Ha nehezen is, de Trumpnak leesett a tantusz: nyilvánosan elítélte a rasszizmust és megnevezte a Charlottesville-ben történt atrocitások felelőseit

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 15.

Külpol

"A rasszizmus maga az ördög."

Donald Trump amerikai elnök szombaton még a maga sajátos módján Twitter-üzenetben, majd rövid nyilatkozatban ítélte el az amerikai polgárháború déli csapatainak vezetője, Robert Lee tábornok szobrának eltávolítása miatti tüntetésen kirobbant zavargásokat és az erőszakot, ám akkor még nem nevezte meg a felelősöket, a Ku Klux Klan tagjait, a neonácikat és a fehér fajgyűlölőket. Általánosságban és a "minden oldalon meglévő" erőszakról beszélt, relativizálva a történteket. Emiatt erős bírálták mind a demokrata, mind a republikánus párt részéről.

Hétfőn aztán – korrigálva – nyilvánosan, a Fehér Házban mondott beszédében elítélte a rasszizmust,  és megnevezte a virginiai Charlottesville-ben történt atrocitások felelőseit: "A rasszizmus maga az ördög. És azok, akik ennek nevében erőszakot követnek el, bűnözők és gengszterek, beleértve a Ku Klux Klan tagjait, a neonácikat, a fehér fensőbbrendűséget hirdetőket, és más gyűlöletkeltő csoportokat. Ezek visszataszítóak" – fogalmazott Trump, beszédét az amerikai televíziók élőben közvetítették. Az elnök hangsúlyozta, hogy "azok, akik a vakhit nevében erőszakot követnek el, Amerika lényegét támadják". "Nem számít a bőrünk színe, mindenkire ugyanazok a  törvények érvényesek."

Donald Trump megígérte, hogy a bűnözőkre lesújt az igazságszolgáltatás szigora, a charlottesville-i áldozatokról pedig úgy nyilatkozott, hogy ők azok, akik "megtestesítik nemzetünk jóságát és tisztességét".

Az elnök beszéde második nekifutásra sem volt tökéletes, Trump ugyanis sokat mondó sorrendet választott: a kereskedelmi kérdésekkel kezdte közlendőjét, és csak aztán tért rá a Charlottesville-ben történtekre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.