Interjú

„Így változik meg a világrend”

Ivan Krasztev politikatudós, a szófiai Liberális Stratégiai Központ elnöke

Külpol

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Magyar Narancs: A lengyel elnökválasztás óta sokan teszik fel a kérdést: meddig marad még velünk a populista jobboldal és miért olyan sikeres, hogy visszatérésre is képes?

Ivan Krasztev: Ez a fajta jobboldal mára strukturális részévé vált az európai politikának, tehát nem csak jön és megy. Az egykori radikális pártok mára átalakították a jobboldalt, és nem csak Kelet-Európában. A szereplők közben még cserélődnek is, nem lepődnék meg, ha Lengyelországban a következő választáson a Konföderáció már erősebb lenne, mint Kaczyński pártja, a Jog és Igazságosság. De nem hiszem, hogy a következő egy-két évtizedben visszatérünk a húsz évvel ezelőttiig létezett felálláshoz, amelyben egy nagy balközép és egy nagy jobbközép párt küzdött, miközben kis pártok bóklásztak a peremvidéken. És miközben a jobboldal felemelkedéséről beszélünk, más dolgok is történnek: Szerbiában, Törökországban, Izraelben vagy akár Magyarországon egyfajta autoriter konszolidáció történik. Itt a legfőbb választóvonal már nem a bal-jobb tengely, hanem egy-egy politikai vezető körül húzódik. Vučić vagy anti-Vučić, Netanjahu vagy anti-Netanjahu, Erdoğan vagy anti-Erdoğan. Ezek a személyek strukturálják a politikai rendszereket – bár kivételek vannak, és Lengyelországra épp nem teljesen igaz ez.

MN: A modern demokratikus politika egyetlen célja az lenne a jövőben, hogy a baloldaltól a liberálison át a jobbközépig minden erő összefogjon, hogy megállítsanak egy autokrata vezetőt?

IK: A demokratikus politika nagy és sokrétű változáson megy át. De ha azt firtatjuk, hogy valamely rendszer demokrácia-e vagy sem, három dologra érdemes figyelni. Először is: egy demokráciában, ha nyersz, akkor nem sokat nyersz, és ha veszítesz, nem vesztesz sokat. Nem veszted el a tulajdonod és a szabadságod. Ez a legegyszerűbb módja annak, hogy megértsük, demokráciában élünk-e vagy sem: meg kell nézni, mi az ára az ellenzékbe kerülésnek. Ha ez túl nagy, akkor valószínűleg nem demokráciában élünk. A második a választók érzéseinek intenzitása választáskor: mennyire fogadják el, hogy mindenki szavazata ugyanannyit ér. Ha ezt széles körben el­fogadják, az egyfajta „drámátlanítást” hoz magával. A harmadik pedig a jövő kérdése. A jövő a demokrácia láthatatlan intézménye: azt üzeni, lesz holnap, és azt mi alakíthatjuk. Hogy számos problémát, amit ma nem tudunk megoldani, megoldhatunk holnap is. A demokrácia ismérve, hogy bizonyos ügyeket elhalaszthatunk, ami csökkenti a feszültséget. Most azonban a sürgősség érzésének növekedését látjuk: nincs biztos jövő, és nincs már idő sem. A baloldalon ezt az érzést a klímaváltozás erősíti: ha ma nem teszünk semmit, 10–15 év múlva már nem is tehetünk semmit. A jobboldalon a demográfiai félelmek fűtik: ha ma nem teszünk semmit, 10–15 év múlva teljesen és visszafordíthatatlanul átalakul a társadalom szerkezete. A politikai pártok egyre inkább úgy tekintenek a soron következő választásra, mint az utolsóra, a legfontosabbra. A politikusok régebben is azt szajkózták, hogy „ez a legfontosabb választás”, de most el is hiszik. És ha ez az utolsó választás, akkor nem lehet elveszíteni. Egy bolgár kommunista költő ezt írta: „Ha ez az utolsó, végső csata, akkor jobb, ha te lősz először.” Az érzés, hogy a tét túl nagy, veszélyes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.