„Mi magunk vagyunk a művészetünk” – Gilbert & George

  • Barkóczi Flóra
  • 2017. július 30.

Kultúra

Az ötven éve együtt dolgozó művészpáros Bűnbak képek című kiállítása szeptember 24-ig látható a Ludwig Múzeumban. Interjúnk a művészekkel.

magyarnarancs.hu: Gyakran ellátogatnak a kiállításaik megnyitóira?

Gilbert: Minden esetben mi tervezzük meg a kiállításainkat teljes egészében a katalógustól a meghívóig, mindez a művészetünk része. Ha csak tehetjük, elmegyünk a megnyitókra, beszélgetünk a látogatókkal, válaszolunk a kérdésekre.

magyarnarancs.hu: Budapesten legutóbb 1992-ben az egykori Ernst Múzeumban volt önálló kiállításuk A világegyetem képei (The Cosmological Pictures) címmel. Miben más az üzenete a jelenlegi kiállításnak?

George: Második alkalommal jöttünk Budapestre. Fontosnak tartottuk, hogy elhozzuk a képeket az itt élő közönségnek, mivel ez az egy lehetőségünk van arra, hogy beszéljünk hozzájuk. A világunkban az elmúlt években bekövetkezett társadalmi változások hívták életre a képeket, és úgy gondoltuk, hogy fontos minél több helyszínen bemutatni őket.

Gilbert: A képek erőteljes vizualitása is azt szolgálja, hogy az emberek értsék, mondandónk van számukra. Nem kedveljük az olyan műveket, amelyek nem akarnak közölni semmit.

magyarnarancs.hu: Művészi pályafutásuk 1969-ben az Élő szobrokkal (Living sculptures) kezdődött. Nyilatkozataikban hangsúlyozzák, hogy máig „élő szobroknak” tartják magukat. Mit jelent pontosan a meghatározás?

Gilbert: A hatvanas évek végén az ötlet alapja az a gondolat volt, hogy mint élő emberek képesek vagyunk beszélni a közönséghez. Úgy gondoltuk, ez a legegyszerűbb módja annak, hogy művészetünkkel üzenetet adjunk át, így alakultak ki az Élő szobrok. Később ugyanebből a gondolatból kiindulva kezdtünk képeket készíteni és jöttünk rá, hogy a képeken keresztül is képesek vagyunk beszélni.

George: Munkásságunkat szobrokként kezdtük, és művészetünket máig a szobrászathoz érezzük a legközelebb. Az itt kiállított munkákat is elsősorban szobrászi munkáknak tartjuk, és nem képeknek.

magyarnarancs.hu: A kezdeti performatív munkáikra sem szeretik a „performance” szót használni. Miért van ez?

George: A performance-művészet mindig valamilyen szélsőséges céllal közelít a társadalom felé. Többnyire együtt jár egy csomó kosszal, érthetetlen hangokkal és egyéb furcsaságokkal. Mi egy szélesebb réteghez szeretnénk szólni a munkáink révén.

Gilbert: A performance-művészet időben zajlik, így eleje és vége van – nekünk viszont nincs. Az élő szobor örökké tart – a hátrahagyott képeink révén. Nincs szükségünk a performativitás kategóriájára, hiszen mi magunk vagyunk a művészetünk.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: Több alkalommal említik, hogy önök „két ember, de egy művész”. Szükséges ehhez, hogy kettejük személyisége nagyon hasonló legyen?

George: Nem szükséges. Az, hogy két részből állunk, mégis egyek vagyunk, ugyanolyan típusú létezés, mint ahogyan a világon szinte minden létezik, akár az állatvilágban, akár más élőlények esetében. Ez hatalmas erőt is ad.

Gilbert: Persze ez azért is van, mert nem szeretnénk egyedül lenni, ahogyan senki sem. El sem tudom képzelni, hogy művészként egyedül üljek a műteremben egy üres vászon előtt. Rémisztő még belegondolni is. Nagyon felszabadító, hogy bármikor meg tudom kérdezni George-ot, mit hogyan csináljak. Egyedül biztosan önbizalom-hiányosak lennénk.

magyarnarancs.hu: A legtöbb művészpáros legfeljebb egy-két évtizedig marad együtt. Igaz, önök házastársként is egy párt alkotnak.

Gilbert: Nagyon egyszerű. Azért vagyunk ilyen sokáig együtt, mert nyerni szeretnénk. És mert sokat nevetünk. Sosem adjuk fel, sosem hátra nézünk, mindig előre, mindig a következő képünkön gondolkozunk. Az itt kiállított munkákat négy éve készítettük, és épp 1 hete fejeztünk be egy több mint száz képből álló újabb anyagot, melyeket októberben szeretnénk kiállítani.

George: Az alkotói folyamataink megosztása egy csodálatos, már-már misztikus dolog, mivel egy általunk közösen teremtett világban élünk és dolgozunk. Az otthonunk, a múltunk, az archívumunk, a filozófiánk, a vallásunk – egy közös világot jelentenek, ebből tudnak megszületni a munkáink. A formavilágunk kialakítása is közös folyamat volt.

magyarnarancs.hu: Az itt kiállított, 2013-ban készült képek – ahogy azt a megnyitón is elmondták – olyan fogalmakat járnak körül, mint „a halál, a remény, az élet, a félelem, a szex, a pénz, a faj és a vallás”. Hogyan változott a képek aktualitása az elmúlt négy évben?

George: Ezek a munkáink hónapról hónapra, évről évre egyre aktuálisabbak és relevánsabbak. Azok, akik eleinte nem igazán értették a képeket, rögtön több értelmet találtak bennük például az egy évvel ezelőtti nizzai támadás után. Az életben maradottak számára ezek a képek nem is lehetnének relevánsabbak.

Gilbert: A képek ma sokkal erőteljesebben reprezentálják napjaink világát, mint 2013-ban. Talán Magyarország kevesebbet változott azóta, de a nyugat-európai nagyvárosok, köztük London, ahol mi is élünk, vagy Észak-Amerika rengeteget változott az elmúlt négy évben. És ez a változás, úgy gondoljuk, a mi életünkben nem is fog megállni.

George: Ahogyan a történelem folyamán Magyarországot is lebombázta Németország, majd Oroszország, minket lebombáztak a németek, az írországi katolikusok, majd a muszlimok. Lassan a világon mindenki kapcsolódik ezekhez a ma is zajló háborús folyamatokhoz. Még aki vidéken él, az is látja a tévében vagy olvassa az újságban, hogy mi történik nap mint nap. A háborús környezet határozza meg a mindennapjainkat, amit közösen hoztunk létre. Mindannyian felelősek vagyunk valamiképp.

magyarnarancs.hu: Hogyan kapcsolódnak művészként ezekhez a társadalmi történésekhez?

George: A legtöbb művész témája maga a művészet. A mi művészetünk témája viszont maga az élet. Ez épp az ellentéte. Szeretnénk hatást kiváltani és részt venni a folyamatokban. Úgy gondoljuk, azért vagyunk itt, hogy az emberiség eddigi áldozatainak értelmet adjunk. Sokan kerültek börtönbe, lettek üldözöttek azért, hogy egy szabadabb, fejlettebb világban élhessünk. Szeretnénk továbbvinni ezt a folyamatot.

Gilbert: Úgy gondoljuk, ehhez elsősorban egyfajta megvilágosodásra van szükség, amelynek segítségével képesek vagyunk megszabadítani magunkat a vallás kötelékeitől, mivel elsősorban vallási háborúk között élünk.

magyarnarancs.hu: Mi a víziójuk az ideális jövőről?

Gilbert: Amiért mi a művészetünkkel is harcolunk, az a szabadság és a közösségi értékek. Szeretnénk, hogy az emberi lény az univerzum középpontjaként létezhessen. Hisszük, hogy az emberiség megérdemli ezt a szabadságot.

magyarnarancs.hu: Mennyiben utópisztikus ez a jövőkép?

George: Úgy gondoljuk, inkább a jelen utópisztikus. A valaha volt legkiváltságosabb korban élünk. Budapest, ahol utoljára 25 évvel ezelőtt jártunk, teljesen megváltozott, az embereken érződik a szabadság, például mindenki félmeztelenül járkál. Minden egészen más, mint 25 éve. A nyugati világ is egyre kiváltságosabb, egyre több mindenhez férhetünk hozzá, kulturális szempontból is: egyre több verset fordítanak le különböző nyelvekre, egyre több zenét, filmet és könyvet érhetünk el. Az öltözködésünket illetően is egyre nagyobb szabadságunk van: amikor gyerek voltam, lehetett választani, hogy kék, zöld vagy szürke pólót szeretnék-e felvenni. Ma már szinte bármilyen színben és bármilyen felirattal kaphatok pólót, ha szeretnék.

magyarnarancs.hu: Mit gondolnak a Brexitről?

Gilbert: Szerintem a Brexit mindössze arról szól, hogy Anglia saját magát szeretné kormányozni. Ez mindig is így volt, soha nem szerettünk volna része lenni a nagy Európának. A britek azt szeretnék, hogy egyedül ők döntsenek arról, mi történik velük, ne egy náluk nagyobb Európa vagy mondjuk Németország.

George: Az emberek félreértik a helyzetet. Azt gondolják, hogy Nagy-Britannia el akarja hagyni Európát. Nem erről van szó, hiszen mi is Európa része vagyunk. Magyarországon más a helyzet, itt a lakosság majdnem 100 százalékban magyar. Anglia, különösen London, ahol mi is élünk és dolgozunk, 100 százalékban globális, internacionális város. A londoni National Gallery európai művészettel van tele, az éttermeink a legkülönbözőbb európai nemzetek ételeit kínálják. Nem Európát akarjuk elhagyni, nem is tudnánk, hanem Brüsszelt.

magyarnarancs.hu: Mit kell tudni az alkotói módszerükről, hogyan készülnek a képeik? Ha jól gondolom, az itt kiállított képekhez számítógépet is használnak.

Gilbert: Korábban fotónegatívokkal dolgoztunk, amelyeket mi magunk hívtunk elő. Ma azonban már számítógéppel készítjük a képeket. A metódus ugyanaz, csak a technika változott.

George: Fontos, hogy a munkát ettől még nem a számítógép hozza létre, hanem mi. A világon több száz millió ember használ számítógépet, mégiscsak mi hoztunk létre ilyen képeket, mint amelyek itt láthatók.

Gilbert: Minden a vízión múlik, hogy hogyan hozod létre, az másodlagos. Ha van víziód, akkor lesz belőle valami, ha nincs víziód, akkor nem lesz semmi. A mi víziónk, hogy minél erősebben tudjunk kapcsolódni az emberekhez, a képeink közönségéhez.

magyarnarancs.hu: Mire számítanak, hogyan fogadják majd Budapesten a kiállítást?

George: Egyelőre nem tudjuk, kik nézik meg a képeket, de remélhetőleg a média segítségével sok látogató jön majd. Sokszor az emberek azért nem járnak el a kiállításokra, mert nem is tudják, hogy léteznek.

Gilbert: Fontosnak tartjuk a média szerepét. Nem lesz már sok alkalmunk kiállítást rendezni, és főleg jelen lenni saját kiállításainkon. Ezért látogatjuk mi magunk is a megnyitókat.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.