Kína-Ausztrália diplomáciai csörte alakult ki a koronavírus miatt
K_EPA20200407003_top_story_lead.jpg
Scott Morrison ausztrál miniszterelnök a koronavírus-járvány elleni védekezésről tartott sajtóértekezleten a parlament canberrai épületében 2020. április 7-én.

Kína-Ausztrália diplomáciai csörte alakult ki a koronavírus miatt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2020. április 29.

Külpol

Ausztrália megvizsgálná Kínát, ahonnan elindult a világjárvány - Kína erre belengette, hogy nem vásárolnak több ausztrál terméket.

Újabb ausztrál-kínai diplomáciai ütésváltásként szerdán Peking kisstílű trükkök bevetésével vádolta meg a koronavírus keltette világjárvány ügyében nemzetközi vizsgálatot sürgető Canberrát. A vita kihatással lehet a két ország közötti diplomáciai és gazdasági kapcsolatokra.

Scott Morrison ausztrál kormányfő szerdán azt mondta, hogy az általa a koronavírus keletkezéséről és elterjedéséről kezdeményezett vizsgálatnak nem Kínát kellene célba vennie, de mindenképpen szükséges, hiszen a Covid-19-járvány következtében meghalt több mint kétszázezer ember, és leállt a világgazdaság nagyobb része. Hangsúlyozta: teljesen észszerű és józan dolog az, hogy a világ egy független értékelést szeretne kapni arról, miként keletkezett a világjárvány, hogy okulni lehessen a történtekből és megakadályozni a válság megismétlődését.

Az ausztrál kormány miniszterei egyben megismételték azt a vádat, hogy Kína gazdasági kényszerrel fenyegeti Ausztráliát. Kína canberrai nagykövete, Cseng Csing-je ugyanis hétfőn egy ilyen ausztrál vizsgálatra válaszul az Australian Financial Review című lapnak adott interjújában veszélyesnek nevezte a felvetést, valamint kilátásba helyezte, hogy egy ilyen jellegű kezdeményezés után a kínaiak esetleg nem vásárolnak több ausztrál marhahúst, sem ausztrál borokat.

Az ausztrál külügyi és külkereskedelmi tárca erre felszólította a diplomatát, hogy mutasson megbánást a történtek miatt. A canberrai kínai nagykövetség azonban szerdán a honlapján azzal vádolta meg az ausztrál tisztviselőket, hogy az ügyben lefolytatott ausztrál-kínai telefonbeszélgetés részleteit kiszivárogtatták. A képviselet szóvivője kijelentette: a tisztánlátás érdekében hangsúlyozni kell, hogy a nagykövetség nem folytat kisstílű trükközést, náluk ez nem hagyomány. Amennyiben azonban mások ilyen fogásokhoz folyamodnak, akkor azt viszonozniuk kell - tette hozzá.
A kínai sajtó is hevesen reagált Morrison felvetésére. A térség kérdéseivel foglalkozó Cseng Hong kutató a Global Times című, angol nyelvű kínai lapban azt írta, hogy Ausztrália élen jár abban a rosszindulatú kampányban, amelynek célja Kína gyanúba keverése. Az újság a Zsenmin Zsipao című kínai pártlap leányvállalata.

A Global Times főszerkesztője, Hu Hszi-csin a kínai közösségi oldalon úgy vélekedett, hogy Ausztrália mindig is bajt kevert. A mostani helyzetet pedig jelképesen úgy írta le, hogy olyan, "mint amikor rágógumi tapad a kínaiak cipőihez. Ilyenkor néha találni kell egy követ, hogy letöröljék."
Miközben a diplomáciai vita egyre inkább elhatalmasodik, az ausztrál kormány többször is kijelentette, hogy Kína az ország legnagyobb kereskedelmi partnere, kereskedésük mindkét félnek előnyös. Az ausztrál vasércexport 60 százaléka Kínába megy. Andrew Forrest ausztrál üzletember, aki ebből a vasérckivitelből gazdagodott meg, a Sky News hírtévében nyilatkozva támogatta a koronavírussal kapcsolatos ausztrál kezdeményezést, de mint mondta, a vizsgálatot a novemberi amerikai elnökválasztást követően kellene megtartani, hogy ne legyen politikai színezete.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.