Kulturális hírek

  • 2004. május 13.

Külpol

n FOTÓHÓNAP Már zajlik az idei fotóhónap, habár a hivatalos megnyitó május 13-án esedékes a Ludwig Múzeumban, a brazil Sebastiao Ribeiro Salgado Exodus című, a földönfutólét képeit elénk táró kiállításának vernisszázsán. Ugyanekkor, ugyanitt nyílik meg a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagsága által idén első ízben megszavazott nagydíj nyertese, Benkő Imre kamarakiállítása, egy héttel később pedig a Christo és felesége, Jeanne-Claude projektjeit dokumentáló tárlat, Ember formálta bolygó címmel.
Már a múlt hét óta megtekinthető a százéves Tabák Lajos szociofotóinak gyűjteménye az Országos Széchényi Könyvtárban és Szilágyi Lenke húsz évre visszatekintő retrospektívje az Ernst Múzeumban (illusztrációnk az ő képe). A Francia Intézetben Tono Stano cseh fotóművész mutatkozik be, a Mai Manó Ház csoportos kiállításán a Mindennapok színeváltozásait fedezhetjük fel, s vidéki helyszínek is bekapcsolódnak: Dunaújváros (nemzetközi tárlat Távolság címmel), Kecskemét (képek az 1945 utáni időszakból Dokumentum és más címmel), Nyíregyháza (Normantas Paulius délkelet- ázsiai fotói Robert Capa nyomában). Júniusban, a Fotóhónap utolsó eseményeként Párizs+Klein+Vancsó+Krstic címmel nyílik kiállítás a MEO-ban. (További tippek a Snoblesse-ben.)

n PICASSO REKORDÁRON Minden idők legmagasabb árát érte el aukción Pablo Picasso Fiú pipával című festménye: a Sotheby's New York-i árverésén egy kilétét titokban tartó magángyűjtő 104 millió 168 ezer dollárért vette meg az 1905-ben festett, 99,7x81,3 cm-es olajképet, melyet a néhai Whitney házaspár nevében eljáró Greentree Alapítvány 33 másik mesterművel együtt kínált eladásra. A gyűjtemény darabjai összesen közel 190 millió dollárt hoztak, s a Picasso mellett rekordot könyvelhettek el William Blake, Raoul Dufy, Frédéric Bazille és Sir Alfred J. Munnings egy-egy műve esetében is. A Greentree-árverés május 19-én New Yorkban amerikai, július 1-jén Londonban brit képekkel folytatódik. A Picasso kék és rózsaszín korszakát reprezentáló, százmillió dolláros álomhatárt átlépő képet a Whitney házaspár 1950-ben körülbelül 30 ezer dollárért vásárolta.

n GYÁSZ 72 éves korában, szívroham következtében elhunyt Clement "Coxsone" Dodd. A legnagyobb jamaicai reggae-producerek egyikét kingstoni stúdiójában érte a halál. Az 1950-es években az ottani talpalávaló-ipar egyik úttörőjeként kezdte működtetni a Coxsone Downbeat sound systemet. Első lemezfelvételeit 1959-ben készítette helyi tehetségekkel, hogy aztán a 60-as, 70-es években szinte mindenki dolgozzon nála, aki számít. Lee "Scratch" Perryvel együtt 1963-ban indította el a ska-korszakot dokumentáló lemezcégét, a Studio One-t. Házi zenekara a Szigeten tavaly látott Skatalites volt, megfordult nála Delroy Wilson, Ken Boothe, Owen Gray, Jackie Mittoo, Alton Ellis, Slim Smith, Marcia Griffiths, a Heptones, Horace Andy, Dennis Brown, Burning Spear, John Holt, s nála készítette első nagy sikerét, a Simmer Downt az ifjú Wailers trió, azaz Bob Marley, Peter Tosh és Bunny Livingston. Részt vett a dubműfaj megteremtésében, s benne volt a keze néhány korai dancehallslágerben is. A 80-as évek elején New Yorkba költözött, ahol Coxsone's Music City néven működtette lemezboltját. Stúdiója klasszikus felvételeit a Rounderhez tartozó Heartbeat Records adta ki újra.

n CATTELAN MILÁN"BAN Maurizio Cattelan, napjaink egyik legismertebb olasz szobrásza sokkoló kiállítással lepte meg a milánóiakat: a város egyik forgalmas tere, a Piazza XXIV Maggio egyik öreg fájára három valósághű, mezítlábas fiú műanyag szobrát lógatta fel vastag kötélen, mintha csak fölakasztották volna őket/magukat. A látványosság egyetlen napig tartott, mert egy férfi fölmászott a fára, és két figurát levágott, míg a harmadikat tűzoltók távolították el. Cattelan abszurdnak és sajnálatosnak nevezte, hogy az erőszak témájához hozzászóló mű éppen erőszak által tűnt el kiállításának helyéről.

MORZE

n REKONSTRUÁLT AUSCHWITZ Miután Auschwitzban megnyílt az új magyar kiállítás, a Centrális Galériában bemutatják az ezt megelőző két ottani tárlat, az 1964-es és az 1980-as dokumentumait, melyekből - Rév István, a kiállítás kurátora szavaival - fölsejlik "a kimondhatatlan, kibeszélhetetlen titok, az 1945-1989 közötti Magyarország közös szégyene", az elmúlt politikai rendszer "közveszélyes öncsalása". Megtekinthető május 30-ig.

n IROKÉZEK SZOMBATHELYEN Kiállítássorozat kezdődik május 14-én a szombathelyi Irokéz Galériában: Új szerzemények az Irokéz Gyűjteményben 2001-2004 címmel Pados Gábor és Pajor Zsolt gyűjteményének friss darabjai, Braun András, Fuchs Tamás és Korodi János festményei, Előd Ágnes, Kovách Gergő és Uglár Csaba szobrai, Bodó Sándor és Horváth Tibor fotói, Bodó Sándor videója, Komoróczky Tamás és Szigeti András printjei, Németh Hajnal digitális tapétával borított paravánja, a TNPU (St. Auby Tamás) makettje és fotódokumentációi láthatók. Nyáron fiatal műgyűjtők kollekcióinak bemutatója következik, ősszel Spengler Katalin és Somlói Zsolt gyűjteményéé, majd a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézeté.

n MÁDI ZSINAG"GA Felújították a mádi zsinagógát: az 1795-ben emelt zempléni épület helyreállítását a 70-es években kezdték meg, de akkor csak a tetőszerkezetig és a homlokzatig jutottak. Közép-Európa két copf stílusú zsinagógájának egyikét most a Kincstári Vagyoni Igazgatóság és a World Monuments Fund Jewish Heritage Grant támogatásával hozták helyre. A falu zsidósága a világháborúban elpusztult.

n SZÉTFOLY"IRAT E hajdani szamizdattól kölcsönzött címmel rendez nemzetközi konferenciát május 21-22-én a Matáv Székházban a Média Oktató és Kutató Központ a folyóiratok kultúrájáról, az elektronikus kor szemszögéből.

n MEDNYÁNSZKY POZSONYBAN A Szlovák Nemzeti Galériában megnyílt a Mednyánszky László életművéből válogató kiállítás, melynek előzményét négy hónap alatt 180 ezren nézték meg Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában (Magyar Narancs, 2003. november 27.). A pozsonyi kiállítás augusztus 29-ig tart nyitva.

Figyelmébe ajánljuk

A háború utánra is vannak már tervek

Mit lehet kezdeni egy rohadófélben lévő kultúrházzal Lvivben? Az Urban Camp nemcsak a háború elől menekülőknek akar menedéket nyújtani, távlatilag ugyanis az a cél, hogy a lakótelepeken élő fiatalok közösséget találjanak. És nem csak Lvivben.