A négyes metró építészete

Játszó beton

Lokál

Sokáig épült, drága, rossz a vonalvezetése, és rossz helyen vannak a megállók - szólnak a kritikus hangok. De ma már történetietlen a kérdés, hogy kellett-e nekünk ez a politikától nyálkás belvárosi bizsu, és ha igen, akkor miért nem. A négyes metró olyan, mint az élet: szép, rövid, és nincs semmi értelme. Egyvalamit nem ért kritika: a "betonságukat" bátran vállaló állomások építészeti színvonalát.

Manapság a közlekedési csomópontok a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő funkciókkal a nagyvárosok súlyponti elemei, építészeti karakterük a mobilitás lázában égő társadalom életérzését tükrözi. A budapesti négyes vonal vitán felül magas és itthon sajnos egyedülálló építészeti minőséget képvisel. A metró azonban alapvetően közlekedési létesítmény, elsősorban az a kérdés, hogyan funkcionál, milyen városi rendszereket köt össze vagy akár generál. A vonal generáltervezője, a Palatium Studio Kft. számos egyéb partnerrel együttműködve már jóval a részletes tervezést megelőzően vizsgálta a városi kapcsolatok javításának lehetőségét, ezek azonban menet közben többnyire elvéreztek, vagy csak nagyon töredékesen valósultak meg.

Ami ebből a tájékozatlan utasnak feltűnhet: jellemzően elválik egymástól a felszíni térrendezés és az állomások építészete. Ez olykor csak esztétikai bukfencet jelent, például a Gellért téri állomás markánsan utópisztikus architektúrájából a napvilágra bukkanó negédes kőhullámok esetében. Kirívóbb és lényeget érintő félmegoldás a kelenföldi végállomás, ahol egy repülőtéri minőségű aluljáróból az őrmezői oldalon egyenesen a nagy semmibe érkezünk. Az Etele tér is befejezetlen maradt, tervezőjét máig homály fedi. A metrókijárathoz közvetlenül csatlakozó területen készült ugyan egy kissé sterilre sikeredett kortárs közpark az Új Irány Stúdió tervei alapján, a szabályos zsombékokkal és növendék fácskákkal telepötyögtetett placc azonban elszigetelten úszik a rendezetlenség káoszában. A tömeg az átellenes sarkon, a kutyaszaros fűben nyalja átszellemülten a méltán világhíres fagyit, a pályaudvar jobb sorsra érdemes, bájos épülete pedig festékért esdekel. Egyetlen objektum állja az idők viharát: a kínai büfé a tér közepén. A másik végállomás, a Baross tér esett át a leglátványosabb változáson. Az emlékeinkben emblematikusan a szocializmust idéző tér azonban elkapta a magyar városok főtereit évek óta sújtó rejtélyes kórt, és kíméletlenül leköveztetett. A Kálvin téri állomás a vonal szíve, itt a városi kapcsolatok kialakítása remekül sikerült, sétálóutcák vezetnek az újragondolt, újraburkolt, újrabútorozott térre. Csak hát a részletek... A Kálvin tér ufókkal megkoronázva a vizuális káosz emlékművévé emelkedett. Itt aztán kiáltó az ellentét a föld alatti és a felszíni vizuális elképzelések között, úgyhogy épp itt az ideje, hogy tekintetünket a föld gyomra felé fordítsuk.

Kutyacsonttól fénycsapdáig

Az állomások építése során alkalmazott, úgynevezett nyitott technológia lényegében azt jelenti, hogy ásnak egy hatalmas gödröt, jó alaposan megtámogatják, aztán belerakosgatják mindazt, amitől a gödör állomássá változik. A gödör értelemszerűen betonból készül - a tervezők úgy döntöttek, hogy ezt kár lenne tagadni, sőt. A peronok karakterét tehát a vasbeton tartószerkezetek jellege határozza meg, amely a felszíni körülmények függvényében más és más statikai és esztétikai kihívások elé állította a tervezőket. Amit a fejünk fölött látunk, akár szabályos templomi rendben sorakozó gerendázat, akár szeszélyes önkény dobálta őket szanaszéjjel, mind okkal került oda, és nem a szépség okán. Ez az állomásonként különbözőképpen megoldott gerendázat tartja a gödör falait, ám ahol nem látunk gerendákat, ott sem kell menekülőre fognunk.

A látszóbeton konzekvens alkalmazásán túl minden tervező más és más szerkezettel oldotta meg az alapvető statikai feladatot, a gödör megtámasztását. Ami az egyik állomáson alul világító egyenes gerenda, az másutt minden oldalán hajló síkokkal határolt "kutyacsont", tükrös reflektorokkal megvilágítva. Általánosan alkalmazott elvként a természetes megvilágítás lehetőségét mindenütt igyekeztek kiaknázni. A felülvilágítók, fénycsapdák a nagy mélységű állomásokon kevésbé funkcionálnak, nagyon koncentrálni kell, hogy egyáltalán észrevegyük őket, igazán csak a kis mélységű peronok felett érvényesül a természetes fény hatása. A Bikás parkban ráadásul a topográfia - nincs úttest az állomás fölött - is lehetővé tette az attraktív üvegkupolás megoldást, létrehozva ezzel a vonal legbarátságosabb - és tegyük hozzá, legindokoltabb funkciójú - állomását az egyik legbarátságtalanabb környéken. Itt a park rekonstrukciója is hozzájárult ahhoz, hogy közlekedés, köztér és lakótelep működő városi egységet alkosson.

És ha már beton, legyen belőle sok: a négyes metró állomásai a manapság nagyon divatos látszóbeton felületek legteljesebb hazai katalógusával együtt a támadási felületek bővített választékát is nyújtják. Az átlagutas csak azt panaszolja, hogy a választási sietségben félkész állapotukban adták át az állomásokat. A tájékozottabbak tudják, hogy a beton látványa szándékos és végleges, ám ettől sokaknak még nem tetszik jobban. Elgondolkodtató a másik véglet véleménye: az eredetileg szerkezeti állapotukban roppant drámai hatású terek veszítettek erejükből azzal, hogy burkolatokkal és egyenletes megvilágítással szelídítették őket.

A tervezők azonban ebben a vonatkozásban szándékosan a középutat választották: a meghökkentő kortárs szerkezetek és a nagy mélységben feltáruló tér esetleg sokkoló látványát az "utasközeli" felületeken megszokott, barátságos anyagok használatával igyekeztek enyhíteni. Előzetes környezetpszichológiai konzultációk is megerősítették ezt az irányt: a föld alá ereszkedni legalább akkora megpróbáltatás egyeseknek, mint a föld fölé emelkedni.

Precedens nélkül

Nagy kihívást jelentett a vonal egységes arculatának megteremtése. Az évtizedeken keresztül zajló előkészítés után 2003-2004 fordulóján kiírt építészeti pályázat nyertese, a generáltervezést végző Palatium Studio Kft. (Kelenföld, Bikás park, Újbuda-központ, Kálvin tér) a pályázat többi díjazottját, a Budapesti Műhely Kft.-t (Rákóczi tér) és a Puhl Antal Építészirodája Kft.-t (II. János Pál pápa tér), valamint a Sporaarchitects irodát (Fővám tér, Gellért tér) és a Gelesz és Lenzsér Kft.-t (Móricz körtér, Keleti pu.) is bevonta a munkába. Ez a stúdióvezető Erő Zoltán elmondása szerint egyrészt a kreativitás szabadságfokának exponenciális növekedésével járt, ugyanakkor sokkal szervezettebb összehangolást igényelt. A tíz, különböző szerkezettel épült, különböző kézzel tervezett teret egységes családdá kellett formálni, és itthon erre nem volt pozitív előkép. A hajdani 2-es metróban a kőburkolatok általános használata jelentette az összekötő szálat, míg fel nem váltotta a németes generáldizájn. A 3-as vonalon a hiánygazdaság fantáziátlan belsőépítészete dominál. A 4-es vonalon viszont a csapatmunka lehetőséget adott az individuális formálásban rejlő potenciál szellemes kiaknázására. A négyes metró a látszóbeton felületek mintakönyve - strukturált és színesre lazúrozott, virágmintás és feliratos felületek váltakoznak a szimplán szürke betonnal, hol több, hol kevesebb meggyőző erővel. A másik visszatérő motívum, a kismozaik falburkolat is szigorúan semleges felfogásban jelenik meg az egyes állomásokon, a Rákóczi tér kissé didaktikus piros-szürkésfehér-zöld kombójától a Gellért téri időspirálon át Kodály Psalmus Hungaricusának pixelekre bontott kottájáig a Kálvin téren. A tervezők olyan felületek kialakítására törekedtek, amelyek a húsz éven át naponta ott közlekedők idegeit sem borzolják túlságosan, ezért maradtak a szolid geometriánál. A legutópisztikusabb, a szaksajtóban a legtöbbet publikált Fővám téri és Gellért téri állomásokon a már-már kötelező rozsdás cortenlemez is feltűnik - és el is vész a vizuális kavalkádban.

Egyes állomások más-más értékeket villantanak fel. Kelenföld nagyvonalúan áttekinthető és funkcionális, ezt akkor értékeljük igazán, ha véletlenül a MÁV szeszélyéből meghagyott régi alagútba vetődünk. A Bikás park üvegkupolája alatt mozgólépcsőzni esztétikai élmény. A Bocskai út látszólag szimpla állomás: se mélység, se fény felülről, hosszú téglalap a föld alatt - de épp e korlátozott lehetőségek mentén bomlik ki az egyik legegységesebb belsőépítészeti koncepció: üveg, fém, gerendába süllyesztett világítás itt megnyugtató harmóniába kerül. A Móricz színek és fények játékával udvarol a templomi magasságú térben, a Gellért tér és a Fővám tér ikertestvérek, és megjárták a külföldi szaksajtót, sőt díjat is besöpörtek világunk rendezetlenségét leképező, filozofikus szerkezetükkel. A Kálvin tér látványos és összetett, a retrósárga időalagútban a 3-as vonal felé tartó, fejjel lefelé imbolygó tükörképünk a 21. század emlékét viszi tovább Kőbánya vagy Újpest felé. A Rákóczi tér szépen formált űrállomás - ívek és pöttyök, na meg a Rákóczi-birtokok neve a falba gravírozva. Az Erkel Színház nehezen bocsátja meg a mögé került állomást, mert ezzel végképp elveszett annak a lehetősége, hogy szűkös hátsó traktusa használhatóvá bővüljön. És végül a Keleti, ahol megint egyiptomi templomok arányait idéző tér fogad a föld alatt, ezúttal szigorúan betonból.

Valahol Európában

Minden állomás önálló, karakteres világ - Erő Zoltán megfogalmazása szerint tíz épületszárny egyazon épületen belül. Az egységet az azonos szellemiség teremti meg: a kortárs anyagok és szerkezetek minőségi használata. Ezen túl azonban szükség volt ismétlődő elemekre is: a mobil berendezések, a grafikai rendszer az egész vonalon egységes. A szelektív hulladékgyűjtők - amikből fájóan kevés van -, a padok a közéjük ékelt üvegparavánokkal, az eligazító táblák mindenütt azonosak, és bár ezek az állomások kevésbé feltűnő elemei, nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az utas észrevétlenül úgy érezheti, Európában jár. A felvonultatott kortárs képzőművészet individuális játékra ad lehetőséget: semlegesen modern környezetben üveg közé szorított textil vagy lakótelepi parkban gyerekrajz - igazodva a felszín sugallta körülményekhez.

Minden állomás vizuális kialakítása mögött következetesen végigvitt ideológiai megfontolás rejlik - ennek megfejtése az utasok dolga. De akár utasként, akár szakmai szemmel nézzük: a 4-es vonal vizuális világa a profi mérnöki tervezés és a játékos kreativitás jó arányú keveréke. A nagy terű állomások pszichológiai hatása visszaigazolja az építészek döntését, akik a kiásott gödör visszatemetése helyett a gerendázat hangsúlyos megmutatása mellett döntöttek. A színvonalas kortárs építészet mellett a 4-es vonal másik elévülhetetlen érdeme a térélmény: nem kell a sínek és a fal közé szorulva, szorongva várni a begördülő szerelvényt. Van az új metróban valami megnyugtató: nem lihegi túl önmagát, 21. századi, európai közlekedési eszköz 21. századi, európai külsővel. Hogy ez ma Magyarországon kuriózum, az nem a 21. századi Európa számlájára írandó.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."