HM: Nem fenyegeti közvetlen veszély a Libanonban szolgáló magyar békefenntartókat

  • narancs.hu
  • 2024. október 14.

Külpol

Az elmúlt napokban több békefenntartó is megsérült a harcok következtében. 

„Az ENSZ libanoni békefenntartó missziójában (UNIFIL) szolgáló magyar katonákat közvetlen veszély jelenleg nem fenyegeti” – írta a Honvédelmi Minisztérium (HM) a hvg.hu-nak. A tárca szerint az ENSZ-erőket ért incidens a magyarok táborától nagyjából tíz kilométerre történt. 

A lap emlékeztet, ENSZ libanoni békefenntartó egységében 2021-től kezdve magyar katonák is szolgálnak, a 15 katona egy ír zászlóalj lengyel századának egyik szakaszát alkotja. A feladataik közé tartozik a tábor őrzés-védelme, valamint a járőrözés helyi erőkkel, illetve az ENSZ-jelenlét fenntartása, erősítése. 

A Hamász támadássorozatát követően tavaly ősszel a Hezbollah is lőni kezdte Izraelt, amire az izraeli vezetés légicsapással válaszolt. Előfordult, hogy az ír zászlóalj tagjainak óvohelyre kellett vonulniuk, de ez a magyar katonákat nem érintette. Az IDF néhány hete megindította a Hezbollah elleni szárazföldi támadását, ekkor a két ország határán állomásozó békefenntartók kerültek a tűzvonalba. A HM akkor azt válaszolta a lapnak, hogy a magyar katonák olyan táborokban vannak elszállásolva, amelyek rendelkeznek óvóhelyekkel, így baj esetén majd oda vonulnak le. 

A harcok következtében több békefenntartó megsérült, a hétvégén pedig izraeli tankok törtek be az egyik táborba, továbbá egy lövöldözést követően felszálló füst hatására 15 békefenntartónál bőrirritáció, illetve gyomorbántalmak jelentkeztek, annak ellenére, hogy gázálarcot viseltek.

„A magyar katonák az ENSZ-mandátum szerint folytatják feladataik teljesítését, a misszióban részt vevő más nemzetek katonáival együtt. Az UNIFIL parancsnoka elrendelte a biztonsági szint emelését és a táboron kívüli mozgások minimalizálását, illetve a biztonsági helyzet függvényében az állományt óvóhelyre vezénylik” – zárta válaszát a tárca.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.