Ha nehezen is, de Trumpnak leesett a tantusz: nyilvánosan elítélte a rasszizmust és megnevezte a Charlottesville-ben történt atrocitások felelőseit

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 15.

Külpol

"A rasszizmus maga az ördög."

Donald Trump amerikai elnök szombaton még a maga sajátos módján Twitter-üzenetben, majd rövid nyilatkozatban ítélte el az amerikai polgárháború déli csapatainak vezetője, Robert Lee tábornok szobrának eltávolítása miatti tüntetésen kirobbant zavargásokat és az erőszakot, ám akkor még nem nevezte meg a felelősöket, a Ku Klux Klan tagjait, a neonácikat és a fehér fajgyűlölőket. Általánosságban és a "minden oldalon meglévő" erőszakról beszélt, relativizálva a történteket. Emiatt erős bírálták mind a demokrata, mind a republikánus párt részéről.

Hétfőn aztán – korrigálva – nyilvánosan, a Fehér Házban mondott beszédében elítélte a rasszizmust,  és megnevezte a virginiai Charlottesville-ben történt atrocitások felelőseit: "A rasszizmus maga az ördög. És azok, akik ennek nevében erőszakot követnek el, bűnözők és gengszterek, beleértve a Ku Klux Klan tagjait, a neonácikat, a fehér fensőbbrendűséget hirdetőket, és más gyűlöletkeltő csoportokat. Ezek visszataszítóak" – fogalmazott Trump, beszédét az amerikai televíziók élőben közvetítették. Az elnök hangsúlyozta, hogy "azok, akik a vakhit nevében erőszakot követnek el, Amerika lényegét támadják". "Nem számít a bőrünk színe, mindenkire ugyanazok a  törvények érvényesek."

Donald Trump megígérte, hogy a bűnözőkre lesújt az igazságszolgáltatás szigora, a charlottesville-i áldozatokról pedig úgy nyilatkozott, hogy ők azok, akik "megtestesítik nemzetünk jóságát és tisztességét".

Az elnök beszéde második nekifutásra sem volt tökéletes, Trump ugyanis sokat mondó sorrendet választott: a kereskedelmi kérdésekkel kezdte közlendőjét, és csak aztán tért rá a Charlottesville-ben történtekre.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.