Adatgyűjtési botrány az USA-ban

Hős vagy áruló?

  • Unger Anna
  • 2013. augusztus 4.

Külpol

Mindaz, amit Edward Snowden az amerikai titkosszolgálatok adatgyűjtési praxisáról kiszivárogtatott, még akkor is súlyosan terhelő a kormányzatra, ha Snowdent sokan árulónak bélyegzik. A gyanú már hosszú ideje érlelődött - az Amerikai Polgári Szabadságjogok Uniója (ACLU) évek óta kárhoztatja a kormányzatot a magánszféra tömeges, üzemszerű megsértése miatt.

Snowden foglalkozását tekintve IT-szakértő, életkora 29 év. Idén tavaszig a National Security Agency (Nemzetbiztonsági Ügynökség, NSA) jól fizetett szerződéses alvállalkozója volt; előbb a CIA, majd az NSA számítógépes rendszerein dolgozott. A világ akkor ismerte meg a nevét, amikor a Guardian, majd a Washington Post segítségével június elején - ügyesen megtervezett menekülése után - perdöntő, jobbára bírósági dokumentumokat hozott nyilvánosságra arról, hogy az amerikai kormányzat különböző szervein (NSA, FBI) keresztül sok millió állampolgárának adatait rögzítette. Telefonhívások, cellainformációk, e-mailek, IP-címek, egyéb online kommunikációs tevékenységek tömkelegének a lenyomatait - s ehhez szinte a teljes amerikai kommunikációs és IT-ipar segítségét élvezte. A megfigyelésekre a FISA, a kifejezetten erre a célra létrehozott bíróság anélkül adta meg a felhatalmazásokat a hatóságoknak, hogy érdemben vizsgálta volna az adatigénylések megalapozottságát.

E gyakorlatot a Bush-kormányzat kezdte, s noha megválasztása előtt még kritikusan nyilatkozott róla, az Obama-kormány sem hagyta abba. Ezt igazolja például az a Guardian által közreadott 2013. áprilisi FISA-döntés is, mely a Verizon amerikai mobiltársaságot kötelezi arra, hogy adatait átadja az NSA-nak, vagy az a 2007-es titkos belső dokumentum, amely az amerikai és nem állampolgárokra vonatkozó adatgyűjtési eljárásokról szól. A kiszivárogtató azt is állította, hogy az NSA és az FBI adatgyűjtési technikáinak jóvoltából például ő, aki hozzáfért ezekhez a rendszerekhez, bárkiről bármit megtudhatott volna. Fontos megjegyezni, hogy a WikiLeaksre kipakolt, sokezernyi szűretlen dokumentummal ellentétben a Snowden által kiadott iratok egyike sem tartalmaz személyes információt, vagy olyan konkrétumot, ami veszélybe sodorhatott volna amerikai diplomatákat, katonákat, nemzetbiztonsági alkalmazottakat.

A kormányzat természetesen tagadott és tagad azóta is: azt állítja, hogy ezek a megfigyelések törvényesek, a terrorizmus elleni küzdelem miatt fontosak, megelőző célokat szolgálnak, és nagy részük nem az amerikai állampolgárokra irányul. Aggodalomra már csak azért sincs semmi ok - győzködi a kormányzat a nyilvánosságot -, mert ezek nem tartalmak, csak metaadatok - vagyis nem azt rögzítik, hogy X. mit mondott Y.-nak, amikor felhívta őt a Verizon hálózatán keresztül, csak annyit, hogy felhívta. Ez persze még mindig nem magyarázza, hogy a kifejezetten külföldi információszerzésre vonatkozó - részben titkos jogszabályi felhatalmazásokra épülő - tevékenységet miért is terjesztették ki szinte az egész amerikai társadalomra. Ahogyan az Európai Unió is sürgős választ vár, vajon az ő állampolgárai után miért szaglászott legfőbb szövetségese, és miért hallgatták le még a brüsszeli uniós tisztségviselőket is. Snowden maga sem azt állította, hogy az egész akció teljesen törvénytelen - csak arra akarta felhívni a figyelmet, hogy a FISA bólogató Jánossá züllésével az állampolgárt nem védi semmi. Ráadásul a jogi szabályozás is rossz, mert a Bush-kormányzat kezdeti jogellenes gyakorlatából csinált törvényes rendszert.

Snowdenről és motivációiról azonnal megjelentek a találgatások, meg a heroizálására és a hiteltelenítésére tett kísérletek is. Bizonyára a kínaiak (az oroszok) ügynöke - aligha véletlen, hogy Hongkongból lépett a nyilvánosság elé. Ha valóban az állampolgári jogok védelméért vállal ilyen kockázatot (10 és 30 év közötti börtönt), miért egy diktatúrában keres menedéket? Távozását még azok a lapok is helytelenítik, amelyek egyébként hősként, de legalábbis a közérdeket szolgáló személyként írnak róla.

Kapjátok el!

Az amerikai társadalom megosztott a cselekmény és a felelősség megítélésében, de annyi bizonyos, hogy az elnök szavahihetőségén komoly csorba esett. Obama pontosan azt a Bush-féle politikát folytatja (vagy hagyta a nemzetbiztonsági hivataloknak folytatni), ami ellen még szenátor korában saját maga is fellépett, és ami a demokrata szavazókat is olyannyira irritálta. (A közvélemény alakulásáról lásd keretes anyagunkat.) Kommunikációs és politikai szempontból az elnök a talán legjobb megoldást választotta: ne hazudj, és ne tagadd a nyilvánvalót, de oszd meg a felelősséget. Azt hangoztatta, hogy a törvényhozás folyamatosan felügyelte a nemzetbiztonsági szolgálatokat, ami önmagában is garanciát jelent arra, hogy az állam nem kémkedhet állampolgárai után. A botrány kirobbanása után adott interjújában nagy társadalmi vitát javasolt a nemzetbiztonság és a magánszféra védelmének összefüggéseiről - alkalmasabb személy talán nincs is egy ilyen javaslat megtételére, elvégre az elnök alkotmányjogász és egykor volt jogvédő is. Obama ügyel arra is, hogy ne minősítse Snowden tettét: nevezte már hackernek, gyanúsítottnak is, de a súlyosabb jelzőket (például az "árulót") kerüli. Az adatgyűjtést nem tagadja, de rendre a nemzetbiztonsági szolgálatok álláspontját ismétli: az amerikai állampolgárokról gyűjtött információk alapján nem lehet senkit "csak úgy" lenyomozni, a metaadatokat a kormányzat részletesen, személyre szabottan nem vizsgálja.

Meglepő módon a Kongresszus nagy része az elnök mögé állt: a képviselőház republikánus elnöke, John Boehner árulónak nevezte Snowdent, szenátorok egy csoportja, közöttük John McCain pedig arra kérte az elnököt, hogy mindent tegyen meg Snowden hazaszállítása és bíróság elé állítása érdekében. A Kongreszszus a biztonság oldalára állt a magánszféra ellenében: csekély azon képviselők száma, akik a teljes nemzetbiztonsági adatgyűjtési rendszer felülvizsgálatát és a FISA működésének erőteljesebb kontrollját követelik. 'k, így például Ron Wydan republikánus és Marc Udall demokrata szenátorok, a szenátus titkosszolgálatokat felügyelő bizottságának tagjai az ACLU éves jelentéseire is hivatkoznak. A jogvédő szervezet már a Bush-kormányzat éveiben is felhívta a figyelmet arra, hogy az amerikai állampolgárok nemzetbiztonsági megfigyelése szinte napi rutinná vált.

A kongresszusi dilemma érthető. Ha a republikánusok most nem állnak a kormányzat mögé, akkor saját nyolcéves gyakorlatukat is megtagadják. A demokraták pedig aligha tehetik meg, hogy nem támogatják saját elnöküket - noha ezzel azt is kockáztatják, hogy minden politikai kár őket fogja sújtani. (S nem Obamát - hiszen az elnök többé nem választható újra.) Ez történt a republikánusokkal az 1974-es félidős választásokon, amikor Nixon elnök lemondása után a választók rajtuk verték el a Watergate-ügyet, és a demokraták kétharmados többséget szereztek maguknak.

Tranzitutas

A múlt hétre némileg elülni látszott a botrány - s ebben aligha szándékosan, de a legfelsőbb bíróság sietett az elnök segítségére. A múlt kedden az 1965-ös választójogi törvénynek a déli államokra vonatkozó előírásait, szerdán a melegházasság tilalmát találta a testület alkotmányellenesnek. Az előző döntés miatt - amely a feketék választójogi diszkriminációját megakadályozni hivatott szabályokat semmisíti meg - a liberális, az utóbbiért a konzervatívok háborodtak fel. Ám mindez csak levegővételnyi szünetre lesz elegendő: július 4-re országszerte felvonulásokat tervez a magánszféra védőjeként ismert Restore the Fourth (Védjük meg a negyedik alkotmánykiegészítést) elnevezésű szervezet. (Az 1791-ben elfogadott alkotmánykiegészítés-csomag, a Bill of Rights negyedik szakasza a magánélet védelmét garantálja, és tiltja ennek felhatalmazás és alapos indok nélküli állami megsértését.) A kongreszszusi vizsgálat eredményét sem lehet megjósolni; és mind a Guardian, mind a Washington Post további iratokat ígér...

Mindeközben Snowden még nem tudja, hogy melyik országba távozna a menedékjog reményében a moszkvai Seremetyevo tranzitjából - de úgy tűnik, senki sem akarja őt igazán. Ha valamilyen úton-módon hazakerül az Egyesült Államokba, aligha tehetik meg a hatóságok, hogy nem állítják bíróság elé. Ugyanakkor a nyilvánosság és a köz szeme láttára zajló eljárás ilyenkor inkább a gyengébbet, a kiszolgáltatottabbat védi.

közszáj

A Pew Research Center június 17-én közzétett felmérése szerint a lakosság, politikai hovatartozásától függetlenül, közel fele-fele arányban ítéli a közérdek szempontjából károsnak (44 százalék), illetve üdvözlendőnek (49) Snowden tettét. Ám a többség - ugyancsak politikai szimpátiájától függetlenül - azt is gondolja, hogy aki minősített információkat szivárogtat ki, az ellen büntetőeljárást kell indítani (54). A megkérdezettek többsége, úgy tűnik, elfogadja a kormányzati védekezést, és úgy gondolja, a kormányzat csak begyűjtötte az adatokat, de személyre szabott, irányított vizsgálatot senki sem végzett; sőt, még a republikánus szavazók nagyobbik fele is úgy véli, hogy az adatgyűjtés hozzájárult terrorcselekmények megelőzéséhez. (Snowden - és néhány publicista - viszont azt állítja: a bostoni maratonon történt robbantás elkövetőit a klasszikus nyomozás módszereivel a rendőrség fogta el, a nemzetbiztonsági szervek nem tudták megelőzni a támadást.)

Ezek az adatok még nem lennének túl riasztóak sem Obamának, sem a Demokrata Pártnak. Ám mégis van okuk aggodalomra. Az elnök és a liberális politika egyik legelkötelezettebb szavazói tábora a 30 év alatti populáció: a 2012-es választáson 60 százalékuk választotta a hivatalban lévő elnököt. Az adatgyűjtés épp ennél a generációnál vágta ki a biztosítékot: közel kétharmaduk a közérdeket szolgáló tettnek minősítette Snowden akcióját. Az ugyancsak június 17-én nyilvánosságra hozott CNN/ORC felmérés jól mutatja e generációs eltérés politikai konzekvenciáit. Egy hónap alatt jelentősen, 53 százalékról 45-re csökkent azok aránya, akik szerint jól látja el feladatát, ám ennek dupláját, 17 százalékot romlott az elnök megítélése a 35 év alattiak körében.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."