Trump kultusza az amerikai evangéliumi keresztények körében

Sámson és a bibliás szavazók

Külpol

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.

Donald Trump nem az az ember, akivel az amerikai keresztények többsége szövetséget kötne. A kaszinótulajdonos üzletember háromszor nősült, és mindhárom feleségét megcsalta, szexuális bűncselekmények vádlottja volt, és pápaként is kiposztolta magát (állítólag tréfából) – mindennek ellenére bravúrosan csatornázta be az evangéliumi kisegyházak lelkesedését a Make America Great Again (MAGA)-mozgalomba. Ráadásul ezek a keresztények nem történelmi szükségszerűségnek vagy kényelmetlen eszköznek látják Trumpot, hanem egyenesen Isten küldöttjének. Ezt a képzetet maga az elnök is fűti: „Nem fogunk félni, kitartunk hitünkben, és dacolunk a gonoszsággal szemben” – ígérte beiktatási beszédében. Az ellene elkövetett merényletkísérletről pedig azt mondta, Isten mentette meg, hogy naggyá tegye Amerikát.

Az elnökség első száz napja után Trump szavazóbázisának egy része elbizonytalanodott: a fogyasztói árak nem csökkentek, a tőzsdét megfektette a vámháború, a milliárdosok, akik januárban az első sorban ünnepelték őt, ma már nem feltétlen hívei az elnöknek. A legkeményebb mag azonban szinte érintetlen. A Pew Research áprilisi felmérése szerint a fehér evangelikánusok 72 százalékának tetszik Trump eddigi teljesítménye, bő kétharmaduk semmi kivetnivalót nem talál az elnökség morális alapvetéseiben, 57 százalékuk pedig jobban bízik Trumpban, mint elődjében. Még a vámintézkedéseket is pártolja a fehér evangelikánusok háromnegyede – pedig azokat a teljes népesség kétharmada helyteleníti. Az evangelikánus keresztények támogatják a legoda­adóbban Trump autoriter tendenciáit is. „Nem kell többet szavaznotok, gyönyörű keresztényeim! Szeretlek titeket, keresztények! Most el kell mennetek szavazni, de négy év múlva már nem kell szavaznotok” – süvöltötte Trump egy keresztény rendezvényen Philadelphiában, tavaly júniusban.

Nem egységesek, de sokan vannak

Az amerikai evangelikánusok számos ágra szakadt, több ezer felekezetből álló csoport. Itthon gyakran evangéliumi keresztényeknek vagy újprotestánsoknak nevezik ezeket a gyülekezeteket, amelyek közül több (a baptistáké, a pünkösdistáké, a metodistáké) világméretű szervezetté növekedett az elmúlt két évszázadban. Többségük azonban ennél kisebb. Találunk közöttük haladókat és fundamentalistákat, szigorú és megengedő irányzatokat; egyes felekezetek elfordulnak a világtól, mások a politikai hatalom megszerzésére is törekszenek. Közös bennük az evangéliumi fókusz, és sok esetben hasonlók a rituálék is, az újjászületés és az újrakeresztelés aktusa, a karizmatikus egyházak esetében pedig az olyan „adományok”, mint a nyelveken szólás, az átok- és áldásosztás vagy a „gyógyítás”. Az evangelikánus mozgalmak első hulláma a 18. században indult el, a fénykorukat, amikor az alapfokú és az egyetemi oktatást is dominálták, a 19. században élték. A polgárháború köztük is előidézett szakadásokat, de a Biblián alapuló szeretet- és igazságeszmény hozzájárult a rabszolga-felszabadításhoz, a polgárjogi törekvésekhez és a jogrendszer megszilárdulásához.

Az elmúlt hetven évben azonban megváltozott az evangéliumi mozgalmak jellege. A befelé forduló, szerény csoportok helyett felértékelődtek az extrovertáltabb és extravagánsabb vezetők és közösségek, amelyek jól használják a tömegmédiát is. Az 1950-es években már azt mondták evangéliumi kereszténynek, aki Billy Graham istentiszteleteit követte a tévében. A 60-as években ezek a közösségek ellenezték a hippik szabadosságát, de többnyire támogatták a feketék egyenjogúságának ügyét; a 70-es évektől pedig, amikor a demokraták felkarolták az abortuszjogot, tömegesen csatlakoztak a republikánus táborhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.