Hivatalos: a CIA szerint maga a szaúdi trónörökös rendelte el az újságíró meggyilkolását

  • narancs.hu
  • 2018. november 17.

Külpol

Ehhez képest a szaúdiak megpróbálják tisztára mosni Mohammed bin Szalmánt.

Az Egyesült Államok Központi Hírszerző Ügynöksége, a CIA arra jutott, hogy a szaúdi trónörökös rendelte el Dzsamál Hasogdzsi ellenzéki újságíró meggyilkolását – tudatta a The Washington Post pénteki számában.

A CIA állítása alapján Szaúd-Arábia kormánya valótlanul bizonygatja, hogy Mohammed bin Szalmánnak nincs köze a The Washington Post szaúdi újságírójának halálához.

A szaúdi ügyészség csütörtökön jelentette be, hogy halálbüntetést kért öt vádlottra a Dzsamál Hasogdzsi újságíró meggyilkolásának ügyében folyó rijádi büntetőperben. A vádirat szerint az öt férfi Szaúd-Arábia isztambuli főkonzulátusán méreginjekcióval meggyilkolta, majd feldarabolta Hasogdzsit. A perben további tíz ember ül a vádlottak padján, viszont teljesen tisztára mosták az ügyben a sivatagi királyság nagyhatalmú trónörökösét, Mohammed bin Szalmánt.

Szaúdi tisztviselő: Csak meg akartuk győzni az ellenzéki újságírót, hogy jöjjön haza, de véletlenül megöltük

„Megpróbálták megakadályozni, hogy kiabáljon, de meghalt." Tegnap beszámoltunk róla, hogy Szaúd-Arábia két hét tagadás után elismerte: október 2-án az ország isztambuli konzulátusán halt meg Dzsamál Hasogdzsi, az abszolút monarchiát élesen bíráló újságíró, miután összetűzésbe került az ott tartózkodó személyek egy csoportjával. A Reutersnek névtelenül nyilatkozó szaúdi kormányzati tisztviselő most az ügy újabb részleteit tárta fel.

A Post névtelenségbe burkolódzó nyilatkozókra hivatkozva azt írja, hogy a CIA számos információs forrást elemzett, köztük egy telefonbeszélgetést a trónörökös fivére, Halid bin Szalmán, Szaúd-Arábia washingtoni nagykövete és Hasogdzsi között.

Mind a Fehér Ház, mind az amerikai külügyminisztérium pénteken elzárkózott attól, hogy kommentálja a The Washington Post cikkét.

Mohammed bin Szalmán

Mohammed bin Szalmán

 

Az 59 éves Dzsamál Hasogdzsit, aki az Egyesült Államokban élt, október 2-án gyilkolták meg Szaúd-Arábia isztambuli konzulátusán, ahová azért ment, hogy beszerezze a török menyasszonyával tervezett házasságkötéshez szükséges iratokat. Az isztambuli főügyészség szerint Hasogdzsit előre kitervelten megfojtották, mihelyt belépett a külképviselet épületébe. Az újságíró holttestét – szintén előre megfontoltan - a gyilkosságot követően feldarabolták, majd megsemmisítették.

(via MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.