Százezrek tüntetnek a nyugdíjkorhatár emelése ellen Franciaországban

  • narancs.hu
  • 2023. február 11.

Külpol

A francia kormány 62-ről 64 évre emelné a nyugdíjkorhatárt.

Januárban három napos sztrájkkal tiltakoztak a francia szakszervezetek, most pedig több százezren vonultak utcára szombaton a nyugdíjreform ellen. A Reuters tudósítása szerint Emmanuel Macron francia elnök úgy nyilatkozott, az új törvény – amelynek értelmében 62-től 64-re emelnék a korhatárt – elkerülhetetlen, ha meg akarják őrizni a nyugdíjrendszer stabilitását.

A belügyminisztérium közlése szerint nagyjából 963 ezer ember tiltakozott ma országszerte, tizedük, 93 ezer ember Párizsban. Ez azt jelenti, hogy a tiltakozások ereje még nőtt is egy kicsit a januári 80 ezres felvonuláshoz képest. A szakszervezetek a párizsi tüntetők számát jóval magasabbra, 500 ezer főre becsüli.

„Ha nem hallják meg, mi történik az utcákon, mi történik az emberekkel, akkor nem kell meglepődni, ha a tiltakozások elsöprő méretűek lesznek” – mondta a Reutersnek egy tüntető, a 43 éves Delphone Maisonneuve, aki ápolóként dolgozik.

A tüntetések békések, legalábbis a franciákhoz képest: egy autót és néhány kukát felgyújtottak, a rendőrség pedig könnygázzal és füstgránátokkal igyekszik letörni a megmozdulás radikális hangjait.

Az OECD-országok közül a franciák élik a leghosszabb nyugdíjas éveket, és a felmérések szerint az embereknek eszük ágában sincsen lemondani erről a privilégiumról.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.