Súlyos összecsapások törtek ki a Templom-hegyen, Jeruzsálemben

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 11.

Lélek

Idén egy napra esett egy muzulmán és egy zsidó ünnep. Nem lett jó vége.

2019-ben egybeesett íd al-adha, a muszlim áldozati ünnep és a tisea beav, a zsidó szentély római lerombolásának gyásznapja. Más években a tisea beav ünnepén a biztonságiak általában lehetővé teszik a zsidó látogatók számára a Templom-hegy megtekintését. Idén azonban a kettős ünnep miatt ezt megtiltották, de csak az utolsó pillanatban, és zsidó vallásos-nacionalista fiatalok gyülekeztek a számukra kijelölt kapunál. A Templom-hegyen, az al-Aksza mecset előtti téren a muszlim imádkozók tiltakozni kezdtek a zsidók belépése ellen, székeket és köveket dobáltak és harcra buzdító szlogeneket kiabáltak.

Válaszul a rendbontásra a biztonságiak megkezdték tömegoszlató fegyverekkel, könnygázzal a tér kiürítését. Összecsapások törtek ki, melyekben könnyebb-közepes sérüléseket szenvedett a rendőrség szóvivője szerint négy rendőr, és tizenöt muszlimot kórházba szállítottak. Egy 18 éves zsidó fiatalt egy felé dobott üvegpalack sebesített meg az óváros egyik utcáján a Jediót Ahronót című újság honlapja, a ynet szerint.

Az összecsapások után a kiürített teret a rendőrség lezárta, majd később megnyitotta a zsidó látogatók előtt. A rendőrség egyik illetékese arról tájékoztatta a ynetet, hogy a tér muzulmánok előli lezárása politikai döntés volt, de a miniszterelnök környezetében ezt cáfolták, és rendőri határozatnak nevezték.

A Templom-hegy reggeli lezárását a vallási gyásznapon a zsidó látogatók elől Becalel Szmutrics közlekedési miniszter, a Nemzeti egység nevű jobboldali párt egyik vezetője szégyenteljesnek nevezte, behódolásnak a terror és az arab erőszak előtt.

Ugyanakkor Jichák Joszef szefárd főrabbi közölte, hogy tilos a zsidók belépése a Templom-hegyre, mert szigorúan tiltja a vallási törvény, és kívánatos, hogy a zsidókat ebben egész évben megakadályozzák.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.