Majd adunk mi nektek - Uniós költségvetés

  • Szlankó Bálint (Brüsszel)
  • 2005. december 15.

Külpol

Európa vezetői csütörtökön és pénteken újabb kísér-letet tesznek az unió 2007-2013-as költségvetésének elfogadására. A soros brit elnökség politikailag elég fifikás javaslatai - az érintettek körében nagy felzúdulást kiváltva - jórészt az új tagállamoknak járó támogatások csökkentésével próbálják átvágni a büdzsé gordiuszi csomóját. De a következő, osztrák elnökségtől sem igen lehet jobbat várni.

Európa vezetői csütörtökön és pénteken újabb kísér-letet tesznek az unió 2007-2013-as költségvetésének elfogadására. A soros brit elnökség politikailag elég fifikás javaslatai - az érintettek körében nagy felzúdulást kiváltva - jórészt az új tagállamoknak járó támogatások csökkentésével próbálják átvágni a büdzsé gordiuszi csomóját. De a következő, osztrák elnökségtől sem igen lehet jobbat várni.

Az Európai Unió 2007-2013-as finanszírozásáról folyó vita bő egy éve uralja a közösségi politikát, maga mögé utasítva gyakorlatilag minden más kérdést. Különösen, hogy úgy tűnik, a franciaországi és hollandiai népszavazásokkal a másik nagy projektnek, az uniós alkotmánynak befellegzett. A hétéves keretköltségvetésről ráadásul már júniusban meg kellett volna állapodni - azóta a politikai tét csak tovább nőtt. Sokak szerint egyenesen az elmúlt időszakban kissé elbizonytalanodó Európai Unió hitelessége függ attól, hogy sikerül-e megegyezni a csütörtöki-pénteki brüsszeli csúcstalálkozón: a következő időszakban ki mennyit fizet a költségvetésbe, ki mennyit kap, és hogyan fognak működni a mezőgazdasági, felzárkóztatási és más központi programok. Azok, amelyek évente mintegy 100 milliárd eurót emésztenek fel - és amelyek (pénz, pénz!) politikailag az unió talán legérzékenyebb elemei.

A jelek első ránézésre nem túlságosan biztatóak. A brit elnökség javaslatait, amiket hónapok hallgatása után végül december elején tettek közzé Londonban, gyakorlatilag egyhangúlag utasították el a tagállamok. A legellenségesebbek az újak voltak: a felvetés központi eleme, hogy úgy 10 milliárd eurót (más számítások szerint 14-et) elvonna az újak felzárkóztatási támogatásaiból, miközben a régiekkel viszony-lag kesztyűs kézzel bánna. Eszerint még jobban a régiek javára billenne a felzárkóztatási támo-gatások aránya (mintegy 54-46 százalék lenne a megoszlás a tizenötök és a tízek közt). Magyarország 21,6 milliárd euró dotációt kapna 2007 és 2013 közt (nem értjük bele a mezőgazdasági támogatásokat és a kisebb programokat), ami 1,9 milliárd euróval kevesebb, mint amennyit a júniusban elbukott luxemburgi terv kínált. Cserébe a britek könnyítenék a pénzek felhasználásának szabályait.

A politikai logika

rendkívül egyszerű és realista. London ugyanazzal a problémával küzd, mint az előző, egyébként jóval integrációpártibb és kevésbé fukar luxemburgi elnökség: a költségvetést finanszírozó gazdag államok egyszerűen nem akarnak fizetni. A németek, hollandok, svédek, osztrákok, franciák és britek (a "hatok bandája") költségvetési konzervativizmusa már a vita 2004-es indulásakor letörölhetetlenül rányomta a bélyegét az alku-dozásra. Noha a vita főleg a brit költségvetési visszatérítés és a közös mezőgazdasági politika "modernizálása" körüli brit-francia ellentétről folyik, a megegyezés fő akadályát valójában a keményvonalas nettó befizetők csoportja jelenti: ők minél olcsóbban akarják megúszni az EU finanszírozását, és ezért ott vágnának a költségvetésből, ahol csak lehet. Hogy miért az új tagállamoknak kell meginniuk ennek a levét, az is világos. Az ő tárgyalási pozíciójuk gyenge: nagyon kell nekik a megállapodás, méghozzá minél hamarabb, mert egyébként félő, hogy buknak egy csomó pénzt. Nettó haszonélvezőként egyébként sem hőböröghetnek - ők kapják a nagy lóvét. Lehet tehát spórolni rajtuk. Továbbá: számottevő kiadáscsökkentést csak a felzárkóztatási támogatások lefaragásával lehet elérni, mert a büdzsé másik fő szeletét adó mezőgazdasági támogatások 2014-ig be vannak fagyasztva. A kiadások csökkentése, épp ahol ez a legkönnyebb, lehetővé teszi a briteknek, hogy megvásárolják annak a két kulcsállamnak a jóindulatát, amely júniusban másokkal együtt megvétózta a büdzsét: Svédországét és Hollandiáét. Szembetűnő, hogy a múlt heti vitán az általános ellenségesség közepette ez a két ország viszonylag pozitívan reagált.

A brit terv tartalmaz néhány ravasz sakkhúzást: könnyíti az uniós pénzek felhasználhatóságának szabályait, ami a kelet-európaiak egyik fő követelése volt. A jelenlegi 25 százalékról 15 százalékra csökkenne a nemzeti önrész aránya az EU-s programokban, a közép-magyarországi régió társfinanszírozási arányának felső határa 50 százalékról 85 százalékra nőne, az uniós pénzeket a jelenlegi két év helyett három évig lehetne elkölteni, és lehetne szánni szociális lakásépítésre is. Ezzel a magyar diplomácia legalapvetőbb célja mellett (ti. hogy annyi zsét kapjunk, amennyit nem szégyellünk elvinni) fő elvárásaink nagyjában-egészében teljesültek, leszámítva azt, hogy az uniós beruházások esetén az áfa is legyen elszámolható költség - ma-gyar számítások szerint ez mintegy 3,5 milliárd euró költségvetési megtakarítást jelentene. Ez mutatja, hogy az alku nem csak a pénzköteg vastagságáról szól, legalább annyira fontosak a finanszírozás pontos szabályai is. Hogy a britek mennyire ügyesen tologatják a sakkfigurákat, mutatja, hogy az első felháborodás után a legnagyobb csökkentéseket elszenvedő visegrádi államok frontja is megroppant: a múlt héten viszonylag pozitív reakciókat lehetett hallani cseh és szlovák politikusok részéről. Budapest is egyre kisebb ellenszenvvel tekint a brit javaslatokra: fő tárgyalási célunk mostanra az áfaszabály, valamint a két-három éves pénzelköltési regula további enyhítése maradt. Ami pedig magát a pénzt illeti, az még így is iszonyú sok: a 21,6 milliárd eurós felzárkóztatási támogatás alapján Magyarország az EU második legjobban dotált országa lesz, 303 euró és 35 cent egy főre jutó támogatással. Ez mintegy 5500 milliárd forint, kb. annyi, mint a teljes magyar állami költségvetés fele. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök korábban azt nevezte a legfontosabb célnak, hogy hazánk, ami a támogatásokat illeti, az első három ország közt legyen.

Tony Blair

tehát több fronton is ügyesen mozdult a megoldás felé. A megmaradt fő gubanc a francia-brit szembenállás, ami a közös mezőgazdasági politika és az ún. brit költségvetési visszatérítés körül bonyolódik. Eltérő mezőgazdasági struktúrái és a befizetési rendszer miatt Nagy-Britannia alaphelyzetben aránytalanul sokat fizet az EU-büdzsébe, ezért évente mintegy 5 milliárd euróra rúgó visszatérítést kap, ami a következő periódusban csaknem 8 milliárdra nő. A közös költségvetés szerkezetének időközbeni megváltozása és az EU bővülése miatt a "visszajáró" ugyanakkor némileg idejétmúlttá vált, és elsősorban Francia-ország akar belőle lefaragni. (Mint Jack Straw brit külügyminiszter fogalmazott a napokban: "A franciák mindig szívesen tárgyaltak a mi pénzünkről.") Erre Blair elvben hajlandó, cserébe azonban a protekcionista közös mezőgazdasági politika reformját követeli - ezt viszont a legnagyobb haszonélvező franciák nem akarják. Patt.

Noha lapzártakor még nem látható, hogyan alakul a csúcstalálkozó, biztosnak tűnik, hogy ha Blair meg tudja venni (esetleg pluszengedményekkel) a kelet-európaiak, a hollandok és a svédek, valamint a júniusban szintén vétózó spanyolok támogatását (nekik a tervezet plusz 852 millió eurót juttatna), akkor a költségvetés a brit-francia megegyezésen, a visszatérítés és a közös mezőgazdasági politika kiegyensúlyozásán múlik. London ezt úgy próbálja kezelni, hogy mintegy 8 milliárd euróról lemondana a hétéves periódus alatt, valamint 2009-re beiktatna a költségvetésbe egy felülvizsgálatot, ami kiterjedne az elvileg 2014-ig befagyasztott agrártámogatásokra is. Ez a megoldás nem elégíti ki a franciákat, akik egyáltalán nem akarnak agrárreformot, viszont további 6 milliárdot elvennének a britektől. A tömegmédia és a pártok nyomása iszonyú erős mind Blairen, mind Jacques Chirac francia elnökön, s ez jócskán nehezíti a további engedményeket.

Mi történik, ha nincs

megállapodás a britek alatt? Elvileg marad még valamennyi idő, mert Brüsszel a 2007-es éves költségvetés tervezését - ami a 2007-2013-as keret számaiból indul ki - valamikor a jövő nyáron kezdi csak el. A következő, osztrák elnökségnek volna tehát ideje, arra azonban nemigen van ok, hogy Bécstől bárki jobbat reméljen. Ausztria tagja a keményvonalas "hatok bandájának", nagyobb büdzsét biztos nem javasol majd - s a kezüket ugyanúgy köti a nettó befizetők fukarsága, valamint a brit és a francia kérdés.

A britek kudarca nem csak a briteké. A lassan két éve húzódó költségvetési alku a legrosszabb oldalát domborítja ki Európa államainak: a közösségi intézmények és a direkt jó hosszúra szabott költségvetési periódus által napi szinten elég sikeresen kordába szorított, régivágású, nyers nemzeti önzést. Ez részint természetes, mert a büdzsé bevételeinek nagyobb részét az egyes államok fizetik be, az önálló uniós adók és járulékok szerepe minimális. A költségvetési tárgyalások mindig nagyon nehezek, és eléggé híján vannak a közösségi szellemnek. De ez az önzés most a bővülő és egyre több feladatot magára vállaló Európai Uniónak, ha nem is a működését, de az ambícióit fenyegeti. Az új költségvetés kisebb lesz, mint a tizenöt tagú EU-ra szabott büdzsé, ami legalábbis furcsa, tekintve az újak lemaradását. Persze még így is nagy szolidaritást mutat velük (csak felzárkóztatásra átutal vagy 127 milliárd eurót hét év alatt) - de nem akkorát, mint amiről eredetileg szó volt, és ennyiért is konkrétan könyörögni kell. Ráadásul a britek előtt már a luxemburgiak is levettek egy vagon pénzt, amit Brüsszel azon feladatok finanszírozására szánt, amelyeket az EU az elmúlt években a tagállamok felhatalmazásával elvállalt a modernizáció jegyében: a kutatás és fejlesztés nagyobb támogatása, az évek óta stagnáló gazdaság versenyképességének növelése, a modern vidékfejlesztés, a markánsabb közös külpolitika, új bel- és igazságügyi feladatok. A tagállamok önzése arra a pontra jutott, ahol az EU csak alapvető feladatait tudja ellátni úgy-ahogy, a többek között Tony Blair által is mantraként hajtogatott reformra pedig egyszerűen nem marad se pénz, se politikai lehetőség.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.