Ausztrália független vizsgálatot sürget a koronavírus eredetéről, mire Kína gazdasági bojkottal fenyeget

  • narancs.hu
  • 2020. április 27.

Külpol

Az ausztrál külügyminiszter gazdasági zsarolási kísérletnek nevezte Kína canberrai nagykövetének nyilatkozatát. Marise Payne nem gondolja, hogy egy ilyen vizsgálatot a WHO-nak kellene vezetnie.

Az ausztrál termékek bojkottját helyezte kilátásba Kína canberrai nagykövete hétfőn az ausztrál külügyminiszter korábbi, a koronavírus-járvány kínai terjedésére vonatkozó vizsgálatairól szóló nyilatkozatát követően.

Cseng Csing-je, Kína canberrai nagykövete az Australian Financial Review című lapnak adott interjújában veszélyesnek nevezte Marise Payne vizsgálatra vonatkozó felvetését, amely szerinte megdöbbentette a kínai népet. Kilátásba helyezte, hogy egy ilyen jellegű kezdeményezés után a kínaiak esetleg nem vásárolnak több ausztrál marhahúst, sem ausztrál borokat.

"Ezt majd az emberek döntik el. Esetleg megkérdezik maguktól: miért igyunk ausztrál bort? Miért együnk ausztrál marhahúst? (...) Miért utazzunk egy Kínával ennyire barátságtalan országba?" - mondta a nagykövet, hozzátéve: nem tartja kizártnak, hogy nem fog minden, Ausztráliában tanuló kínai diák visszatérni az országba a járvány végével.

Az ausztrál marhahús és borászati termékek legnagyobb felvevőpiaca Kína, az országban tanuló kínai diákok pedig komoly bevételi forrást jelentenek Ausztrália számára, ahogy a Kínából érkező turisták is.

Payne elutasította és gazdasági zsarolási kísérletnek nevezte a nagykövet szavait. Közleményében leszögezte, egy esetleges vizsgálatra nem a gazdasági zsarolás a megfelelő válasz, hanem a nemzetközi együttműködés.

Az ausztrál diplomácia vezetője az ABC ausztrál televíziós társaságnak adott április 19-i interjújában független és átlátható vizsgálatot sürgetett Kínának a járványra adott lépéseivel kapcsolatban, valamint bírálta az Egészségügyi Világszervezetet (WHO) is. Az interjúban kiemelte, Canberra elsősorban arról szeretne hiteles információkat kapni, hogyan kezelte Peking a vírust a közép-kínai Vuhanban, ahol a kór először jelent meg tavaly év végén.

"Ismernünk kell a vírus eredetével kapcsolatos részleteket, és ezeket csak egy független, átlátható vizsgálat tudja kideríteni" – szögezte le Payne, aki hozzátette azt is, nem gondolja, hogy egy ilyen vizsgálatot a WHO-nak kellene vezetnie. "Az olyan lenne, mintha (a szervezet) egy személyben lenne vadász és vadőr" – tette hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.