vissza Ukrajnába többekkel együtt a tavaly novemberi ukrán-orosz fekete-tengeri incidens során bebörtönzött ukrán haditengerészek és Oleh Szencov Szaharov-díjas ukrán filmrendező.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.