Ukrán külügyminiszter: Európa öngyilkossága lenne, ha nem veszik fel Ukrajnát a NATO-ba a háború után

Külpol

Szerinte Orbán Viktor hivatalában és a Kremlben "nagyon hasonló a politikai felfogás".

Európa öngyilkosságával lenne egyenlő, ha Ukrajna nem csatlakozhat a NATO-hoz az Oroszországgal vívott háború után

– mondta Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszter a Welt am Sonntag című vasárnapi német lapnak.

Az ukrán diplomácia vezetője arra a felvetésre, hogy ismét megjelentek Nyugaton az ukrán győzelemben kételkedő hangok, és Orbán Viktor magyar miniszterelnök szerint az idő Vlagyimir Putyin orosz elnök kezére játszik, mert több katonája van, mint Ukrajnának, kijelentette: megelégelte már, hogy ellentmondjon az ilyen "értelmetlen érveknek".

Kifejtette, hogy már a hazája elleni orosz támadás elején is voltak, akik azt mondták, hogy Ukrajna vesztésre ítéltetett, és amikor sikereket arattak a csatatéren, ezek a hangok elhalkultak, de mindig újra felerősödtek.

Mint mondta,

ez az egész csak blabla, ezek az emberek azért beszélnek, hogy beszéljenek, hogy a saját narratívájukat erőltessék, miközben mi a győzelemhez vezető úton járunk".

Dmitro Kuleba nemmel válaszolt arra a kérdésre, hogy Vlagyimir Putyin szövetségesének tekinti-e Orbán Viktort, és hozzátette: reméli, hogy a magyar miniszterelnök továbbra is az EU és a NATO szövetségese marad.

Ugyanakkor

Orbán Viktor hivatalában és a Kremlben "nagyon hasonló a politikai felfogás"

– jegyezte meg.

A közelgő vilniusi NATO-csúcsról és az ukrán csatlakozás ügye körüli vitákról elmondta:

"hiba", hogy a NATO-tagországok vezetői azt gondolják, hogy Ukrajna felvétele a szövetségbe újabb háborúhoz vezet.

Ezzel szemben a helyzet az, hogy "Oroszország soha többé nem mer majd megtámadni minket, ha egyszer a NATO tagja leszünk", és Ukrajna a szövetség részeként kiveszi majd a részét az orosz fenyegetéstől tartó tagállamok védelmének megerősítéséből is. Ezekben az országokban nem német, hanem ukrán csapatok állomásoznak majd – jelentette ki Dmitro Kuleba.

Hozzátette, nem arról van szó, hogy Ukrajnát "most azonnal" fel kell venni a NATO-ba, de "öngyilkosság" lenne Európa számára, ha Ukrajna nem csatlakozhatna a szövetséghez, mert csak így lehet "bezárni az ajtót az Európát és az euroatlanti térséget fenyegető orosz agresszió előtt".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.