Hiába az ENSZ BT-határozatai, Észak-Korea továbbra is fegyvereket fejleszt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. február 6.

Külpol

Észak-Korea egyértelműen felgyorsította a rakétakísérlet-sorozatát.

Észak-Korea az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) határozatait megszegve folytatja nukleáris és ballisztikusrakéta-programjainak végrehajtását, egyebek között igyekszik növelni hasadóanyag-gyártási kapacitását – állapították meg ENSZ-szakértők egy új jelentésükben, amelyről az AP amerikai hírügynökség számolt be vasárnap.

A szakértői csoport szerint "egyértelműen felgyorsította" Észak-Korea a rakétakísérlet-sorozatát, amely a rövid- és feltehetőleg közepes hatótávolságú rakéták januári tesztsorozatából is nyilvánvaló. Ezeknél a rakétáknál "mind a ballisztikus, mind a manőverező technológiát, a szilárd és a folyékony üzemanyagot is kipróbálták".

Az újonnan kipróbált technológia része volt feltehetőleg a hiperszonikus sebességű rakéta és az úgynevezett manőverezhető visszatérő jármű. Észak-Koreának sikerült fejlesztenie az eszközök gyors bevethetőségének, mozgathatóságának képességét (a tengerről is indíthatók), és a rakétaerők nagyobb rugalmasságát.

"E programjaihoz továbbra is külföldön próbál beszerezni anyagot, alkatrészeket és technológiát, részben kalóz módszerekkel, részben más országokkal – például Iránnal – közös tudományos kutatásai keretében. Ezekhez az anyagi forrásokat is kalóz módon – kibertámadásokkal – próbálja megszerezni" – olvasható a jelentés összefoglalójában.

A kibertámadások útján szerzett pénzek , különösen a kriptovaluták egyébként is jelentős részét teszik ki annak a bevételnek, amelyet Kim Dzsong Un észak-koreai vezető kormánya külföldről szerez meg – tették hozzá.

Az AP emlékeztetett arra, hogy Phenjan a legutóbbi, múlt vasárnapi kísérlettel megszegte a közepes és nagy hatótávolságú rakéták tesztelésére vonatkozó, 2018-ban általa önként vállalt moratóriumot. Igaz, Kim Dzsong Un álláspontja szerint ez már nem kötelezi semmire, mert 2019-ben megszakadtak vele a tárgyalások, és az Egyesült Államok továbbra sem hagy fel a szerinte ellenséges politikájával vele szemben.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.