Sikerült megmozdítani a Szuezi-csatornát elzáró hajót

  • MTI
  • 2021. március 28.

Külpol

De egyelőre nem tudni, mikor lehet teljesen kiszabadítani. Jelenleg 321 hajó vár a csatorna két végén az átkelésre.

A Szuezi-csatornát elzáró teherhajót sikerült szombaton megmozdítani, de nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki.

 Az Ever Given nevű, panamai bejegyzésű konténerszállító kedd reggel fordult keresztbe a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő csatorna déli végének közelében, egy szűk szakaszon, ahol egyszerre csak egy irányban közlekedhetnek a hajók. A balesetet az üzemeltető Soei Kiszen japán cég szerint az erős szél okozta.

    A 400 méter hosszú hajó kiszabadításán mások között a Boskalis nevű holland cég dolgozik vontató- és kotróhajók segítségével és a dagályok kihasználásával. Szombatra sikerült kiszabadítani az üledékből a hajó farát és kormánylapátját. A hajó orrának környékéről is már elkotortak mintegy 20 ezer tonna homokot, amely azonban még kevés. Ezenkívül a hajóból már kiszivattyúztak 9000 tonna ballasztvizet. További, nagyobb vontatóhajókat várnak a helyszínre vasárnap hajnalra, és arra számítanak, hogy vasárnap fél méterrel magasabb lesz a dagály, ami szintén segíthet. Peter Berdowski, a Boskalis vezérigazgatója a holland televíziónak nyilatkozva azt mondta: reményei szerint legkésőbb a jövő hét közepére sikerül kiszabadítani a hajót.

    Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke sajtótájékoztatóján azonban úgy nyilatkozott: nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki a hajó, de ez akár gyorsan is megtörténhet. Ő nem zárta ki, hogy a hajó keresztbe fordulását más is - például emberi mulasztás vagy műszaki hiba - okozta, mint az erős szél. Mint mondta, reméli, nem kell kirakni a hajó rakományából, bár erre is felkészültek: egy daru áll a parton. Akár csak 600 konténer kirakodása nagyon megnövelné az egész művelet hosszát. Ez arra késztethet várakozó hajókat, hogy másfele kerüljenek.

    A hajó 18 300 konténert szállít. A csatorna két végén már összesen 321 hajó vár arra, hogy átkelhessen.

    A 193 kilométer hosszú csatornán halad át a tengeri világkereskedelem körülbelül 12 százaléka. Zavartalan forgalom esetén ez naponta mintegy 50 hajót jelent.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.