Az évszázad nyereményjátéka a Skála Metró előtt zajlott

Lokál

A négy versenyző hetekig volt összezárva egy Suzuki Wagon R+-ben.

Húsz évvel ezelőtt az egész ország figyelme a Nyugati pályaudvar környékére szegeződött. Akkoriban a Sláger rádió volt a legnépszerűbb adó, benne az újdonság erejével lazázó Boros-Bochkor duóval, így hát nem csoda, hogy hamar híre ment annak a nyereményjátéknak is, amely nem kevesebbel kecsegtetett, mint egy vadonatúj Suzuki Wagon R+ márkájú gépkocsival.

S nemcsak az autó volt vadonatúj ekkor, maga a Wagon R+ típus is. A doboz külsejű kiskerekes járművet 2000-től kezdték gyártani és forgalmazni Magyarországon – nyolcféle színben és hatféle felszereltséggel; a legolcsóbb 2,1-, a legdrágább 2,8 millió forintba került.

Az autót „Szabadság, szeretem!” szlogennel reklámozták, no meg jópofa filmekkel,

de a típus országosan ismertté mégis az említett a Sláger rádiós játék nyomán vált, melynek az volt a címe: „Élj benne, és nyerd meg!” A pofonegyszerű, két hétig tartó játék abból állt, hogy május végén

négy kiválasztott önkéntest beültettek egy, a Skála Metró áruház előtt parkoló Suzukiba azzal, hogy aki a legtovább bírja, azé a kocsi.

Egy ilyen akció ma már valószínűleg nem érné el a lakosság ingerküszöbét, de húsz évvel ezelőtt – amikor ritkaságnak számított internet, és Zámbó Jimmy meg Lagzi Lajcsi műsorai jelentették a kereskedelmi televíziózás csúcsát – hatalmas érdeklődés kísérte a programot. Pedig csak annyi történt, hogy egy közszemlére kiállított autóban, négy közszemlére kiállított ember, és abban versengett, hogy melyikük tud tovább ülve maradni – a játékszabályok betartása mellett. A szervezők csupán annyi kedvezményt engedtek, hogy három óránként 15 percre ki lehetett szállni a kocsiból, ilyenkor lehetett zuhanyozni, vécére menni… De tiltásokból bőséggel kijutott. „Tilos meztelenkedni, illetve egyéni vagy csoportos szexuális tevékenységet folytatni. Az autóban tilos a dohányzás, a drogok használata, a tárgyak gépkocsiból való ki- egy más versenyzőre rádobása, lökdösődés, kiszorítás, ütés, leköpés, a sértő szavak használata, a káromkodás, a többiek külső vagy belső tulajdonságainak becsmérlése, és bármely más fizikai, lelki erőszak alkalmazása, amely a versenytársakat a gépkocsi elhagyására készteti” – állt a játékszabályban, és tilos volt a telefonálás, illetve egyéb szórakozások, például a tévézés vagy a magnózás.

A kocsiban kizárólag a Sláger rádiót lehetett hallgatni.

A versenyre több mint ezren jelentkeztek, a rádió emberei a levelek alapján döntöttek, hogy kiket hívnak be az előválogatásra, végül egy szűkített 20 fős listáról választották ki a négy részvevőt, egy 31 éves asszonyt, illetve három férfit, akik 21, 31 és 38 éveseket. A korabeli sajtó természetesen név szerint is bemutatta őket, ők pedig egymásra túlharsogva igyekezték meggyőzni az olvasókat rátermettségükről.

Kétségtelen, hogy a versenyt folyamatos jópofáskodás kísérte, és a versenyzők sem panaszkodtak, de a sajtó inkább visszatetszőnek, embertelennek tartotta a „produkciót”, ami után a Sláger rádió marketingigazgatója, Petri Andrea azt nyilatkozta a Világgazdaságnak, hogy szerinte „a játék alkalmas volt arra, hogy kedvet csináljon az autó kipróbálásához, ezért a kampány hatékonynak mondható”.

Kétségtelen, hogy az igazgató nem is tévedett, de még inkább nem tévedett a cikkben megszólaló, pszichológus szakértő, Bánki György, aki arról beszélt húsz évvel ezelőtt, hogy veszélyes a társadalomra nézve, ha „a nagynevű cégek, híres emberek ráveszik az átlagembert őrültnél őrültebb tettekre”, s arra figyelmeztetett, hogy

„a rendhagyó akciókkal a társadalom ingerküszöbe csökken, és az extremitások mindinkább elfogadhatóvá válnak”.

Amúgy a négy résztvevő közül egyik sem szállt ki a kocsiból a két hét alatt, ezért másképp kellett dönteni a győztes személyéről, de ez sem okozott gondot. Mivel a szervezők számoltak a lehetőséggel, hogy többen is kibírják a két hetet, verseny idejére az autó mellé kiraktak a négy versenyző nevével felcímkézett perselyeket, amelyekbe a járókelők pénzt dobálhattak, attól függően, hogy melyik résztvevő volt a szimpatikus a számukra. Természetesen szó sem volt koldulásról, az így befolyó pénzt karitatív célokra fordították. Mindenestre az lett a nyertes, aki a legtöbb pénzt gyűjtötte, mégpedig az egyetlen női résztvevő, egy csákvári háziasszony, aki sportszerűségből azt kérte, osszák négyfelé a Suzuki árát. Így ő járt a legrosszabbul, mivel a többiek hárman vigaszdíjként egy-egy robogót, hűtőszekrényt és 150 ezer forintot érő bankkártyát kaptak ajándékba.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.