Buzi, zsidó, cigó, néger, turbános, nyomi, búza, zsigger, bokszos, tesó, terrorista, fogyi: szarozzunk-e a píszível?

Lelki betevő

LMBTQIABCGRSA, izraelitamózeshitű, brazil, afroamerikai, kerekes?

Minek szarozzunk, nem igaz? Nevezzünk mindenkit annak, ami. Az az egyértelmű. Buzi, zsidó, cigó, néger, turbános, nyomi. Vagy. Búza, zsigger, tesó, bokszos, terrorista, fogyi.

Ja, hogy van ez a píszí bullshit, hogy LMBTQIABCGRSA, izraelitamózeshitű, brazil, afroamerikai, kerekes?

De nem. A píszí, azaz a politikailag korrekt beszédmód nem bullshit, nem faszság, hanem arra van, hogy az emberekről úgy beszéljünk, hogy az ne legyen bántó, kirekesztő, megalázó, lealacsonyító és úgy, hogy azzal

az adott ember vagy adott embercsoport komfortosan érezze magát.

false

 

Fotó: Közkincs

A dolog innen nézve nem túl bonyolult, ha közvetlenül beszélek valakivel, akkor elég hamar kiderül, hogy neki az a jó, ha buzinak nevezem. Lehet, hogy jó, de lehet, hogy attól mégis komfortosabban érzi magát, ha homoszexuálisként utalok rá, de az is lehet, hogy a meleggel jobban elvan. Esetleg az is előfordulhat, hogy azt gondolja, hogy van neki egy keresztneve, meg egyéb tulajdonságai, amik jóval inkább meghatározzák őt, mint pusztán az, hogy a fiúkat vagy a lányokat gondolja-e vonzónak, és ha majd azt gondolja, hogy itt most bizony a szexuális orientációja van a fókuszban, akkor majd ő megmondja.

Ha pedig nem vele, hanem róla beszélek, akkor kutya kötelességem őt/őket úgy megnevezni, ahogy az adott csoport nagy többsége nevezi magát.

Itt azonban két elég fontos kérdés is felmerül.

  1. Vajon az adott csoport tényleg csak egy csoport-e vagy esetleg több?

  2. Vajon tényleg minden megnevezett esetben releváns a megnevezés?

Az első kérdésre még elég könnyű a válasz. Általában az szokott kiderülni, hogy nem, az adott csoport igazából több csoport. Ezt látjuk az úgynevezett másság kapcsán is. Hogy a szexuális orientáció jóval többféle lehet, mint amit pusztán a másság leír. Épp azért van egyre több betű az LMBTQIA-ban, hogy ezeket az orientációkat szépen egyesével nevezzük meg. Mivel pedig nem is az a lényeg, hogy ők mások, mint mi, hanem az, hogy mi magunk vagyunk sokféle szexuális orientációjúak, ezért szerintem ebbe a sorba nyugodtan bekerülhetne a H, a heteroszexuális is, bár nekik épp nem csorbulnak a lehetőségeik,

az összes többinek viszont sajnos igen.

Ez tehát egy tolerancia- és emancipációs folyamat, ami vagy addig tart, amíg az ábécé, vagy addig, amíg nincs minden egyes csoport külön megnevezve. Mindez lehet ám kívülről nézve fárasztó vagy unalmas, de ennyi rugalmasság azért talán még belefér. És ha egyik nap még ez tűnik pc-nek, a másik nap meg az, akkor annyi baj legyen. Tanuljuk meg szépen az új kifejezést, a többségnek csak egy szó, az adott kisebbségnek viszont jóval több tartalommal bír, hiszen nekik az identitásuk szerves része az, hogy miként kerülnek bele a médiába, a közbeszédbe és a sima párbeszédekbe.

A második kérdésre a válasz már jóval bonyolultabb. Honnan lehet tudni, hogy valami tényleg az adott csoport kérdése-e vagy valami másé? Megnevezhető-e a cigányság akkor, amikor lecsúszó társadalmi csoportokról beszélünk vagy erre semmi szükség, mert nem csak cigányok csúsznak le, illetve

attól, hogy valaki cigány, még nem biztos, hogy le is csúszik.

A probléma itt kettős. Egyrészt ok-okozati kapcsolatot feltételezünk ott is, ahol egyébként csak együtt járás van, ami azt jelenti, hogy ha következetesen egy mondatba kerül a lecsúszás és a roma származás, akkor sokan azt fogják gondolni, hogy valaki azért csúszik le, mert roma. Ami egyébként még igaz is lehet, de ez nem azért van, mert a romaság vérében ott lenne a lecsúszás, hanem azért, mert a többség kirekesztően gondolkodik.

Másrészt pedig azért, mert minden kisebbségi csoport, így a cigányság megítélése esetében is összecsúszik az etnikai identitás és az etnikai személyiség, holott a kettőnek közvetlenül semmi köze egymáshoz. A közvetett összefüggésről pedig nem is a cigányság tehet, hanem azok, akik összemossák a személyiséget az identitással, a viselkedést a származással.

Meg lehet tehát említeni azt, hogy valaki roma. Természetesen. Nincs abban semmi kínos, ciki, tabu. Csak hát vajon mindig számít egy roma ember esetében, hogy ő roma? Tényleg oda kell tenni mindig? De tényleg?

A válasz erre sokszor az, hogy minek a dolgot túlérzékenykedni, roma volt, oszt jónapot.

De vajon túl azon, hogy egy nem roma esetében nem tesszük oda, az is kérdés, hogy vajon tényleg tudjuk-e, hogy roma. És az is kérdés, hogy egy olyan világban, amikor barnább bőrűeket lemigránsoznak, amikor kendős emberekre reflexből rendőrt hívnak, akkor nem kell-e még óvatosabban, még érzékenyebben fogalmazni?

Szóval még ha az USA elnöke és Magyarország miniszterelnöke azt is mondja, hogy a pc-kommunikáció megbénítja a közbeszédet, hát a Lelki betevő szerkesztősége erről másképp gondolkodik.

Mégpedig úgy, hogy pc-kommunikációra pszichológiai oldalról igenis szükség van, mi pedig épp elég érzékenyek és rugalmasak tudunk lenni ahhoz, hogy megtaláljuk azt a beszéd- és gondolkodásmódot, amivel úgy tudunk beszélni valakiről, hogy közben nem bántjuk meg, de azért a problémát (már persze csak akkor, ha van) felismerjük, megértjük és meg is akarjuk oldani.

Nem kell tehát színvaknak, származásvaknak, orientációvaknak lenni.

Sőt.

Arról még véletlenül sincs szó, hogy félve kerülni kellene a homoszexuális szót, hogy utána homárral helyettesítsük, vagy hogy arra lenne szükség, hogy lehalkítsuk a hangunkat akkor, amikor a zsidó szót ejtjük ki a szánkon, esetleg, lehagyva a zs-t, csak idót mondjunk.

Politikailag korrektnek lenni nem így kell.

Píszínek lenni ugyanis mindössze annyit jelent, hogy kimondjuk ezeket a szavakat, de csak akkor, amikor tényleg releváns és úgy, hogy a megnevezés valóban csak az (etnikai) identitásra vonatkozzon, ne a személyiségre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.