Az én történetem a te történeted – A csillagos házak emlékére

Lokál

Június 21-én Budapest-szerte az egykori csillagos házakra emlékeztek. Receptek a lágerből, dalok az udvarban – de a legklasszabb fordulatokat persze a véletlen rendezte.


Annyi sok jó esemény szerepelt a „Csillagos házak” programfüzetében, hogy már a választás, az időbeli sakkozás és az útvonaltervezés is komoly logisztikát igényelt. Ismét meg kellett állapítanom: kár, hogy nem tudok osztódni, vagy nincs legalább egy időnyerőm. Így hát két színházi formáció délelőtti és kora délutáni rendezvényére esett a választásom.

Egészen nagy tömeg – vagy hatvan ember – gyűlt össze a Falk Miksa utca 18–20. szám alatt. A sárga csillagos matricával ellátott ház előtt nagy kerek asztal, rajta sütemények, mögötte Borgula András, a Gólem Színház vezetője állt. Előzetesen közös sütést, főzést, egy nagy közös asztalnál emlékezést hirdettek meg a színház szervezői, amely projektet aztán az élet felülírta. A program rendezői – az utolsó pillanatban – mégsem kaptak engedélyt a ház lakóitól, hogy a kis belső udvarban készítsék el a Szakácskönyv a túlélésért című különleges dokumentum néhány receptjét.

false

 

Fotó: Gólem Színház – Hajmási Péter

Öt éhező zsidó nő 1944-ben a lichtenwörthi lágerben azzal tartotta egymásban a lelket, hogy otthoni ízeket, családi ebédeket idéztek fel. Recepteket meséltek egymásnak, amelyeket egyikük, Endrei Istvánné Weisz Hedvig kis papírcetlikre szénnel, ceruzabéldarabkákkal lejegyzett. A sok évvel később, véletlenül előkerült receptekből Czingel Szilvia könyvet írt, amely „recepteskönyv” legfőképp kordokumentum, de interjúkötet és receptek gyűjteménye is, meg persze kortárs reflexió a holokauszt újabb történeti irodalmára.

Mentőakcióként a gólemesek maguk sütöttek otthon a receptek közül, így volt egy kis kóstoló a csokoládébomba névre keresztelt édességből meg a vaníliás kifliből. A falatozás közben a ház egyik, hazafelé tartó lakóját észleltük. A néni kedvesen invitálta is a jelenlévőket a ház belső tereibe, és értetlenkedett, hogy vajon melyik szomszédja vétózhatta meg az eredeti elképzelést. Rövid beszélgetés után kiderült, hogy a kedves hölgy a Kossuth-díjas Solti Gizella textilművész (aki simán visszautasította Fekete György MMA-s meghívását a klubba). De a ház egy másik kedves lakója például „megvédte” az ekkor már a lépcsőházban nézelődőket a gondnoktól, akinek azt mondta: vegye úgy, hogy a sokaság tagjai az ő barátai.

Miközben Borgula a Gólem Színház készülő, őszi bemutatójának hátteréről mesélt, amelynek alapja a Szakácskönyv, legalább öt idős hölgy osztotta meg spontán a jelenlévőkkel, hogy ők maguk is Lichtenwörthből tértek vissza, sőt egyikük a könyvben szereplő receptekhez hasonló, kincsszámba menő cetliket is mutatott.

Pizsamában

Úgy tűnik, a Hegedűs Gyula utca 20/b ház lakói nyitottabbnak és empatikusabbnak bizonyultak: beengedték házuk kis zöld udvarába a Krétakör programját. A hivatalos rész előtt Fenyvesi András Nick Barlay Szellemek nyomában című könyvéből olvasott fel egy részletet, amelyben a Népszínház utca 59. lakóinak történetét meséli el.

A valós események által ihletett irodalmi produkció után a Kontra Bajusz Kórus civiljeinek magyar és zsidó dalai következtek. A dallamokat harmonikán Spányik Teodor kísérte, és volt, aki pizsamában, a saját ablakában ülve a harmadikról hallgatta a zenét. Aztán egyszer csak egy kis, fehér rácsos, első emeleti ablakban egy már egészen öreg hölgy jelent meg, aki héberül mondott áldást a jelenlévőkre. A 92 éves Hajni néninek nagyon tetszett a kezdeményezés, és bár először szabadkozott, végül olyannyira kedvet kapott, hogy kis segítséggel ő maga is a kertből hallgatta a minikoncert hátralévő dalait – csak a cicájáért aggódott kicsit. A víg dallamokba csak egy agresszív, türelmetlen férfihang rondított bele, amely „hazahúzásra” szólított fel mindenkit a szobája rejtekéből. A zenélés után a csillagos házak emléke gyanánt egy fát ültettek el a kiskertben. A szervezők választása egy akácra esett.

Az emléknap egy másik izgalmas programjáról itt írtunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.