Harminc évvel a népirtás után Ruanda lenne Afrika mintaországa? Második rész

Külpol

30 éve történt az emberiség egyik legsötétebb eseménye, az 1994-es ruandai népirtás és az azt megelőző polgárháború. Az óriási pusztítás után folyamatos felívelésben van az ország, Paul Kagame köztársasági elnök nevéhez fűződik többek között a béke helyreállítása, az etnikai alapú megkülönböztetés megszüntetése és a gazdaság fellendítése, ám kérdés, hogy milyen áron. Palágyi Barbara fotóriporter munkatársunk a Közel Afrika Alapítvánnyal utazott Ruandába, az Ezer domb országába, ahol az ország megismerése mellett missziós tevékenységeket is folytatott. 

Az első rész itt olvasható: 

Bár a jelenlegi ruandai elnök, Paul Kagame sokak szerint rendbeszedte az országot, 2017-ben már harmadjára választották meg vezetőnek, amit a nemzetközi közösség több szinten is kritizált, mert ehhez az alkotmányt is módosította.

Elemzők autokratikus rendszernek tartják a Ruandai Hazafias Front (RPF) pártjának vezetését, mert korlátozza a politikai ellenzéket,

zaklatják, letartóztatják, börtönbe zárják vagy egyszerűen eltűntnek nyilvánítják a rendszerkritikusokat, meglehetősen gyakori, hogy autóbalesetben hunyjanak el. Az ENSZ is bírálja a kormányzati visszaéléseket az emberi jogok megsértése, a szólásszabadság, a sajtószabadság (a kormányellenes riportok publikálása súlyos következményekkel járhat, állítólag az utolsó független újságíró eltűnt), a gyülekezési jog (előzetesen engedélyt kell kérni hozzá), a vallásszabadság (csak a hatóságok által engedélyezett és regisztráltak működhetnek) korlátozása miatt.

Kagame a népirtás után, 1996-ban állítólag hidegvérrel legyilkoltatta a Zaireba (ma Kongói Demokratikus Köztársaság) menekült hutu milíciákat, mondván vissza akarnak térni Ruandába és folytatni a vérengzést. Köztudott, hogy a mai napig részt vesz az ott zajló bányászati polgárháborúkban, „nyílt titok”, hogy saját fegyveres csapatokat tart fenn, amelyek a bányák feletti uralomért harcolnak más csapatokkal, hogy a kibányászott ásványokból profitáljon. Mindez a helyiek életét figyelmen kívül hagyva, kényszermunkával, nyomorúságos körülmények között, erőszakkal kizsákmányolva történik, sokszor emberéleteket követelve. A ruandai kormány viszont tagadja, hogy Kagame katonai segítséggel (köztük sok tuszival) és fegyverekkel támogatta volna az M23 terrorista fegyveres csoportot, ami a kongói kormány ellen indított lázadást. Kagame kongói szerepvállalása miatt ugyanakkor a ruandai nyugati segélyek utalását is leállították. 

 
Az elnök, Paul Kagame fényképe nem maradhat el egy munkahely faláról sem
Fotó: Palágyi Barbara

Kagame ezzel együtt is rengeteget tett az ország megszilárdításáért és a népirtás megszüntetéséért, anno az RPF vezérkari főnökeként sikerült a szélsőséges hutu mészárlókat visszaszorítania, majd az állam élére állnia. Határozott és szigorú vezetéssel elérte, hogy Ruandában Afrikában példaértékű gazdasági és társadalmi fejlődés és biztonság legyen. Fejlesztette az infrastruktúrát, csökkent a szegénység, javult az oktatás- és egészségügy helyzete. Civil szervezetekkel együttműködve a közösségek újraépítésén és a népirtás utáni megbékélésen dolgoztak. Ezeken a gyűléseken rendszeresen elhangzik az, hogy nem a bosszú visz előre, hanem a megbocsátás, amivel az egész nemzet egységét lehetne jellemezni. Talán ezen érvek miatt szavazzák meg újra és újra Kagamét, és a helyieknek is ez volt a véleménye, akikkel beszélgettünk, mondván a „semmiből tett óriásit”.

A kérdés csak az, hogy milyen áron történik ez, és meddig maradhat fenn a látszatdemokrácia? Meddig bírja az elnyomást a társadalom szegényebb rétege az egyre nagyobb különbségek miatt?

És mennyire maradt meg az emberekben a hutu-tuszi konfliktus, mennyire kötelezték őket az érzelmek elfojtására, amik később ismét kitörhetnek?

Közösségek és vallások 

Ruandában már évszázadok óta létezik egy közösség érdekében tevékenykedő mozgalom, amit umugandának hívnak, magyarul ez a közös cél érdekében való összejövetel. A harminc éve történt népirtás előtt is szokásban volt az umugandák szervezése, ám akkor ez főleg a tusziellenes nézetek népszerűsítésére adott alkalmat, és az esetleges háború lehetőségeit fontolgatták. A vérengzés után a ruandai kormány azonban újra bevezette a hagyományos értelemben véve vett umugandát, ezúttal már az ország újjáépítésére.

A 18 és 65 év közötti munkaképes lakosok minden hónap utolsó szombatján részt vesznek reggel 8 és 11 óra között a közösségfejlesztő projekteken – bár az önkéntességet némileg megkérdőjelezi, hogy ma már bírságot kell fizetnie az elmaradóknak. A legtöbben azonban így is elkötelezetten állnak a különböző munkákhoz (például vízelvezető csatornák tisztítása, utcaseprés, szemétszedés, bokrok lenyírása, menedékház- és kórházépítés, idősek segítése).

 
A Nyamirambo Women Centre varrónői az elkészült termékek eladásából tartják fent a központot
Fotó: Palgyi Barbara 

Ruanda a mai napig 90 százalékban keresztény vallású. Az első gyarmatosítók, a németek 1900 környékén katolikus papokat (Fehér Atyák) hívtak az országba, akik az oktatás és az egészségügy terén kezdtek tevékenykedni. A németek mellett ők is a „felsőbbrendű” tuszikat támogatták, magasabb szintű taníttatást és ellátást biztosítva nekik. Ezzel kezdődött a hutuk elleni diszkrimináció, akik ezért üldözni kezdték a tuszikat, majd a végkimenetel a már ismert népirtásba fulladt.

A népirtás után megnőtt az „új templomok” száma, ami a protestáns (főleg a pünkösdi-karizmatikus) templomokat jelentette.

Sokan ábrándultak ki a katolikus egyházból, mert a vérengzés alatt nem védték meg az Isten házába menekülteket, sőt, a legnagyobb mészárlások is ott következtek be.

A lakosság negyede így mostanra áttért az új vallásokra, vasárnaponként pedig egész napos istentiszteleteken vesznek részt az umushananába öltözött gyülekezeti tagok. 

 
Az egész napos vasárnapi misén teljes áhítattal énekelte a gospel dalokat a gyerekek, a nagyobbak és az asszonyok kórusa
Fotó: Palágyi Barbara

A gyarmatosítás előtti idők szokásait ugyanakkor ápolják a helyi közösségek. Az Akagera Community Centre közössége nekünk is bemutatta a hagyományos énekléssel és dobolással kísért törzsi táncot. A több évszázaddal ezelőtt alapított Intore (Kiválasztottak) eredetileg kizárólag a király előtt lépett fel fűparókában, lándzsát és pajzsot szorongatva, az ugrálós harci táncot most az Akagera közösség fiai gyakorolták. 

Az ősi kultúrával és tradíciókkal a Huyéban található Etnográfiai Múzeumban és a Nyanzai Királyi Palotában is megismerkedhettünk. A kiállításon a hagyományos öltözetek, eszközök, és a szokásokról készült korabeli képek mellett egy méhkaptár alakú nádfedeles ház is látható – a népirtás alatt az összes ilyen lakóházat felégették, így a királyi palota és a hozzá tartozó tej- és sörtároló épületek is csak rekonstrukciók. Az udvaron hosszúszarvú inyambo tehenek élnek, amelyek még a király csordájából származnak, mert csak a királynak lehetett ilyen nagyra becsült marhája. Ma a felújított palotamúzeum falain a királyok és családjaik korhű fotói lógnak és az ősi ruandai nép hódításait bemutató tablók.

 
A hosszúszarvú inyambo tehenek még a volt király csordájából származnak, és azóta gondosan ápolják őket
 Fotó: Palágyi Barbara 

Iskolák és iskolások

Utazásunk legfontosabb eseménye az iskolák látogatása volt: alapítványi feladatokat kellett ellátnunk, tanárokkal, gyerekekkel találkozni, interjúkat készíteni a támogatottak jelenlegi életkörülményeiről, átadni az adományokat, lebonyolítani a kreatív- és sportfoglalkozásokat, beszámolni a tanároknak az alapítványról. Az ország legszegényebb részének minősülő déli tartományokban látogattunk el két iskolába,ennek ellenére még az E. S. Nyanza középiskola és a G. S. Kamana általános- és középiskola között is óriási különbségek voltak. Lelkileg is nagyon megterhelő volt az interjúk alatt végighallgatni az egyéni történeteket, ám amikor a jövőjükről kérdeztük őket, a gyerekek boldogan mesélték, hogy orvosok, tanárok, politikusok vagy pilóták szeretnének lenni. 

 
A futóverseny résztvevői ajándék adomány futópólókat kaptak az alapítványtól
Fotó: Palágyi Barbara 

Délutáni foglalkozásként különféle sportversenyeket, futóversenyt, röplabda- és kosárlabda-bajnokságot szerveztünk a gyerekeknek, Kamanában azonban nehezen bírtunk az 1500 iskolással, akik mindig mindenhova követtek és körbevettek minket, a fehér bőrünket tapogatták, a futóversenynél pedig olyan tolongás alakult ki, hogy többen el is estek.

Érkezésünk előtt kötélből, anyagokból és zacskókból összeeszkábált labdaszerűséggel gyakorolták a röplabdát a gyerekek, így nem csoda, hogy rendes labdával már profik voltak. Papucsban vagy mezítláb játszottak, távozáskor pedig a műanyag palackjainkért könyörögtek, amit sokszor labdaként vagy egyéb játékszerként használnak.

 
A röplabdapálya körül többsoros nézősereg alakult ki, ahol lelkesen szurkoltak a résztvevő csapatoknak
Fotó: Palágyi Barbara 

Az iskolai rendszer jelentős változásokon ment keresztül az utóbbi évtizedekben Ruandában, régen ugyanis nemek szerinti megosztásban a nők és a férfiak a mindennapi életben betöltött feladataiknak megfelelően eltérő oktatásban részesültek. A nőket főként a háztartás vezetésére, míg a férfiakat vadászatra, állattenyésztésre és halászatra tanították. A belga idők alatt a faji osztályozás miatt a tuszik a legjobb oktatásban részesültek, míg a hutuk sokszor nem is járhattak iskolába. A függetlenedés után egy mindenki számára elérhető iskolázási rendszert vezettek be, amit azóta is folyamatosan próbálnak fejleszteni.

A nyanzai gimnáziumban Claude, egy tavaly érettségizett tanársegéd tartotta a matematikaórát, amire beültünk – angolul a műveletek vektorokkal témakörben, 58 diáknak, közben énekléssel, tapssal, begyakorolt mondatokkal. A kérdésekre hibásan válaszolóknak az osztálytársak kezeikkel virágot mutatnak, jelezve, hogy nincs semmi baj, próbálja meg újra.

 
A nyanzai gimnázium diákjai Claude matematikaóráján 
Fotó: Palágyi Barbara 

Az általános iskolai oktatás Ruandában hat évig tart, hivatalosan 7 éves kortól 12 éves korig, de sokan később csatlakoznak csak be a rendszerbe. A középfokú oktatás szintén hat évig tart, 13-tól 18 éves korig, 3-3 éves alsó és felső középiskolai szakaszra osztva. Ennek ellenére

egy ruandai átlagosan csak 3,3 évet tölt el az oktatásban.

A mezőgazdaságban dolgozók korlátozott anyagi lehetőségekkel rendelkeznek, sokan a kötelező iskolai költségeket (egyenruha, ebéd, társadalombiztosítás) sem tudják kifizetni havonta, ezért inkább magukkal viszik a gyerekekeiket a földekre dolgozni. Hiába érti sok ruandai szülő, hogy fontos lenne a gyerekük taníttatása, mégis idő előtt kiveszik őket a rendszerből különböző családi vagy anyagi okok miatt – ilyenkor pedig már nagyon ritka az, hogy valaki később újra becsatlakozzon. A Közel Afrikához Alapítvány gyermektámogatási rendszere épp a gyerekek „tandíjához” kíván hozzájárulni úgy, hogy a támogató havi szinten ötezer forinttal segíti a választott gyereket, a pénzt pedig a helyi iskolának fizetik ki. 

Egy családlátogatásunk alkalmával olyan gyerekeket látogattunk meg, akik gyalog két órára laknak az iskolától – ezt a távot naponta kétszer kell lesétálniuk, monszunidőszakban csurom vizesen, ráadásul van, akinek hajnalban az iskolakezdés előtt még vizet is kell hordania a kútról.

A középiskola elvégzése után érettségi vizsgát tesznek a tanulók, de az állami felsőoktatásba bekerülni nagyon nehéz, mert oda csak néhány rendkívül tehetséges (vagy protekcióval rendelkező) diákot vesznek fel.

 
Claude a szülei házában. Az érettségi után a nyanzai gimnáziumban tanított matematikát, de ma már Kigaliban tanul vízgazdálkodást az egyetemen. 
Fotó: Palágyi Barbara  

Ruandában alapvetően fejlett, és csaknem a teljes népesség számára elérhető az egészségügyi ellátás, ami viszont decentralizáltan működik, a kormány az egészségügy finanszírozását és irányítását a helyi közösségekre ruházta át. A díjakat a vagyoni helyzet alapján fizetik, a társadalom legszegényebb tagjai ingyen vehetik igénybe a szolgáltatást, míg a leggazdagabbak fizetik a legmagasabb árakat.

Személyesen is megtapasztalhattam egy ruandai kórház ügyeleti ellátását, miután a napokon keresztül tartó kínzó torokfájás, esténként erős fejfájással és lázzal kiegészülve már maláriagyanús tüneteket mutatott. A kórház épülete korrekt volt kívül-belül, az ügyeleten rögtön szólítottak, vért vettek, egy orvos is megvizsgált. Pár órával később meg is volt a negatív maláriateszt, az orvos garatgyulladást állapított meg, amire fel is írt egy rakatnyi gyógyszert, köztük antibiotikumot is.

A két hét alatt nagyon megszerettem a ruandaiakat, a kultúrát, a vidéket minden „keserűségével” együtt. Fel tudtam venni az ottani mentalitást, az afrikai ráérünk arra még életritmust, a mindennapos kedélyes és őszinte hozzáállást az élethez. Meg lehetett szokni a fehér bőrünk miatti folytonos bámulást, a szúnyoghálóban alvást, a lavórban fürdést, a palackos vizet, a samosat, a chapatit, a manióka kenyeret, rizst babbal, a hihetetlen zöld és dombos tájat és végül, de nem utolsó sorban a rengeteg különleges embert. 

 
A kamanai iskola igazgatója és diákjai búcsúja
Fotó: Palágyi Barbara 

Számomra különösen meghatározó volt Jean Bosco és felesége, Divine története, akik tíz nagyon szegény iskolás gyereket támogatnak, akiket a piacon találtak, miközben a szemétből ettek. A felmenőik közül többen áldozatul estek a népirtásnak, vagy teljesen árvák és nincs hol lakniuk. Naponta egyszer az iskolában étkeznek, amit Boscóék fizetnek, vasárnaponként pedig meghívják a gyerekeket a házukba, hogy bevonják őket a háztartási munkálatokba (főzés, mosás, mosogatás stb.) és egyéb kézműves foglalkozásokat tartsanak nekik. Sokszor a tanulásban is segítenek, majd a lányokkal közösen megfőzött ebéddel fejezik be a napot. Bosco egy szálláshelyet is üzemeltet a rászorulóknak, többüknek munkát is ad a saját földjén, boltjában pedig csak a helyi vállalkozóktól, kereskedőktől beszerzett dolgokat árul. 

Amikor meglátogattuk őket, a közösen elfogyasztott ebéd után a gyerekek most is megfogadták, hogy minden nap mennek majd iskolába – Divine elmondása szerint azonban többször látni néhányukat a piacon, ahol ha sikerül valamit ellopniuk, vagy kéregetésből összehozni valamennyit, akkor tudnak belőle maguknak tollat venni az iskolába. A szomorú történet hallatán átadtunk egy írószerekkel teli zsák adományt. Olyan boldogság ült az arcukra, hogy rögtön megfogadták – most már kivétel nélkül –, hogy nem hagynak ki egy tanórát sem. 

 
A Bosco család és az Akagera Neighbours Kids 
Fotó: Palágyi Barbara 
 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."