Negyven év börtönt kapott a máltai újságírónőt meggyilkoló testvérpár

Külpol

A Daphne Caruana Galizia elleni merénylet ügyében pénteken hirdettek ítéletet Vallettában.

A testvérek a per aznapi megnyitásakor még ártatlannak vallották magukat, egy hosszabb tárgyalási szünet után azonban védőik közölték, hogy beismerik bűnösségüket, ha enyhébb büntetést kapnak. Az 59 éves George Degiorgio és az 57 éves Alfred Degiorgio hat vádpontban vallotta magát bűnösnek, a többi között szándékos emberölésben és robbanószer használatában. Mindkét bűncselekményért életfogytiglani szabadságvesztés jár Máltán.

Az ügyészség szerint a Degiorgio testvérek és bűntársuk, Vincent Muscat áldozatuk kocsijában helyezték el a robbanószerkezetet, majd George Degiorgio működésbe hozta egy jachtról, miközben Alfred Degiorgio és Muscat az újságírónőt figyelték. Muscat már tavaly bűnösnek vallotta magát, és beleegyezett, hogy terhelő vallomást tesz Degiorgióék és mások ellen. Muscatot tizenöt év szabadságvesztésre ítélte az ügyben eljáró bíróság.

A koronatanúnak bizonyuló Melvin Theuma taxisofőr már korábban beismerte – elnöki kegyelemért cserében –, hogy pénzt adott át Yorgen Fenech milliárdos üzletembertől Muscatnak, valamint George és Alfred Degiorgiónak a gyilkosság végrehajtására. Így már négyen vannak, akik elismerték, hogy közük volt a gyilkossághoz. Az ötödik gyanúsított, Fenech még börtönben vár a tárgyalására. A gyilkosság megrendelésével vádolt üzletember továbbra is tagadja bűnösségét.

A 2017 decemberében őrizetbe vett testvérek tavaly szintén elnöki kegyelemért folyamodtak. Akkor azt állították, hogy olyan bizonyítékaik vannak, amelyek magas rangú politikusokat hoznak kapcsolatba Galizia meggyilkolásával és más bűncselekményekkel is. Kérelmüket azonban időközben elutasították.

Az 53 évesen megölt máltai oknyomozó újságírónő elsősorban korrupciós visszaélések felderítésével foglalkozott, és számos olyan ügyet derített fel, amely miatt több, magas pozícióban lévő máltai politikus és kormányzati tisztviselő került kellemetlen helyzetbe.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.