Pályázatok a budapesti Városháza körül

A kaszárnya árnya

Lokál

A főváros néhány hete írta ki a tervpályázatát Városháza park rendezésére – nem először. Már 1898-ban is pályázattal akarták megoldani a Központi Városháza ideköltözését. Semmi nem valósult meg a javaslatokból, csak ideiglenes megoldások követték egymást. A tehetetlenség okainak eredtünk a nyomába.

Budapest nem büszkélkedhet olyan városi főtérrel vagy szimbolikus központi épülettel, mint Bécs, noha három „városházának” nevezett épület is volt/van a fővárosban. A szakirodalom Régi, Új- és Központi Városházát említ, igaz, a Belvárosi Plébániatemplom mögött álló Régit 1900-ban, az Erzsébet híd építésének hevében lebontották.

Ekkor a Lipót utcában (a mai Váci utcában) már 25 éve működött az Újvárosháza. Az eredetileg városi törvényszéknek szánt épület Steindl Imre tervei alapján készült el 1872-ben. A neoreneszánsz stílusú, dekoratív épület azonban nem volt alkalmas a törvényszék befogadására, így aztán Pest, Buda és Óbuda egyesítése után két évvel, 1875-ben a városatyák vették birtokukba. De csak jelképesen: az épület az állam tulajdona, a fővárosnak csak ingyenes használati joga van rá.

Rokkantak, katonák, városatyák

Mivel a 19. század végére a két városháza együtt is szűknek bizonyult, a főváros már a Régi Városháza bontása előtt igyekezett gondoskodni megfelelő épületről. 1894-ben megvásárolta a belvárosi Károly kaszárnya és a hozzá tartozó Károly körút–Rostély utca (ma: Gerlóczy utca)–Gránátos utca–Sütő utca határolta területet. Azóta itt működik a főváros vezető hivatala; a Gránátos utca 1900-tól Városház utca, a létesítmény hivatalos elnevezése: Központi Városháza.

Az itt lévő kaszárnya épülete eredetileg a török elleni harcokban megsebesült, magukat ellátni képtelen hadirokkantaknak – invalidusoknak – épült, 4 ezer férőhellyel számoltak. Háromemeletes tömbje a barokk kori Pest drasztikusan monumentális épületegyüttese lett, léptéke még ma is kirí a Belváros átalakuló karakteréből. A munkálatok 1716-ban kezdődtek, ma is látható barokk épületét évtizedekig tartó huzavona s mindenféle kezdemények után Anton Erhard Martinelli itáliai építőmester jegyezte. 1727-től 1741-ig dolgozott a négyudvaros épületen, de annak csak a fele készült el. Az elakadás oka az volt, hogy a középkori városfal útjában állt az építkezésnek, de Pest vezetése nem engedélyezte a fal lebontását, noha Savoyai Jenő, a császári haderők parancsnoka, sőt maga VI. Károly, illetve Mária Terézia is támogatta az építkezés befejezését. Ennek ellenére az ekkor még Invalidus-ház néven futó beruházás soha nem épült meg. Az eredeti tervekről, amelyeket Salomon Kleiner bécsi mester rézmetszetei őriztek meg az utókornak, jól látható, hogy a négy udvar köré rendezett, két- és háromszintes szárnyakból álló monstrumot hiába díszíti finom plasztikájú barokk ornamentika, leginkább egy római castrumra emlékeztet. A be nem fejezett építmény eredeti funkciójában 1783-ig működött, de miután az ápoltak a folyosón sem fértek el, az akkori uralkodó, II. József kiköltöztette őket, s az épületegyüttest átalakították kaszárnyává. A pesti városfal lebontása 1786-ban elkezdődött, elvileg tehát nem állt útjában a Martinelli-terv megvalósításának. A későbbi kiegészítések és bontások révén az épületegyüttes a Károly körútig nyúlt, de sosem öltött egységes külsőt. Az istállókat később piaccsarnokként hasznosították, de működött itt tébolyda, kápolna és ispotály is, hogy végül adásvétel útján kerüljön a főváros birtokába.

 
Salomon Kleiner rézkarca 1770-ből 

Pályázat és pályázat

A Városháza 1898-as költözése idején sem volt kétséges, hogy a főváros irányításának otthona szimbolikus épületet követel. Az első pályázatot a birtokbavétel után írták ki – a nyertes terv bontást javasolt, de csak ideiglenesnek szánt beavatkozások történtek, 1912-ben Hegedűs Ármin építette át az oldalszárnyakat, előzetesen a földszintig lebontva azokat. Később a hivatal növekvő létszáma miatt kétszintes pavilonszárnyak kerültek az udvarokba, majd a kor műszaki követelményeihez igazodva egy trafóház – ez lett később a Merlin Színház – és egy tűzoltóbázis is létesült.

A főváros 1940-ben írt ki újabb pályázatot, amelyen rengeteg építész indult, többségük romantikusan túlfűtött, gigantikus toronnyal, visszalépcsőző szintekkel és árkádokkal kialakított, erődszerű birodalmi épületnek álmodta meg az új városházát. A pályázaton induló, és a háború utáni modern építészet emblematikus alakjává váló Preisich Gábor visszaemlékezésében említ egy díjazatlan tervet, mely a Madách téri kapuívvel szemben mélyen a telekbe nyúló teret alakított ki, és a körúttól távol, a mai keresztszárny vonalában helyezte el a 82 méter magas, toronyszerű irodaépületet. Ez a nyolcvan évvel ezelőtti elképzelés azért érdekes, mert nagyjából megegyezik a Városháza jelenlegi üres/parkos elhelyezkedésével. A II. világháborúban a Károly körúti oldal elpusztult, az újjáépítés pedig a minimumra szorítkozott. Így jött létre a kiskörúti üzletek maradványaiból a bódésorra emlékeztető képződmény az akkor Tanács körútként ismert Károly körúton, amelyet csak 2005-ben bontottak le.

A Városháza ügye ezután több mint hetven évre lekerült a napirendről, s a főváros csak 2008-ban írt ki újabb pályázatot a 2006-ban elindított Budapest Szíve programhoz kapcsolódva. Az 1940 óta eltelt időben – nálunk persze csak a rendszerváltás után – jelentősen megváltozott a hatalom, a közigazgatás és a társadalom viszonya, és nemzeti erőfitogtatás helyett a közszolgálat vált a kívánatos szimbolikus tartalommá. Hetven év alatt alapvetően megváltozott az épített örökséghez fűződő viszonyunk is; Magyarországon egy műemlék akkor sem volt lebontható – legalábbis 2008-ban –, ha alkalmatlanná vált a feladatára. Szabadság és korlát tehát egyszerre jelent meg az akkori tervpályázatban. A Városháza-Fórum címet viselő projekt a nyitott városháza eszményét vizionálta a műemléki értékek megtartása mellett, Budapest ma sem létező, rég áhított főterét kívánta megteremteni egy zavaros, különböző léptékű, korú és karakterű épületekkel szegélyezett térsorban. Nem csak a Milyen legyen a demokratikus társadalom önkormányzati épülete?, avagy Milyen legyen a 21. századi város főtere? kérdésre kereste a választ, de a Belváros régóta megoldatlan városszerkezeti problémáit is felszínre hozta.

A 12 pályázat közül kiválasztott nyertes terv – a Városligettel szemben álló, feltűnő ING bankot is megálmodó Erick van Egeraat munkája a Martinelli-féle keretes beépítést elevenítette fel, a barokk palotát a Károly körút felé egy extravagáns külsejű, áttört épületrésszel kiegészítve, amely Deák tér felőli sarkán felhasad, és ezen keresztül „szippantja be” az utcán járókat a fórum udvarára. A tervek többsége hasonló elvet követett, lezárta a fórumot a kiskörút felől, de például a területtel sokat foglalkozó Zoboki Gábor irodája épületekkel közrefogott, nyitott udvart képzett a Madách tér tengelyében, melynek végében, az ottani boltívvel szemben hangsúlyosan jelenik meg a Központi Városháza műemléki tömege. Ma ez az irány, de egyúttal kompromisszum is: Budapest egymagában nem tudná finanszírozni a grandiózus elképzeléseket.

 
Városháza, park, távlatok
Fotó: budapest.hu

A pesti belváros közepének beépítése nem csak arról szól, hogy működő és a környezetével kommunikáló közintézményt kell létrehozni. Egy ekkora projekt vissza nem térő lehetőség arra, hogy egy térszerkezeti lyukat értelmes struktúrává változtassunk. Az itt kialakult terület ugyanis a hiányt testesíti meg, és nem is csak az Erzsébet téri „gödör” miatt, noha az – nevezzük Gödörnek vagy Akváriumnak – alighanem örökre a politikai okból elkaszált értelmes városi beavatkozás szimbóluma marad. A fókusz máig hiányzik, de ott villog az óriáskerék jó pénzt hozó cirkuszi látványossága. Ennek tükrében a tudati térképünkön a város közepe tulajdonképpen a Deák téri metrókijárat, mint egyetlen kapaszkodó az egymásba folyó terek kopott káoszában. Ezt a rendetlenséget kívánta és tudta volna orvosolni az Andrássy út torkolatával szemben a Nemzeti Színház, amely tagolta volna az Erzsébet tér, Deák tér, Madách tér nagyon különböző karakterű, most mégis egybefolyó térsorát.

Ugyanakkor az ökológiai kihívások abba az irányba terelik a nagyvárosokat, hogy ami eddig nem épült be, az maradjon is így. A most kiírt fővárosi pályázat nem véletlenül kapta a Városháza park elnevezést, ugyanis a hivatali parkolás megszüntetésével megnyitja a telket a Károly körút felé, hogy ezen keresztül tárja fel az épületegyüttes eddig elzárt két udvarát. A teret kifejezetten a lakosság számára kívánják használhatóvá tenni; nem újabb Városligetet, még csak nem is Erzsébet teret kell ideképzelnünk, hanem burkolt felületekkel is rendelkező városi fórumot, ahol rendezvényeket lehet tartani, akár tüntetni is, s egy műemlék épület árkádos nyílásain keresztül juthatunk a későbbiekben a köz számára megnyitandó földszinti térbe és pincekocsmába. A fővárosi büdzsébe egyelőre annyi fér, hogy a pályázat eredményétől függetlenül, még a tér kialakítása előtt felújítsák a Merlin Színházat és a Városháza Károly körútra néző homlokzatait. Félő, hogy utóbbiak ettől sem lesznek barátságosabbak, de a pályázók ezt is orvosolhatják. Mélygarázs nem lesz, hisz a Belváros tömegközlekedéssel könnyen elérhető. A Gerlóczy utca felé is kinyílik az épület, ideköltözik a Budapest Galéria. (Ebben a traktusban eredetileg hatméteres belmagasságú, boltozott térsor volt, amelyet 1900-ban fafödémmel osztottak két szintre; ezt ismét összenyitva a galéria a Kiscelli Múzeumhoz hasonló kiállítótérhez juthat.) Ha pedig az udvarokat, a földszintet és részben a pinceszintet bekapcsolják a város vérkeringésbe, a nyitott városháza eszménye végre életre kelhet – dacára a rendelkezésre álló szűk anyagi keretnek.

Megnyitva a hagyomány előtt is

A Városháza meg nem építésének története bizonyítja, hogy mindig is a finanszírozás hiánya jelentett akadályt, és nem csak azért, mert szegény a város. Most nyilván szerepe van annak is, amit a nagy tapasztalattal rendelkező Zoboki Gábor mondott az új pályázattal kapcsolatban: mivel ciklusokon átnyúló beruházásról van szó, eddig senki sem mert eddig belevágni. A „város-pláza” – ahogy az akkor még civil szakemberként, ma a Városháza park pályázat felett bábáskodó főtájépítész-közszolgaként tevékenykedő Bardóczi Sándor találóan nevezte még 2008-ban – nem jó irány. Az akkori pályázatban ugyanis elvárás volt, hogy olyan funkciókat helyezzenek el a tervezők, amelyek bevételt biztosítanak a túlméretezett épület fenntartható üzemeltetéséhez. A rendszeres bevétel ma is létszükséglet lenne, merthogy a legnagyobb probléma még mindig a több mint 250 éves épület, mely semmiképpen sem felel meg a 21. századi igényeknek. Egy dolgozóra mintegy 60 négyzetméter terület jut, miközben egy modern irodaházban 10–15 négyzetméter az optimális.

A többnyire üres, méltóságteljes folyosókon karbantartók őgyelegnek mészfoltos kocsijukkal, a 18. századból örökölt, rokkantkórházra optimalizált alaprajzi rendszerben – amelyet a műemléki tanulmány megtartandónak ítél – egy bevilágítás nélküli középső traktus teszi lehetetlenné az értelmes használatot. A széles folyosók egyrétegű ablakain centis réseken húz a szél, és szabadon kering a kifűthetetlen belmagasságú terekben. Valóban bevételt kell szerezni a méreténél és állapotánál fogva is hatalmas összegeket felemésztő felújításra, de ez még nem oldaná meg a hivatal észszerű működését.

A főváros vezetése elé tárt döntés-előkészítő tanulmány a történeti, építészeti, üzemelési és finanszírozási lehetőségek függvényében négy alternatívát vázolt fel a továbblépésre. Barts Balázs dicséretesen rövid és célratörő írása az előzmények, a kihasználtság számszerű elemzése és a műemléki, valamint építési előírások, a tradíció és a presztízs szempontjainak számbavétele után ad javaslatokat a rövid, közép- és hosszú távú beavatkozásokra – ennek tanulságai beépültek a most kiírt pályázatba. A tanulmány nagy érdeme, hogy a problémákat elemezve két kérdés mentén szervezi a lehetőségeket egy négyelemű döntési mátrixba: Lehet-e más helyen a Városháza?; Lehet-e új épületben a Városháza? A mátrix a két kérdésre adott igen/nem válaszok függvényében négy lehetőséget kínál. A két szélső helyzet egyike a Központi Városháza épületének felújítása, a másik egy máshol felépült, korszerű, 21. századi épület létrehozása. Utóbbi feltétele valóban a mostani épület eladása lenne, ami – hiába igyekszik a kormánysajtó bűncselekménynek beállítani – nem ördögtől való gondolat; alkalmasabb új funkcióval a műemlék épületet is jobban hasznosíthatnák, a vételár pedig fedezhetné egy új, praktikusabb városháza építésének költségeit. Csakhogy a hazai közegben mégsem lenne szerencsés, és hosszú távon állandó bevételt sem termelne. De az épület szimpla felújítása sem oldaná meg az üzemeltetés gondjait, s nem segítene a használati anomáliákon sem.

A város vezetése tavaly ősszel végül hibrid megoldást választott: a meglévő együttest megtartaná, de a későbbiekben lehetővé tenné a telek Károly körúti részén egy új, korszerű épületszárny létesítését is. Ez a megoldás illeszthető a Városháza park elképzeléséhez, megnyugtatja a tradíció elvesztését fájlalókat, és kielégíti a korszerű munkavégzés feltételeit is. Az új épületrész megoldaná a városépítészeti problémákat, keretezné az újonnan kialakuló Városháza-fórumot, és korszerű hivatali körülményeket biztosítana. Elmondható, hogy a főváros salamoni döntésnek méltán nevezhető gesztust tett, az induló tájépítészeti pályázatban pedig erre a koncepcióra kell választ találni.

Ha végigtekintünk a budapesti városházák történetén, a tendencia nyilvánvaló. A hajdani városszéli kaszárnya a főváros közepére ékelődve csakis úgy élhet túl, ha képes megnyílni a város felé, és maga teremti meg ennek a feltételeit. Szerencsénk van, hogy Martinelli a császári támogatás ellenére is befejezetlen művet hagyott maga után, szó szerint teret engedve a további fejlődésnek.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Neked ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.