Joe Biden is találkozna Kim Dzsong Unnal – de van egy feltétele

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. május 22.

Külpol

Tudja, hogy nehéz menet lesz, de Phenjannak muszáj tárgyalnia az atomarzenál feladásáról - mondta az amerikai elnök.

Megfelelő feltételek mellett az amerikai elnök  kész találkozni Kim Dzsong Un észak-koreai vezetővel - derült ki azon a sajtóértekezleten, amelyet Joe Biden és vendége, a dél-koreai elnök, Mun Dzse In tartott pénteken a washingtoni Fehér Házban.

Az eseményen Biden és Mun egyaránt azt mondta, céljuk, hogy megvalósuljon a Koreai-félsziget teljes atommentesítése – írja a Reuters beszámolóját idéző MTI. Az amerikai elnök akkor találkozna Kimmel, ha a phenjani vezető hajlandó tárgyalni nukleáris programjáról. Tanácsadói már találkoztak is észak-koreai kollégáikkal, hogy megteremtsék a vezetők közötti tárgyalások alapjait.

 Bidennek ugyanakkor, "nincsenek illúziói" azzal kapcsolatban, milyen nehéz rávenni Észak-Koreát arra, hogy feladja nukleáris arzenálját, miután elődei ezen a téren kudarcot vallottak. Ráadásul nem is bánna kesztyűs kézzel Kimmel. Nem tenném azt, amit a közelmúltban tettek; nem adnám meg neki mindazt, amire vágyik - a nemzetközi elismerést, és hogy legitimnek tekintsék– mondta a politikus.

Észak-Korea eddig visszautasította az Egyesült Államok diplomáciára irányuló kéréseit, amióta Biden átvette az elnöki tisztséget Donald Trumptól, aki három csúcstalálkozót is tartott az észak-koreai vezetővel. Kim mindazonáltal nem volt hajlandó feladni atomfegyvereit, de befagyasztotta azok tesztelését.

 Joe Biden megjegyzése változást tükröz a Fehér Ház hozzáállásában. Az elnöki hivatal márciusban még azt mondta, hogy Biden nem szándékozik találkozni Kimmel. Az amerikai vezető fellépése emellett sokat javított az Egyesült Államok és Dél-Korea viszonyán is: az államfők megerősítették az országaik közötti szövetséget azok után a feszültségek után, amelyeket Trump politikája okozott. Donald Trump ugyanis  gyengének bélyegezte Munt,  és azzal fenyegetőzött, hogy kivonja az amerikai csapatokat Dél-Koreából.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.