Nem vicc: Erdoğanék bepanaszoltak egy gyerekújságot

  • narancs.hu
  • 2017. április 8.

Külpol

A bűne: hataloméhesnek ábrázolta az elnököt.

Panaszt tett egy iskolaújság ellen a török főkonzulátus Ausztriában, mert kifogásolták, ahogy a lap lefestette Recep Tayyip Erdoğan török elnököt – írja az MTI a Vorarlberger News című helyi lapra hivatkozva.

A konzulátus a Pausenzeitung című, 9–10 éves gyerekeknek szóló iskolai újságra haragudott meg, mert az szerintük hataloméhes emberként mutatta be a török elnököt, aki börtönbe csukja azokat, akik nem értenek vele egyet. A török kormányközeli lap munkatársa azzal vádolta meg az iskola vezetését, hogy eltűri a politikai propagandát az oktatási intézmény falai között. Markus Wallner vorarlbergi tartományfőnök erre közölte, hogy Ausztriában sajtószabadság van.

false

 

Fotó: MTI/AP/A török elnöki hivatal sajtóhivatala

Erdoğanék amellett, hogy Törökországban ellehetetlenítik a független sajtó munkáját, üldözik annak munkatársait, külföldön is előszeretettel próbálják korlátozni a sajtószabadságot. A legismertebb eset, amikor a török elnök feljelentette Jan Böhmermann német humoristát, aki versben figurázta őt ki. A humorista ellen az ügyészség tavaly októberben szüntette meg a nyomozást, mert nem találtak elég bizonyítékot arra, hogy a férfi törvényt sértett volna.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.