Kulturális hírek

  • 2001. április 26.

Külpol

GÖDÖLL´Az Iparművészeti Múzeumban (képünkön) és Gödöllőn novemberig kínálnak programokat a Gödöllői Művésztelep alapításának centenáriumára rendezett kiállítások. Május 5-én kortárs képző- és iparművészeti kiállítás nyílik a Gödöllői Kastélyban a magyaros szecesszió első számú műhelyének tiszteletére, 26-án emlékülést és fesztivált tartanak a művésztelep reforméletmódja jegyében, júniusra pedig erdélyi kirándulást szerveznek a gödöllői művészek nyomában (infó: 06/28/422-003).ZENEPIAC 2000 A Nemzetközi Lemezipari Szövetség (IFPI) szerint 1999-hez képest 1,3%-os visszaeséssel 36,9 milliárd dollárt ért el a világ zenei piacának összforgalma 2000-ben.
A csökkenés fő oka, hogy az ingyenes, internetes zenés file-cserebere elsősorban a világpiac 40%-át adó Egyesült Államokban lefelé nyomta a kislemezforgalmat, amit nem tudott ellensúlyozni az albumeladások 2,5%-os növekedése: a 14%-os világátlaghoz képest az USA-ban 46%-kal kevesebb kislemez kelt el. Az USA 14,04 milliárd dolláros összforgalma 1,5%-os csökkenést mutat: 4,7%-kal kevesebb hanghordozót adtak el, mint ´99-ben. Jay Berman, az IFPI elnöke mégis optimistán nyilatkozott a hosszú távú kilátásokról: szerinte a zeneipar a hálózati terjesztés legális formái felé halad, másrészt az orosz és kínai piac eddig kiaknázatlan lehetőségeket kínál. Az USA-val ellentétben Európa növekedést mutat (a forgalom 1,4%-kal, 11,18 milliárd dollárra ment fel); Nagy-Britannia 3,8%-kal járult hozzá ehhez, a francia, a német és az olasz piac azonban erősen megérezte a CD-másolás és a kalózkodás hatását. Japán, a világ második legnagyobb piaca darabszámban emelkedést, értékben csökkenést mutat: az ellentétes tendencia oka a sok olcsó válogatáslemez kiadása. A kalózkodás sújtotta Ázsiában és Latin-Amerikában egyaránt visszaesést regisztráltak.

Az IFPI 70 ország 1400 lemeztársaságának adatai alapján tette közzé jelentését - köztük vannak a Magyar Hanglemez-kiadók Szövetségének tagjai is. A Mahasz statisztikája szerint 2000-ben összesen 7,38 millió darab hanghordozót (kislemezt, albumot, CD-t, vinilt, audio- és videokazettát) értékesítettek, ez kb. 5%-kal alatta marad az ´99-es forgalomnak, és 9,56 milliárd forint összforgalmat jelent, ami az áremelkedés miatt mintegy 10%-kal több az előző évinél. A tavaly eladott lemezek és kazetták közül 2,9 millió darabon hazai, 3,6 millión külföldi "könnyűzene" szól, 870 ezren klasszikus. A 12 piacvezető kiadó sorrendben: Universal, EMI, Warner, BMG, Sony, Record Express, Hungaroton, Readers Digest, HMK, Stefanus, Fonó, Metachord.

HOLOkAUSzT, EMLÉKEZET Az izraeli Simon Wiesenthal Központ az ország legfelsőbb bíróságához fordult azt megakadályozandó, hogy közpénzt is költsenek a berlini Staatskapelle júliusi jeruzsálemi Wagner-koncertjére. A náci bűnösök felkutatásáról ismert intézmény szerint a holokauszt áldozatait és túlélőit sértené, ha ily módon támogatnák az antiszemitizmusáról ismert komponista műveinek előadását. Wagnert egyébként tavaly októberben játszottak először Izraelben, habár túlélők akkor is megpróbálták ezt jogi eszközökkel megakadályozni.

A sachsenhauseni koncentrációs táborban ismét megnyitották a 39-es barakkot, amely egy 1992-es gyújtogatásban megrongálódott: az itt berendezett kiállítás multimediális eszközökkel mutatja be a tábor mindennapjait.

Hamarosan eldől, mikor és melyik magyar tévécsatorna mutatja be Szász János A holokauszt szemei című dokumentumfilmjét, melyet a Steven Spielberg alapította Shoah Alapítvány megbízásából forgatott túlélők tanúvallomásai felhasználásával. Úgy tervezik, hogy a filmet nevezik a jövő évi Oscar-díjra.

MR. BEAN BEKÖSZÖN Rowan Atkinson brit komikus a napokban engedélyezte, hogy filmfigurája, Mr. Bean rajzolt arcát nyilvánosságra hozza a Varga Stúdió, ahol a sorozat animációs verziója készül (előzmények: Narancs, 2000. november 30.). Az 52, egyenként 11 perces epizód felügyelő rendezője Varga Csaba, a sorozatrendező a stúdió művészeti vezetője, Alexej Alexejev, az egyes epizódokat Móré Katalin, Varga Miklós és Varsányi Ferenc rendezi. Angliában karácsonykor kezdi sugározni a sorozatot az ITV, a hazai bemutatásról tárgyalások folynak.

TÖRÖKFÜRD´: A VÉG A Tütü Tangóban rendezett búcsúbulin befejezte földi pályáját a 90-es évek egyik színvonalas kulturális folyóirata, a Törökfürdő, melynek legutolsó száma ez alkalomra jelent meg. A Törökfürdő 1994-ben a Táncrend című antológiával adott teret az akkori legfiatalabb irónemzedéknek.

BAHIA-HÍREK Roskó Gábor új kiállításának megnyitóját a K. Bazovszky Galériában a Bahia Kiadó összekötötte Víg Mihály filmzenelemezének megjelenésével: a CD-n Tarr Béla ´szi almanach (1983), Kárhozat (1987), Sátántangó (1993) és Werckmeister harmóniák (2001) című filmjeinek zenéje hallható. CD formában is hozzáférhetővé válik az Új Nem eddig csak kazettán kapható, egyetlen anyaga, melyet eredetileg a Tilos az Á adott ki. A Pepsi Sziget idejére tervezik a Moszkva tér című film Temesvári Balázs szerzette zenéjének és Kiss Erzsi együttese új lemezének a megjelenését, jön a Szupergyár a Tudósoktól, és ha sikerül megállapodni, a Pop Iván bemutatkozó albuma is.

ISMÉT ROSKILDE Június 28. és július 1. között rendezik az idei Roskilde Fesztivált: a dániai szervezők tettekkel szeretnék bizonyítani, hogy tanultak a tavalyi tragédiából, amikor kilenc fiatal halálával végződött a Pearl Jam koncertje. Mindent megtesznek a biztonság érdekében, ígéri Leif Skov, a fesztivál főnöke. 70 ezer látogatóra számítanak, s a szerencsétlenség helyszínén ki akarják alakítani az Emlékezés Ligetét. A több mint 150 fellépő között szerepel Bob Dylan, Neil Young, a Guns´N Roses, Beck és Nick Cave.

DÍJ Az MTA Művészettörténeti Bizottsága hét évvel ezelőtt alapított Opus Mirabile-díját "egyéniben" Markója Csilla Egy másik Mednyánszky (A Mednyánszky-kutatás új forrásai) című tanulmánya kapta (megjelent a Művészettörténeti Értesítő 2000/1-2. számában), a kollektív munkák közül pedig a Történelem - kép. Szemelvények a múlt és a művészet kapcsolatából Magyarországon címmel a Nemzeti Galérában rendezett kiállítás és annak katalógusa.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.