Klímaaktivisták lefűrészelték a berlini karácsonyfa tetejét

  • narancs.hu
  • 2022. december 21.

Külpol

A rendőrök végignézték az akciót. 

Klímavédelmi aktivisták megcsonkították szerdán Berlinben a német főváros legfontosabb jelképei közé tartozó Brandenburgi kapu előtti téren felállított karácsonyfát.

Az Utolsó Nemzedék nevű csoport két aktivistája egy mobil daruval jelent meg a 15 méter magas kaukázusi jegenyefenyőnél, és a teret biztosító rendőrök szeme láttára egy kézifűrésszel levágták a felső két méterét. A rendőrök azt gondolták, hogy szerelők jöttek javítani valamit a fát díszítő fényfüzéreken. Akkor vették észre, hogy politikai akció játszódik le előttük, amikor a két nő a daru kosarára kifüggesztett egy transzparenst azzal a felirattal, hogy „Ez csak a karácsonyfa csúcsa”.

A csoport az akcióról szóló közleményében az egyik aktivistát idézve kiemelte, hogy a tengerben úszó jéghegyekhez hasonlóan Németországban csak a klímakatasztrófa „csúcsát” látni. Mint írták, „miközben az egész ország azzal tölti a hetet, hogy a legnagyobb üzletekből beszerezze a legjobb ajándékokat”, mások azon gondolkodnak, hogy a pusztító aszályok és áradások után honnan szereznek majd ivóvizet. Az éghajlati összeomlás Németországban is már a küszöbön áll, de a szövetségi kormány nem tesz erőfeszítéseket az emberek védelmében.

Az Utolsó nemzedék aktivistái az utóbbi hónapokban számos hasonló figyelemfelkeltő és tiltakozó akciót hajtottak végre, a többi között behatoltak a berlini és a müncheni nemzetközi repülőtér zárt övezetébe, hogy megbénítsák a forgalmat. Hamburgban a nagyváros világhírű koncertpalotájában, a Rajnai Filharmóniában a csoport két tagja a karmesteri pulpitushoz ragasztotta magát egy hangverseny közben, a Berlin melletti Potsdam ugyancsak világhírű magánmúzeumában, a Barberiniben pedig két másik tagjuk egy jelképes műkincsromboló akcióban burgonyapürével öntötte le Claude Monet szénaboglyákról készített sorozatának egyik darabját, a francia impresszionista festő legmagasabb piaci értékű alkotását. Az üveggel védett festményben nem esett kár. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.