„A rendszerváltás után szétspriccelt a prostitúció”

Lokál

Mitől lett a mára szelídebb napokat élő Rákóczi tér az utcai prostitúció egyik központi helye, és miért veszítette el korábbi szerepét? A rendszerváltás előtti strichelésről Diósi Pál és Léderer Pál szociológusokkal beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Egy prostitúcióról szóló beszélgetésen elég erős állításokat fogalmaztak meg Dobray György 1989-es K1 – Film a prostituáltakról című alkotásáról, amely a korabeli utcai strichelés részleteibe enged betekintést. Önök szerint a film hazudik, nem mutat hiteles képet a kor prostitúciójáról. Miért?

Léderer Pál: Arról, hogy a magyar társadalom hogyan kötődik ebben az időben a prostitúcióhoz, ez a film az égvilágon semmit nem mond; amit pedig bemutat, nevezetesen a prostitúciót, arról hazudik. A legalapvetőbb dolog ezzel kapcsolatban az, hogyan is néz ki a szegénység Magyarországon – ezt az egészet pedig kihagyták a filmből. Ezen kívül azt is problémásnak érzem, hogy a transzneműek bemutatása rendkívül aljas, az emberi méltóságot sértő és megalázó módon történik.

false

Diósi Pál: A film hazug volta jól megragadható abban a jelenetben, amikor Tarzan (az egyik főszereplő – Cs.E.E.) megpofozza prostituált párját, és közben nem tudja elnyomni őszinte vigyorát, amely tulajdonképpen leleplezi, hogy ez egy megjátszott jelenet (a film valódi prostituáltak és futtatók közreműködésével készült – Cs.E.E.). Ezzel a vigyorral Tarzan fityiszt mutat az egész társadalomnak. A szóban forgó kapcsolat is rettentő hazug módon jelenik meg, hiszen egy kedves szerelmi viszonyként van beállítva, ahol csak egy játékos pofon csattan el. Ezzel szemben a valóság az, hogy ha a lány nem tud elég pénzt letenni egy nap az asztalra, akkor olyan ütést kap, hogy a szekrényajtó adja a másikat. Ezek szörnyen álságos viszonyok, a rendszerváltás előtt sokan sportot űztek abból, hogy felváltva jártak a rendőrségre feljelenteni egymást. Engem egyébként annak idején felkért Dobray, hogy legyek a film szakértője, de visszautasítottam. Felvázolt ugyanis egy elképzelt jelenetet, miszerint egy Budapesten prostituáltként működő, vidékről elszakadt lányt követ a kamera hazáig, amikor is elmondja a szüleinek, hogy az a pénz, amit ő rendszeres támogatásként hazaküld, miből származik. Én nagyon sok lánnyal beszéltem a kutatásaim során, de ilyen fajta coming outról senki nem számolt be, nem beszélve, arról, hogy nem kerültek olyan helyzetbe, hogy bármit is haza tudjanak küldeni, mert a stricijük mindent elvett tőlük. A film készítője egy szociális mészárszéket álmodott meg, és én egyetlen jelenethez sem akartam adni a nevemet.

magyarnarancs.hu: Pedig több cikk is fontos forrásként hivatkozik például az ön kutatásai mellett a K filmekre.

Diósi Pál: Nézze, én annak idején olvastam olyan kritikát, amely azt állította, hogy az a jelenet, amikor főszereplő prostituált lebonyolít egy aktust (a nő mereven fekszik a férfi alatt és folyamatosan azt kérdezgeti, hogy mikor fog már végezni – Cs.E.E.), a magyar filmgyártás legmegrendítőbb szex jelenete. Szerintem ez messze távol áll a valóságtól.

false

Léderer Pál: Én több éven át tartottam szociológia szakosoknak a prostitúció társadalomtörténetéről szemináriumot, és azt láttam, hogy a lányok ennél a jelenetnél eltakarják a szemüket, de nem a megrendülés miatt, hanem mert annyira gusztustalannak tartják.

 

 

magyarnarancs.hu: Beszéljünk a korabeli valóságról. Milyen motivációkkal és történetekkel találkozott a prostituáltakkal készített interjúi során?

Diósi Pál: Direktbe senkitől sem kérdeztem meg, hogy miért csapott fel prostituáltnak, inkább arról faggattam őket, hogyan fedezték fel a szexualitásukat, milyenek voltak az első élményeik. Innen egyenes út vezetett el odáig, hogy elmondják, hogyan csöppentek ebbe bele. Egészen különböző történetek voltak: volt, akit a barátja adott el, de előfordult olyan is, akit a barátnője vitt ebbe bele, mondván, hogy minek ingyen csinálni, ha ezzel pénzt is lehet keresni. Ami közös volt a lányokban az az, hogy szinte mindegyik élt olyan praktikákkal, amelyek segítségével távol tarthatták magukat a megélt helyzettől. Van, aki ennek érdekében durván beszél a partnerével az aktus ideje alatt, vagy elvicceli az egészet, de akadt olyan is, aki annyi alkoholt fogyasztott, hogy teljesen eltompult az agya, egy lány pedig azt mesélte, hogy úgy tudta átvészelni a közösüléseket, hogy közben Villon verseket szavalt magában.

magyarnarancs.hu: A Rákóczi tér mitől lett ilyen emblematikus helye a prostitúciónak?

Diósi Pál: A rendszerváltás előtt Budapestnek egy nagyon rozzant, rossz társadalmi helyzetű emberek által sűrűn lakott része volt. De a Rákóczi tér prostitúcióval kapcsolatos történetének korábbi háttere is van, ugyanis a két világháború között, sőt még az első világháború előtt is jócskán voltak itt bordélyházak. Ezen kívül építészeti okai is vannak, hiszen talán ez az egyetlen majdnem zárt tér az egész nagykörút mentén, ahonnan sok irányba el lehet bújni.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

magyarnarancs.hu: Minek köszönhető, hogy egy idő után megszűnt a tér e funkciója?

Diósi Pál: A rendszerváltás után szétspriccelt a prostitúció utcai ága is a város különböző pontjaira. A nyilvános strichelést elkezdték háttérbe szorítani az újsághirdetések, és különböző masszázs szalonok, amelyeknek nem titkolt üzleti profiljuk nem éppen a masszázs volt. Volt szerencsém kutatásaim során egy olyan családi házba eljutni, amely „Szemérmes Ajkak Masszázsszalon” néven működött. Itt arról készítettem felmérést, hogy mit tudnak a lányok az AIDS-ről. Szomorú tapasztalatom, hogy 17-18 éves fiatal lányoknak alapvető dolgokat kellett elmagyarázni ezzel kapcsolatban…

Léderer Pál: A Rákóczi térről még annyit, hogy az sosem volt egy elit hely, az ötvenes-hatvanas években is megvolt az a réteg, amely megengedhette magának, hogy a szállodai prostituáltakat – más néven a valutás kurvákat – vegye igénybe. A VIII. kerület e részére mindig is a szegényebb keresetű férfiak jártak. A rendszerváltás és később az internet nemcsak új lehetőségeket hozott a prostitúcióba, hanem toleránsabbá is tette a társadalmat e szakma iránt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.