Navalnijra további 13 év börtönbüntetést kértek az orosz ügyészek

  • narancs.hu
  • 2022. március 15.

Külpol

És azt, hogy helyezzék át egy szigorúan őrzött börtönbe.

Orosz ügyészek kedden azt kérték a bíróságtól, hogy a bebörtönzött ellenzéki vezetőt, Alekszej Navalnijt az eddigi büntetésén felül további 13 év börtönre ítéljék csalás és bírósági eljárás megsértése miatt. Emellett azt is kérték, hogy Navalnijt helyezzék át egy szigorúan őrzött börtönbe, írja a Reuters.

A Navalnij elleni újabb eljárás egy hónapja, február közepén kezdődött, akkor a BBC nyomán azt írtuk, akár 10 évvel is hosszabbodhat az ellenzéki politikus börtönbüntetése.

Navalnij tavaly február elején ítélték három és fél év börtönbüntetésre, az úgynevezett Yves Rocher-ügy miatt. Akkor azt írtuk, a szabadságvesztésbe beszámít majd az a majdnem teljes év, amelyet a politikus házi őrizetben töltött.

Az ellenzéki politikus 2021. január 17-én tért vissza Oroszországba Berlinből, ahol azt követően kezelték kórházban, hogy augusztusban több nyugati laboratórium egybehangzó szakvéleménye szerint Oroszországban megmérgezték. Nem sokkal a megérkezését követően Navalnijt őrizetbe is vették Moszkvában

"Azt mondtuk, hogy Putyin orosz elnök örökre börtönben akarja tartani Navalnijt. A közelgő ítéletnek semmi köze a törvényhez" - írta Navalnij szóvivője, Kira Jarmysh a Twitteren. Szerinte az ügyészek azért kérték az áthelyezést a szigorúan őrzött börtönbe, mert Navalnij a börtönbüntetése alatt bűncselekményeket követett el, így visszaeső bűnözővé vált.

Tizenhárom év egy koholt ügyért, hamis "áldozatokért", olyan tanúkért, akik nyomás alatt tanúskodtak, majd nyilvánosan felmondták vallomásukat a bíróságon

- írta a szóvivő hozzátéve, hogy az ítélethirdetés előtt még legalább egy újabb tárgyalást tartanak az ügyben.

A múlt héten az orosz hatóságok körözési listára tették Jarmysh-t, és most börtönbüntetést kérnek rá. A szóvivő tavaly hagyta el Oroszországot, miután egy bíróság 18 hónapra korlátozta mozgásszabadságát a Covid biztonsági szabályok megsértése miatt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.